دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 تير 1403 - 09:35

تصاویر نجومی شانزدهم تیر (۶ ژوئیه)

تصاویر نجومی شانزدهم تیر (۶ ژوئیه)
نگاهی متفاوت به آسمان شب و فضای بی‌پایان.
کد خبر : 920733

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

تصویر روز ناسا

فضاپیمای اوریون توسط یک جرثقیل 30 تنی در 28 ژوئن 2024 جابه‌جا شد. این فضاپیما به یک محفظه ارتفاع(altitude chamber) در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا منتقل شد. این فضاپیما برای ماموریت آرتمیس 2 برای گردش به دور ماه استفاده خواهد شد. تحت بررسی و تأیید زیرسیستم‌های خود قرار گرفت.

تصاویر نجومی شانزدهم تیر (۶ ژوئیه)

تصویر روز apod

NGC 7789 که به رز کارولین(Caroline's Rose) نیز معروف است، یک خوشه ستاره ای در کهکشان راه شیری است که در فاصله 8000 سال نوری از ما در صورت فلکی ذات‌الکرسی قرار دارد. ستاره شناس کارولین لوکرتیا هرشل (Caroline Lucretia Herschel) آن را در اواخر قرن 18 کشف کرد. وقتی NGC 7789 از طریق تلسکوپ‌های کوچک مشاهده می‌شود، به دلیل آرایش ستاره‌ها و حفره‌های آن، شبیه گلبرگ‌های گل رز تودرتو به نظر می‌رسد. حدود 1.6 میلیارد سال قدمت دارد و علائمی دال بر پیری نشان می‌دهد! همه ستارگان این خوشه به احتمال زیاد در یک زمان تشکیل شده اند، اما ستاره‌های درخشان تر و پرجرم تر با سرعت بیشتری پیر شده و به ستاره‌های غول قرمز تبدیل شده اند. ستاره شناسان با اندازه گیری رنگ و روشنایی ستارگان می‌توانند جرم و سن آنها را تخمین بزنند. رز کارولین بیش از 50 سال نوری وسعت دارد و تقریباً نیم درجه در آسمان ظاهر می‌شود که از نظر اندازه با ماه شبیه است.

تصاویر نجومی شانزدهم تیر (۶ ژوئیه)

تصویر روز skyandtelescope

عکاس اسزوکسانئی (Szucsanyi)  این عکس را در پگلار مجارستان در 12 ژوئیه 2023، ساعت 4:00 گرفته است. تجهیزات مورد استفاده HEQ5، 200/1000، ASI 178MM، Baader Q-Turret 2.25x barlow بود.

تصاویر نجومی شانزدهم تیر (۶ ژوئیه)

تصویر روز earthsky

در تاریخ 07/05/2024 ساعت 9:30 صبح، جیم میلیتلو (Jim Militello) از توسان، آریزونا، ایالات متحده آمریکا تصویری از منطقه فعال 3733 خورشید را به اشتراک گذاشت. این تصویر با استفاده از تلسکوپ خورشیدی Coronado SolarMax 90 Ha و دوربین فیلمبرداری ZWO ASI183mm گرفته شده است. این مجموعه ای از 40 فریم ویدیویی است که با Autostakkert، Registax و Photoshop پردازش شده است. منطقه فعال 3733 در شرف خروج از زاویه دید است، در حالی که منطقه 3736 در معرض دید قرار می‌گیرد.

تصاویر نجومی شانزدهم تیر (۶ ژوئیه)

تصویر روز astronomy

جووانی پاسالاکوا (Giovanni Passalacqua) اهل سیسیل ایتالیا است. این عکس فوران کوه اتنا را در 28 ژوئن نشان می‌دهد که شعله‌های درخشان گاز و تکه‌های سنگ مذاب از زمین خارج می‌شوند.

تصاویر نجومی شانزدهم تیر (۶ ژوئیه)

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب