دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سفری با زائران ایرانی در بازدید از اماکن مقدس مدینه + عکس

سفری با زائران ایرانی در بازدید از اماکن مقدس مدینه + عکس
زائران ایرانی که به مدینه منوره مشرف می‌شوند، علاوه بر حرم شریف نبوی و قبرستان بقیع از برخی اماکن تاریخی و مقدس این شهر نیز بازدید می‌کنند.
کد خبر : 919622

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، شهر مدینه منوره یادگار آثار تاریخی و دینی زیادی از صدر اسلام است، اگرچه با توسعه این شهر، برخی از این آثار از بین رفته است، اما تصمیمات اخیر مسئولان عربستان برای احیای گردشگری در این کشور، سبب شده که آثار تاریخی و دینی شهر پیامبر(ص) بار دیگر مورد توجه قرار گیرد و در همین راستا برخی مساجد و آثار تاریخی این شهر در حال بازسازی است.

در همین راستا و با هدف بازدید از اماکن مقدس شهر مدینه، صبح زود با اتوبوس حامل زائران ایرانی مدینه بعد، همراه شدیم. بازدید از اماکن تاریخی و دینی شهر مدینه برای زائران با عنوان «زیارت دوره» انجام می‌شود و با توجه به این که آثار تاریخی و دینی شهر پیامبر(ص) بسیار زیاد است، امکان پیاده شدن از اتوبوس و زیارت همه اماکن وجود ندارد. در همین ارتباط، حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدرضا تابان، روایتگر بعثه مقام معظم رهبری، که زائران را در این سفر همراهی می‌کند، تاریخچه برخی مساجد و آثار را به صورت شفاهی برای زائران در داخل اتوبوس توضیح داد.

سفری با زائران ایرانی در بازدید از اماکن مقدس مدینه + عکس

مقبره شهدای احد و کوه «الرماة»(تیراندازان) نخستین مکانی بود که زائران از آن بازدید کردند. حجت‌الاسلام تابان توضیحی درباره غزوه احد و اتفاقات تاریخی این منطقه برای زائران بیان و اعلام کرد: در این مقبره شهدای جنگ اُحد، از جمله حمزة بن عبدالمطلب، مصعب بن عمیر و حنظله غسیل‌الملائکه به خاک سپرده شده‌اند.

مسجد الاجابه(مباهله)، مسجد ابوذر(سجده)، مسجد الدرع(الشیخین)، مسجد سقیا، موزه راه آهن مدینه منوره، مسجد منارتین، مسجد شجره، مسجد قبا، مسجد قبلتین(ذو قبلتین)، چاه غرس و مشربه امّ ابراهیم از دیگر اماکنی بود که زائران از آن بازدید کردند.

سفری با زائران ایرانی در بازدید از اماکن مقدس مدینه + عکس

راوی بعثه مقام معظم رهبری درباره چاه غرس گفت: این چاه یکی از چاه‌های متبرک در جنوب شرقی مدینه است که در نزدیکی مسجد قبا قرار دارد و وجود گرامی پیغمبر اکرم (ص) وصیت کردند «یَا عَلِیُّ إِذَا أَنَا مِتُّ فَاغْسِلْنِی مِنْ بِئْرِی بِئْرِ غَرْسٍ بِسَبْعِ قِرَبٍ، هرگاه من از دار دنیا رحلت کردم مرا به هفت مشک آب از چاه غرس غسل دهید.»

سفری با زائران ایرانی در بازدید از اماکن مقدس مدینه + عکس

حجت‌الاسلام تابان به اهمیت مشربه ام ابراهیم که به معنای بوستان مادر ابراهیم فرزند رسول الله(ص) است، اشاره کرد و گفت: این مکان از آنجا برای ایرانیان و شیعیان اهمیت دارد که گفته می‌شود مقبره مادر امام رضا(ع) در این مکان است.

سفری با زائران ایرانی در بازدید از اماکن مقدس مدینه + عکس

وی در بازدید از مسجد شجره توضیحاتی برای زائران ارائه داد و گفت: در آن زمان درختی در این مکان وجود داشت که نبی مکرم اسلام در حج وداع(آخرین حج تمتع خود) زیر آن درخت مُحرم و راهی مکه مکرمه شدند و بعدها مسجدی در این مکان ساخته شد و نام آن را «الشجرة»(درخت) نهادند.

مساجد خندق یا تعبیر رایج یافته «مساجد سبعه(هفت گانه)» که تاریخ آن‌ها به صدر اسلام برمی‌گردد، از دیگر اماکنی بود که زائران مدینه منوره از آن‌ها بازدید کردند. مسجد قُبا نیز نخستین مسجدی است که در اسلام به دست حضرت رسول(ص) تأسیس شد. از این مسجد در آیات ۱۰۸ و ۱۰۹ سوره توبه یاد شده است. مسجد قِبْلَتَیْن یا ذوقبلتین نیز مسجدی است در مدینه منوره که با نزول آیه ۱۴۴ سوره بقره دستور تغییر قبله از مسجدالاقصی به کعبه در آن بر پیامبر اسلام(ص)اعلام شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته