دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

یک تیر و چند نشان/ وقتی هوش مصنوعی صنعت تراشه را متحول می‌کند

یک تیر و چند نشان  وقتی هوش مصنوعی صنعت تراشه را متحول می‌کند
هوش مصنوعی تمام جنبه‌های طراحی، آزمایش و تولید نیمه هادی‌ها را تغییر داده به طوری که حضور آن به عنوان یک نیروی محوری در تکامل فناوری مدرن ضروری است.
کد خبر : 934753

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینرینگ، نیمه هادی‌ها همیشه قلب صنعت فناوری بوده اند و نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه هوش مصنوعی ایفا کرده‌اند.

دکتر ایروان زوریان، معمار ارشد و همکار سینوپسیس، رئیس سینوپسیس ارمنستان، در کنگره جهانی فناوری اطلاعات (WCIT) ۲۰۲۴ در ایروان، ارمنستان، بر نقش مهم هوش مصنوعی در توسعه صنعت نیمه هادی تاکید کرد.

زوریان با تاکید بر این موضوع که هوش مصنوعی برای پیشرفت صنعت نیمه هادی ضروری است، گفت: هوش مصنوعی تمام جنبه‌های طراحی، آزمایش و تولید نیمه هادی‌ها را تغییر داده و در نتیجه قرار دادن هوش مصنوعی به عنوان یک نیروی محوری در تکامل فناوری مدرن ضروری است.

هوش مصنوعی و صنعت نیمه هادی: یک همکاری جهانی

زوریان اظهار داشت که هوش مصنوعی همواره با کمبود داده و سرعت پردازش مواجه بوده است. در حالی که مفهوم هوش مصنوعی برای دهه‌ها وجود داشته است، پتانسیل اولیه آن به دلیل قدرت محاسباتی ضعیف و داده‌های مورد نیاز برای مدل‌های آموزشی تا حد زیادی بلااستفاده ماند.

چالش‌هایی که در درجه اول توسط صنعت نیمه هادی که در خط مقدم ساخت تراشه‌هایی با عملکرد بالاتر و طراحی پیشرفته قرار دارد، مطرح می‌شود. درواقع، در اواسط دهه ۲۰۱۰، نیمه هادی‌ها به قدری تکامل یافته بودند که کاربرد‌های هوش مصنوعی، ازجمله یادگیری عمیق، می‌توانست با سرعت و مقیاس‌های بی سابقه‌ای انجام شود.

دکتر زوریان در این باره می‌گوید: در حالی که از سال ۲۰۱۴، ما شاهد پیشرفت واقعا شگفت انگیز، هزاران لایه بودیم. او همچنین به توسعه سریع در معماری شبکه‌های عصبی اشاره کرد که توانایی‌های آن را برای یادگیری عمیق فعال کرد.

تحولی که به وجود آمد، به حدی بود که در نهایت، هوش مصنوعی در وظایف خاص مربوط به تشخیص تصویر، فراتر از توانایی‌های انسانی رفت و به موجب آن به نرخ خطای باورنکردنی حدود ۱ درصد در مقایسه با انسان رسید.

هوش مصنوعی و طراحی تراشه

علاوه بر این، زوریان گفت: که ادغام هوش مصنوعی در طراحی نیمه هادی‌ها تحول آفرین بوده است. او اشاره کرد که ابزار‌های هوش مصنوعی اکنون در فرایند‌های طراحی تراشه مورد استفاده قرار می‌گیرند و سرعت و دقت را بهبود می‌بخشند.

زوریان در این کنفرانس با اشاره به این نکته که ادغام هوش مصنوعی در طراحی نیمه هادی‌ها انقلابی بوده است گفت: این روز‌ها ابزار‌های هوش مصنوعی در فرآیند طراحی تراشه به کار گرفته می‌شوند که با سرعت و دقت پشتیبانی می‌شوند.

او همچنین اعلام کرد که ظهور هوش مصنوعی به خودکارسازی فرایند‌های پیچیده‌ای مانند تولید چیدمان، تایید و بهینه سازی عملکرد کمک کرده است.

طبق گفته او، طراحان تراشه اکنون از مدل‌های یادگیری ماشین برای کمک به پیش بینی نتایج، به حداقل رساندن خطا‌ها و بهینه سازی معماری استفاده می‌کنند.

کارایی انرژی و هوش مصنوعی: کاهش مصرف برق

 با وجود تمام پیشرفت ها، مصرف انرژی همچنان یکی از نگرانی‌های اصلی در فضای نیمه هادی‌ها است. زوریان اعلام کرد که هوش مصنوعی نیز به مهار آن کمک می‌کند. به گفته او، اکنون با بهینه سازی مبتنی بر هوش مصنوعی مهندسان می‌توانند تراشه‌هایی بامصرف انرژی بهینه طراحی کنند. این تراشه‌ها برای موبایل‌ها و مراکز داده مفید هستند.

کنگره جهانی فناوری اطلاعات یک رویداد فناوری اطلاعات و ارتباطات است که در ایروان ارمنستان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب