دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دکتر طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال ایجاد شبکه مهندسی دانش و فناوری در مد و پوشاک است

دکتر طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال ایجاد شبکه مهندسی دانش و فناوری در مد و پوشاک است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در موضوع شبکه مهندسی مد و پوشاک و طراحی روپوش مدارس به دنبال ایجاد شبکه مهندسی دانش و فناوری است.
کد خبر : 918876

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نشست هم‌اندیشی استان‌ها و واحد‌های دانشگاهی منتخب شبکه مهندسی مد و پوشاک دانشگاه آزاد اسلامی با تبریک عید سعید غدیرخم گفت: برخی هنوز در مفاهیمی مانند مهارت، فناوری و نوآوری برداشت حداقلی دارند و نگاه آنها به این حوزه در اندازه یک آموزشکده خیاطی است، در حالی که این دو مسأله متفاوت است و اگر دانشگاه، دانشگاه فناور نشود و در آن نوآوری ظهور و بروز نکند، مخاطبی نخواهد داشت. چرا که هیچ دانشجوی نساجی و طراحی لباس برای خیاط شدن به دانشگاه نمی‌آید، بنابراین ما باید دانشجویانی تربیت کنیم که کارآفرین و مدیر توانمند جامع باشند.

دکتر طهرانچی افزود: واقعیت این است که دانشگاه یک نظام دانش‌بنیان برای افزایش دانایی است و متناسب با توانایی خلق نشده است، به همین دلیل درک درستی از مفهوم فناوری نداریم. این موضوع باعث شده که حتی در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای نیز درصد اشتغال دانشجویان ۲۱ درصد باشد.

وی با اشاره به اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد شبکه مهندسی مد و پوشاک، اظهار کرد: ما این پروژه را آغاز کردیم تا اشکالات سیستمی دانشگاه را پیدا کنیم. معتقدیم که چرخه آموزش تا تولید و محصول باید کامل باشد، به همین دلیل در این شبکه سایز صنعتی، برش صنعتی، دوخت صنعتی و ... دیده شده است، چرا که کارآفرینی با تربیت خیاط فرق دارد و ما می‌خواهیم فناور طراحی دوخت و ... تربیت کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر لزوم رسیدن به استاندارد دوخت و دوخت صنعتی خاطرنشان کرد: مدل تربیت خیاط ما مربوط به سیصد سال پیش است، به همین دلیل زمانی که دوخت صنعتی اتفاق می‌افتد، قیمت لباس افزایش پیدا می‌کند چرا که هزینه تمام شده بیشتر می‌شود، در حالی که این روند باید کاهشی باشد. دانشگاه باید این دانش را تولید کرده و در اختیار صنعتگران قرار دهد.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی برای اصلاح روند فعلی مفاهیمی همچون عرصه ـ پایه، کارآفرینی، فناوری، سرای نوآوری و... را در دستور کار قرار داده است، گفت: یکی از این اقدامات ایجاد شبکه سراسری مهندسی مد و پوشاک است و این خط شروع دانشگاه در مسیر فناوری و نوآوری است. واقعیت این است که از سال ۱۳۱۲ که دانشگاه تهران تأسیس شد تا به امروز ما دانشکده فناوری و کارآفرینی به معنای واقعی نداشته‌ایم. امروز دیگر کسی برای خیاط شدن به دانشگاه نمی‌رود، اما برای فناوری طراحی و دوخت به دانشگاه خواهند آمد.

وی با تعریف مفهوم دانش و فناوری اظهار کرد: «دانش» روشمند، آگاهانه، هدفمند، مسأله محور و به دنبال کشف حقیقت است و «فناوری» یا «توانش» نیز روشمند، آگاهانه، هدفمند، مسأله محور و به دنبال تسخیر طبیعت، بهره‌مندی بهتر، رفاه انسان و «لِتُحْصِنَکُمْ مِنْ بَأْسِکُمْ» است. سؤالی که مطرح می‌شود این است که در فناوری خیاطی الگوگیری از طبیعت و جانوران کجاست؟ این موضوعات «فناوری» است و دانشگاه باید به آن بپردازد، اینکه هر کاری کشور‌های اروپایی و ترکیه در صنعت پوشاک انجام دادند را ما کپی برداری کنیم، فناوری و نوآوری نیست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: ما باید فناوری خیاطی را روشمند، هدفمند، مسأله محور و آگاهانه پیش ببریم و اگر نتوانیم خیاطی و طراحی لباس را فناوری کنیم، دیگر کسب و کار‌های کوچک در صنعت پوشاک تعطیل شده و برند‌ها باقی می‌ماند. دانشگاه آزاد اسلامی نمی‌خواهد شاگرد خیاطی تربیت کند، نمی‌خواهد لباس بدوزد و تجارت کند، بلکه می‌خواهیم به مفهوم فناوری و نوآوری در طراحی و دوخت لباس برسیم.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه فناوری پوشاک و نوآوری در لباس یک مسأله جدی است، گفت: رفتارشناسی نسل جدید یک مسأله بسیار مهم است و ما در پاسخ به آن باید رفتار مناسب داشته باشیم، به عنوان نمونه اکنون مفهوم صنعت نسل چهار مطرح است و اگر دانشگاه صنعت را در سطح یک ارائه کند، کسی به دانشگاه نخواهد آمد. اکنون نساجی که ما در دانشگاه درس می‌دهیم، مربوط به صنعت نسل سه است و به همین دلیل رشته نساجی و رشته‌های مرتبط با این صنعت با کاهش دانشجو مواجه شده است.

وی با تأکید بر اینکه پاسخگویی قدیمی به نیاز‌های امروز راهگشا نبوده و موفق نیست، گفت: امروز رشته‌های فرا رشته‌ای آمده و علم over branches technology شده است. به همین دلیل دیگر رشته هنر، دوخت، مهندسی نساجی به صورت جداگانه معنا ندارد. در این دوره برهمکنش انسان و کامپیوتر اتفاق افتاده و موضوع بر سر انسان و ماشین است، به همین دلیل با یک کنش تعلیم و تربیتی مواجه هستیم و برای پاسخگویی به این کنش حوزه دوخت و طراحی پوشاک را به معاونت علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واگذار کردیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: غرب پس از انقلاب صنعتی دوره‌های مختلفی را پشت سر گذاشته که در آن ابزار و ماشین از گیاه‌واره به حیوان‌واره و اکنون به انسان‌واره تبدیل شده است، به همین دلیل بچه‌های تربیت شده نسل فعلی افرادی هستند که موبایل همزاد آنهاست و ویژگی‌های خود را دارند. آنها می‌خواهند در طراحی لباس توانمند، فناور و نوآور بشوند.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: روند دانشگاه آزاد اسلامی در موضوع فناوری پوشاک و نوآوری در لباس «ایده آرایی»، «ایده پردازی»، «سرمایه گذاری» و «شبکه سازی» است که باشگاه پژوهشگران جوان، دانشکده‌های موضوعی، دانشکده‌های فناوری و ارتباط با صنعت در حوزه ایده آرایی و مراکز رشد، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها در ایده پردازی نقش آفرینی خواهند کرد. همچنین صندوق پژوهش و فناوری و صندوق سرمایه گذار خطرپذیر به عنوان سرمایه گذار این حوزه بوده و شبکه مهندسی، پارک علم و فناوری و سکو‌های شتاب دهنده نیز وظیفه شبکه سازی «فناوری پوشاک و نوآوری در لباس» را برعهده دارند.

وی با اشاره به فعالیت ۷۴۰ مدرسه سما و راه اندازی سامانه پوشاک این مدارس گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در موضوع شبکه مهندسی مد و پوشاک و طراحی روپوش مدارس به دنبال ایجاد شبکه مهندسی دانش و فناوری است و می‌خواهیم در این پروسه نیروی انسانی کارآفرین تربیت کنیم تا بتواند در آینده مدیر کارخانه پوشاک بشود. علت اینکه بازار پوشاک را به ترکیه واگذار کردیم، این بود که شبکه غیرعلمی و فناوری بر این بازار حاکم بود. دانشگاه آزاد اسلامی نمی‌خواهد کارخانه پوشاک راه اندازی کند، بلکه می‌خواهیم راهبر فناوری و نوآوری این صنعت بشویم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: اتفاق مهمی که در چرخه تولید روپوش مدارس که اولین اقدام عملی دانشگاه در شبکه مهندسی مد و پوشاک است، می‌افتد، تربیت دانشجویان مرتبط با این رشته در فضای عرصه و در فرایند دوخت است، همچنین دانشجویان ما در کارگاه‌های طراحی، دوخت، بسته بندی و ... حضور داشته و علاوه بر نظارت، کسب تجربه می‌کنند. ما همه این کار‌ها را انجام می‌دهیم تا تربیت شدگان دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت راهبری شرکت‌های بزرگ پوشاک را داشته باشند.

در ادامه این نشست دکتر آرش رنجبران رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی گزارش پیشرفت پروژه لباس‌های فرم مدارس در سکوی «ست» و دکتر محمدرضا دهقانی اشکذری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد گزارش سامانه پوشاک مدارس سما را ارائه کردند.

گفتنی است در این نشست دکتر محمدعلی نادی معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، روسای دانشگاه آزاد اسلامی استان‌های مرکزی، البرز، خراسان رضوی و واحد‌های نجف آباد، تهران جنوب و یادگار امام (ره) حضور داشتند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته