دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ستار هاشمی:

اقتدار و اقتصاد دو وجه مهم صنعت فضایی است/ توجه به لایه‌های عمیق هوش مصنوعی در حوزه فضا

اقتدار و اقتصاد دو وجه مهم صنعت فضایی است  توجه به لایه‌های عمیق هوش مصنوعی در حوزه فضا
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: صنعت فضایی ۲ وجه مهم دارد؛ یکی بخش اقتداری و دیگری اقتصادی که هر ۲ را باید در کنار یکدیگر مدنظر قرار داد.
کد خبر : 934621

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، سیدستار هاشمی، وزیر ارتباطات در افتتاحیه هفته جهانی فضا گفت: همانطور که در جلسات رای اعتماد بیان شد یکی از موضوعات مهم در دولت چهاردهم به صورت ویژه دنبال خواهد شد صنعت فضایی خواهد بود. صنعت فضایی ۲ وجه مهم دارد که یکی از آنها حوزه اقتدار و دیگری اقتصاد است.که هردو باید به صورت توامان باید توجه قرار داد. برای هرکدام نیاز به زیرساخت پایه‌ای است که بحث نیروی انسانی مهمترین آنهاست. و نگاهداشت این نخبگان در این حوزه سختی های خودش را  دارد که ما در دولت چهاردهم به صورت ویژه دنبال میکنیم.

وی ادامه داد: از آنجا که حوزه اثر گذاری صنعت فضا وسیع است و علوم مختلفی را در میگیرد از علوم پایه تا مهندسی. بنابراین نیازمند توجه ویژه از سوی بخش خصوصی است. اتکا، توجه و ارتقای بخش خصوصی در صنعت فضایی خبر مهم و خوبی است که در دولت چهاردهم از توجه ویژه‌ای برخوردار است. همچنین یکی از صنایعی که به لایه‌های عمیق هوش مصنوعی نیاز دارد صنعت فضا است که باید به صورت ویژه به آن پرداخت.

دولت الکترونیک و نقش صنعت فضایی

وزیر ارتباطات همچنین درباره تحقق دولت الکترونیک بیان کرد: تحقق دولت الکترونیک موضوعی است که آحاد ملت از آن دست و پنجه نرم می‌کنند و مردم کم‌تر آن را در زندگی خود احساس کردند. تحقق و توسعه این دولت نیازمند ۳ رکن اساسی هویت‌بخشی به افراد، کسب و کار و دیگری مدیریت سرزمین است.

وی درخصوص مدیریت سرزمین گفت: مدیریت سرزمین در صنعت فضایی دخیل است به عنوان مثال با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای خیام با داشتن اطلاعات از مناطق مختلف می‌توان برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داد و مدیریت سرزمین را به خوبی پیش برد.

لزوم هم افزایی بین دستگاه‌ها و محققین و جلوگیری از اقدامات جزیزه‌ای 

وی درباره هم افزایی و ضرورت آن، گفت: گاهی اوقات اقداماتی در کشور انجام می‌شود، اما از آنجایی که هم افزایی بین دستگاه‌ها وجود ندارد باعث می‌شود همگی به شکل جزیره‌ای دنبال شوند؛ بر این اساس باید به مساله هم افزایی توجه ویژه کرد. همیشه در بحث تخصیص منابع با محدودیت‌هایی مواجه هستیم، اینکه مسیر راه چیست و باید چه اولویت‌هایی را درنظر گرفت موضوعی است که باید به آن بپردازیم و محدودیت‌ها و اولویت‌ها نیز باید با دقت بررسی شوند.

هاشمی بیان کرد : محققین و کنشگران این عرصه باید با یکدیگر هم‌افزایی و تبادل دانش داشته باشند تا بتوانیم به سمت عمیق‌تر شدن دانش این حوزه قدم برداریم. این انتظاری است که محقق شدن آن دور از دسترس نیست. باید به کار تیمی و هدف مشترک که تثبیت جایگاه در مدار لئو و دسترسی قدرتمندانه به مدار ژئو است باور داشته باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب