11 تير 1403 - 16:24
دنیای مجلات علمی؛

هفته اول ژوئیه؛ از کیسه هوای شاهین‌ها تا پرسش‌های بی‌شمار انسان درباره کیهان

در این سلسله گزارش مهم‌ترین مجلات علمی روز جهان را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 919984

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مجلات علمی عامه‌فهم برای ارتباط جامعه علمی با مردم عادی بسیار اهمیت دارند. این مجلات می‌توانند پژوهش‌ها و دستاوردهای علمی را به زبانی قابل فهم برای مخاطبان عرضه کنند. از آنجایی که این نشریات به‌سرعت (در فواصل حداکثر ماهانه) به‌روزرسانی می‌شوند، جریانات و پارادایم‌های جدید علمی را در دسترس عموم قرار می‌دهند. در این سلسله گزارش‌ها، مروری بر پرونده‌های جلد مجلات اصلی ترویج علم جهان خواهیم داشت.

نیوساینتیست

چشم‌انداز کیهانی ما

خود را در اعماق فضا تصور کنید و به این فکر کنید که با سرعتی حدود ۲۸۰۰۰ کیلومتر بر ساعت به دور زمین در حال چرخش هستید. از پنجره ایستگاه فضایی بین‌المللی به طلوع خورشید نگاه می‌کنید. تماشای زمین از نقطه‌ای دور بسیار الهام‌بخش است اما در عین حال که جذابیت زیادی دارد باعث می‌شود به خطار بیاوریم که ما انسان‌ها چه‌قدر آسیب‌پذیریم. انسان تنها گونه‌ای است که می‌تواند خانه خود را از جایی دور دست در فضا ببیند. ما همیشه سوالات زیادی در درباره منشا جهان و جایگاه خود پرسیده‌ایم و سعی کردیم در طول زندگی‌مان به این سوال پاسخ بدهیم. سوالات بی‌شمار دیگر هم وجود دارد که انسان هنوز در تلاش است برای آنها پاسخی پیدا کند مثلا کیهان چه‌قدر بزرگ است؟ آیا مکان و زمان توهم هستند؟ نیوساینتیست در پرونده ویژه این شماره‌اش به مفاهیم جالبی درباره زندگی پیچیده انسان روی زمین و چشم‌انداز کیهانی این حیات پرداخته است.

مجله نیچر

کیسه هوا برای پرواز طولانی مدت بر فراز کوه‌ها

پرندگان شکاری مانند شاهین‌های دم‌قرمز بیشتر زمان فعالیت‌شان را در حال پرواز هستند. مسئله‌ای که ذهن محققان را درگیر کرده است این است که چطور می‌شود ساعت‌های زیادی را در حال پرواز بود بدون این که دستگاه تنفسی پرنده تحت فشار قرار بگیرد؟ پرونده ویژه این شماره مجله نیچر درباره این ویژگی عجیب و خاص است. تحقیقاتی که درباره دستگاه تنفسی و ماهیچه‌هایی که مسئول به حرکت درآوردن بال‌های شاهین هستند در این پرونده منتشر شده است. کیسه‌های هوایی زیر بال‌ها و در قفسه سینه این پرنده وجود دارد. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد این نوع کیسه‌های هوایی در بیشتر پرنده‌هایی که زمان زیادی را مشغول پرواز هستند وجود دارد آنها می‌توانند این کیسه‌ها را به میل خود باد کنند. این کیسه‌ها کمک می‌کند تعادلی میان بال زدن و دستگاه تنفسی‌شان برقرار شود و بتوانند انرژی مورد نیاز برای باز نگه داشتن بالشان را تامین کنند.

ساینس

سرنخ‌های ارزشمند در فسیل‌های به جا مانده از تریلوبیت‌ها

تریلوبیت‌ها یکی از اولین بی‌مهره‌هایی هستند که در زمین زندگی می‌کردند و اکنون از بین رفته‌اند اما فسیل‌های آن ها در محیط‌های دریایی، سوژه‌های جذابی برای مطالعه و تحقیق پژوهشگران است. تحقیقات نشان می‌دهد که فوران‌های آتش‌فشانی بیش از ۵۰۰ میلیون سال قبل خاکستر زیادی تولید کرده و باعث شده است تریلوبیت‌ها در این خاکسترها مدفون شوند. فسیل‌های تریلوبیتی که اخیرا در سنگ‌های کامبرین در مراکش پیدا شدند آناتومی سه بعدی این موجودات را در خود دارند. به نظر می‌رسد نتایج این تحقیقات حاکی از این است که ذخایر خاکستر آتشفشان‌های دریایی می‌تواند مناطق بسیار مناسبی برای حفظ فسیل تریلوبیت‌ها باشد. این مقاله اطلاعات جذابی برای زیست‌شناسان و زمین‌شناسان دارد و ویژگی فسیل تریلوبیت‌ها را بررسی می‌کند.