دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفتگو با آنا مطرح شد؛

هوش مصنوعی یا سانسور؟!/ وقتی اینستاگرام معیار‌های آزادی بیان را زیرسوال می‌برد

هوش مصنوعی یا سانسور؟!  وقتی اینستاگرام معیار‌های آزادی بیان را زیرسوال می‌برد
یک کارشناس فضای مجازی گفت: اینستاگرام با حذف تصاویر سید حسن نصرالله رسما معیار‌های آزادی بیان را زیر سوال می‌برد و تاریخ سوگیرانه‌ای را در ذهن مخاطبان خود به جا می‌گذارد.
کد خبر : 933829

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، در پی اقدام وحشیانه رژیم صهونیستی به لبنان سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله به شهادت رسید. پس از انتشار این خبر کاربران زیادی در فضای مجازی اقدام به انتشار عکس وی در قالب پست و استوری در شبکه اجتماعی اینستاگرام کردند، اما طبق معمول اینستاگرام طی اقدامی مغرضانه، محتوا‌های مربوط به شهادت سید حسن نصرالله را حذف کرد.

 این اولین بار نیست که متا نسبت به شهادت سران و سرداران جبهه مقاومت چنین واکنشی نشان می‌دهد این شرکت در موارد مشابه، چون شهادت سردار سلیمانی نیز تصاویر و محتوای مرتبط با ایشان را حذف کرده و به کاربران در این باره هشدار می‌دهد یا صفحات دارای این محتوا رو مسدود می‌کند. به طوری‌که کاربران پس از انتشار تصاویر شهید سید حسن نصرالله، با گزارش «محتوای خطرناک» مواجه شده و محتوای آنها حذف می‌شود. این اقدام اینستاگرام در حذف اکانت و پست کاربران در فضای مجازی طی سال‌های اخیر بار‌ها اتفاق افتاده و سابقه دارد.

حمایت از کشتار یا استفاده از هوش مصنوعی؟

سینا تفنگچی کارشناس فضای مجازی در این باره گفت: اخیرا متا حذفیات را به گردن هوش مصنوعی انداخته است، اما سوال اینجاست این چطور هوش مصنوعی است که برای موارد سیاسی سریعا می‌تواند مفید، خوب و صحیح عمل کند اما راجع به هزاران مورد بی اخلاقی و کودک آزاری هوش مصنوعی کار نمی‌کند و نیازمند تایید ناظران انسانی است و ناظران انسانی هم نمی‌توانند آن را به راحتی تشخیص بدهند؟

تفنگچی گفت: چندی پیش ایستاگرام بابت حذف برخی موارد از این پلتفرم عذرخواهی کرد. اما این حذفیات بیشتر منجر به جریان سازی‌هایی می‌شود و در برخی از موارد صرفا عذرخواهی کردن مطرح نیست  اما سوال اینجاست که به ازای حذفیات در این فضا چه محتوا‌یی ترویج داده می‌شود؟ جز برهنگی و بی بندباری و کودک آزاری. نکته جالب اینجاست که برای مسدودسازی چنین مواردی هوش مصنوعی خاموش است البته که خاموش نه بلکه طبق صلاحدید کار می‌کند!

وی در ادامه افزود: این پلتفرم با این اقدام رسما معیار‌های آزادی بیان زیر سوال می‌برد و افراد و تفکرات افراد را سانسور می‌کند. و از طرفی، اینستاگرام تاریخ سوگیرانه را روایت و در ذهن مخاطب جا می‌گذارد؛ و روایت سازی و سوگیری آشکار اینستاگرام نسبت به موضوعات سیاسی حساسیت برانگیز است. اما با این شرایط تنها تحریف واقعیت، روایت سازی جعلی در تاریخ رسانه‌های آنلاین و در نهایت دستکاری افکار عمومی صورت می‌گیرد تا مخاطب به سمت محتوای نادرست و سوگیرانه آنها برود. همچنین باعث برانگیختن خشم عمومی و نارضایتی اجتماعی می‌شود که ممکن است این نارضایتی‌ها منجر به کنش‌های دیگر هم شود که تبعات بدتری داشته باشد.

تفنگچی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان با این اقدامات مقابله کرد ادامه داد: یکی از اقداماتی که می‌توانیم انجام دهیم شکایت‌های بین المللی است که آن هم الزاما نتیجه نمی‌گیرد. 

وی ادامه داد: چطور در زمان کرونا موضوعاتی که  مربوط به درمان و راه حل آن بود می توانستد نشانه گذاری کنند تا مخاطب نسبت به آن مطالعه بیشتر داشته باشد و آگاه تر باشد. یا همین حالا قرار است پست‌هایی که توسط هوش مصنوعی در اینستاگرام گذاشته می‌شود نشانه گذاری شود تا مخاطب بداند و آگاه باشد. پس چرا پیرامون مسائل سیاسی نشانه گذاری ممکن نیست؟

این کارشناس فضای مجازی افزود: این راه حل آگاهی دهنده است که هم اجازه می‌دهد محتوا نشر پیدا کند و هم علاقمندان و یا منقدان اجازه اظهار نظر داشته باشند.  در نهایت سو گیری کمتری صورت می‌گیرد و در مسیر آزادی بیان گام‌هایی برداشته می‌شود.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب