هوش مصنوعی رفتار نورون‌های مغز را تقلید کرد

محققان چینی با استفاده از هوش مصنوعی مدلی برای تقلید رفتار نورون‌ها در مغز انسان ساختد که وابسته به تراشه‌های سیلیکونی نیست.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از ساوت چاینامورنینگ پست، دانشمندان چینی یک مدل هوش مصنوعی شبیه‌سازی کرده‌اند که از رفتار نورون‌ها در مغز انسان تقلید می‌کند تا بدون مصرف بالای انرژی برای پردازنده‌های مبتنی بر سیلیکون، به قدرت محاسباتی دست یابد.

بر اساس مقاله‌ای علمی که در مجله نیچر کامپیوتیشنال ساینس (Nature Computational Science) منتشر شد، محققان مدلی را توسعه دادند که شکاف بین شبکه‌های هوش مصنوعی بزرگ و پیچیده بیرونی و عملکرد‌های کوچک و پیچیده درونی مغز را پر می‌کند

کارشناسان صنعت می‌گویند یافته‌های این تیم می‌تواند نشان‌دهنده یک تغییر اساسی در توسعه هوش مصنوعی باشد و باعث کاوش بیشتر در راه‌حل‌هایی محاسباتی شود که به تراشه‌های سیلیکونی وابسته نیستند.

روند‌های فعلی هوش مصنوعی عمدتاً حول محور ساخت شبکه‌های عصبی بزرگ‌تر می‌چرخد، رویکردی که نگرانی‌ها را در مورد نیاز‌های انرژی ناپایدار و عدم تفسیرپذیری افزایش می‌دهد.

در مقابل، مغز انسان - با ۱۰۰ میلیارد نورون و حدود ۱۰۰ تریلیون اتصال سیناپسی - حدود ۲۰ وات انرژی مصرف می‌کند. در عین حال، هر یک از نورون‌های مغز از هر مدل هوش مصنوعی موجود متنوع‌تر و پیچیده‌تر است.

سلول‌های عصبی مغز انسان پیام‌های پیچیده‌ای را ارسال و دریافت می‌کنند که می‌تواند تکامل یابد، اما مدل هوش مصنوعی مبتنی بر تراشه‌های سیلیکونی نسخه ساده‌شده این فرآیند است و تنها می‌تواند سیگنال‌های دوتایی ساده تولید کند.

آینده توسعه هوش مصنوعی ممکن است به ترکیب تقلید دقیق از پویایی نورون‌های بیولوژیکی با گسترش مدل‌های بزرگتر و سخت‌افزار قوی‌تر بستگی داشته باشد که توسط پیشرفت‌های مستمر در علوم اعصاب هدایت می‌شود.