دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 تير 1403 - 14:03
حقایق علمی ۲۷؛

خفاش‌ها از روی نوع‌دوستی گرسنگان جامعه‌شان را سیر می‌کنند! +فیلم

خفاش‌ها از روی نوع‌دوستی گرسنگان جامعه‌شان را سیر می‌کنند! +فیلم
«خفاش‌های خون‌آشام» یک نظام اخلاقی عجیب در جوامع خود دارند. آنها وعده‌های غذایی خون را با اعضایی که قادر به یافتن غذا نبودند، تقسیم می‌کنند!
کد خبر : 920384

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، خفاش‌ها موجودات جذابی هستند که می‌توانند پرواز کنند. آنها مانند پرندگان بال دارند اما جزء دسته پستانداران طبقه‌بندی می‌شوند. خفاش‌های عادی شب‌ها برای شکار حشرات بیرون می‌روند. برخی از خفاش‌ها میوه، شهد (یا حتی خون) می‌خورند. آنها از روش پژواک‌یابی (echolocation) برای پیدا کردن مسیر خود در تاریکی استفاده می‌کنند. خفاش‌ها در غارها، درختان و یا حتی ساختمان‌ها دیده می‌شوند. این جانوران هنگام استراحت به صورت وارونه آویزان می‌شوند. از دیدگاه بوم‌شناسی، این جانوران با کنترل جمعیت حشرات نقش مهمی در اکوسیستم ایفا می‌کنند.

نوعی از خفاش‌ها هستند که به روش متفاوتی خود را سیر می‌کنند. به خفاش‌هایی که خون سایر جانوران را می‌مکند خفاش خون‌آشام (Vampire bat) گفته می‌شود. این جانوران عموماً به سایر جانوران در حالت خواب حمله می‌کنند. افسانه‌ها و داستان‌های ترسناکی در رابطه با این خفاش‌ها وجود دارد اما آنها در واقع موجوداتی جذاب با رفتارهای منحصر به فرد هستند.

خفاش‌های خون‌آشام یک نوع رابطه متقابل را در جوامع خفاشی خود تنظیم کرده‌اند. آنها وعده‌های غذایی خود (همان خون) را با سایر اعضای گروه‌شان که قادر به یافتن غذا نبوده‌اند تقسیم می‌کنند! بله، درست خواندید. خفاش‌های خون‌آشام خوراک خودشان را با هم در اشتراک می‌گذارند! این رفتار یک راهبرد حیاتی بقا آنها را وا می‌دارد تا در مواقع ضروری از یکدیگر حمایت کنند.

خفاش‌های خون‌آشام پستانداران کوچک و شب‌زی هستند که عمدتاً از خون حیوانات دیگر تغذیه می‌کنند. آن‌ها به شیوه خاصی تکامل یافته‌اند. برای مثال دندان‌هایی تیغ‌مانند دارند که به واسطه آن بدن شکار خود را می‌گزند. همچنین یک ماده ضد انعقاد در بزاقشان وجود دارد. این ماده به آن‌ها اجازه می‌دهد برش‌های ریز و بدون درد روی پوست طعمه‌شان ایجاد کنند (که باعث می‌شود شکار حتی از خواب بیدار نشود). با این حال یافتن میزبان مناسب برای صرف غذای خون همیشه تضمینی نیست. خفاش‌های خون‌آشام می‌توانند چندین شب بدون غذا بمانند. در چنین شرایطی، نظام منحصر به فرد آنها وارد عمل می‌شود.

خفاش‌ها از روی نوع‌دوستی گرسنگان جامعه‌شان را سیر می‌کنند!

هنگامی که یک خفاش خون‌آشام پس از تغذیه موفق به خانه برمی گردد، مقداری غذا را با خود می‌آورد تا با اعضای گروه که شانس کمتری داشتند به اشتراک بگذارد. این عمل تصادفی هم نیست. خفاش خون‌آشام با پیوندهای اجتماعی که ایجاد کرده، پیگیری می‌کند چه کسی در گذشته غذای خودش را با او به اشتراک گذاشته است! این بدان معنی است که خفاشی که در یافتن یک وعده غذایی بدشانس بوده است، در آینده بیشتر از سایر گروه حمایت خواهد کرد. این سازوکار مانند یک سیستم پشتیبانی داخلی است که تضمین می‌کند هیچ عضوی از گروه برای مدت طولانی گرسنه نماند!

تقسیم متقابل وعده‌های غذایی خون برای بقای کلونی‌ خفاش خون‌آشام ضروری است، به ویژه در دوره‌هایی که منابع غذایی کمیاب است. خفاش‌های خون‌آشام با کمک به یکدیگر، شانس بقای خود را به عنوان گروه افزایش می‌دهند. این رفتار مشارکتی همچنین پیوندهای اجتماعی را جامعه‌شان تقویت می‌کند و اعتماد و همکاری را در بین اعضای آن تقویت می‌کند. اینکه این موجودات به ظاهر ترسناک دست به چنین رفتارهای نوع‌دوستانه می‌زنند تا از رفاه خفاش‌های همسایه خود اطمینان حاصل کنند، بسیار قابل توجه است.

این نظام متقابل منحصر به فرد پویایی اجتماعی پیچیده و ماهیت همکاری این حیوانات قابل توجه را به نمایش می‌گذارد. تقسیم متقابل وعده‌های غذایی خون در میان خفاش‌های خون‌آشام نمونه قابل توجهی از نوع‌دوستی و همکاری در قلمرو حیوانات است. این رفتار نه تنها کمک می‌کند تا خفاشی از کمبود غذا تلف نشود، بلکه ساختار اجتماعی آنها را نیز تقویت می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته