دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 تير 1403 - 12:06
یادداشت؛

شرکت‌های داروسازی و نوشداروی سرطان

شرکت‌های داروسازی و نوشداروی سرطان
احتمالاً همه ما در گروه‌های مجازی عضو هستیم که برخی اعضای آن محتوای شبه‌علمی را در آن ترویج می‌کنند، اما با چنین پدیده‌ای باید چگونه مواجه شد؟
کد خبر : 918736

خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدامین پورحسینقلی؛ مدتی پیش در گروهی مجازی در یکی از شبکه‌­های اجتماعی با این پیام مواجه شدم:

«لیمو ترش بخورید! اگر روزی یک عدد لیمو ترش بخورید هرگز سرطان نخواهید گرفت. این رازی است که شرکت‌های داروسازی اجازه نمی­‌دهند شما بدانید چون اگر بدانید دیگر سرطان نمی­‌گیرید و آنها ورشکست می-شوند!»

احتمالاً همه ما در گروه‌های شبیه این عضو هستیم که یکی از اعضای فامیل با ارسال پیام‌های این­چنینی اسرار بزرگی را افشاء می‌­کند! معمولاً در این گروه‌ها تئوری‌های توطئه­ زیادی تا کنون افشا شده است؛ از عاملان اصلی تولید ویروس کرونا تا دست‌های پشت پرده‌­ای که انواع مریضی‌­ها را برای آدمها درست می­‌کنند تا داروهای خود را بفروشند.

این تئوری‌های توطئه همواره برای بخشی از مخاطبانش جذاب است و به همین دلیل به‌رغم افزایش سطح تحصیلات و معلومات انسان‌ها، هنوز بازار آن گرم باقی مانده است و اتفاقاً با استفاده از شبکه­‌های مجازی اجتماعی با سرعت بیشتری تکثیر می‌­شود. اما چه پشتوانه­‌ای برای چنین تئوری‌هایی وجود دارد؟ چندان از مدعیان تئوری­‌های توطئه انتظار ارائه­ ادله و مدرک نداشته باشید چون وجود نداشتن مدرک خودش بخشی از تئوری توطئه­ است. آنها با ادعای اینکه قدرت‌های پشت پرده اجازه نمی­دهند شما به این مدارک دسترسی داشته باشید، خیال خودشان را راحت می­‌کنند (حالا اینکه خودشان چطور فهمیده­‌اند که چنین مدارکی وجود دارد و واقعی است فقط خدا می‌­داند). گرچه با کمی دقت و ریزبینی و بهره‌مندی از تفکر انتقادی می‌­توان به سادگی پی برد که تئوری آنها تا چه اندازه بی­‌اساس است.

شرکت‌های داروسازی و نوشداروی سرطان

اجازه بدهید به طور موردی به همین مثال سرطان و توطئه­ شرکت‌های داروسازی بپردازیم. بر اساس یک تئوری توطئه، درمان سرطان کشف شده است ولی شرکت‌های داروسازی برای اینکه داروهایشان را به ما بفروشند اجازه نمی­‌دهند مردم دنیا از این کشف با خبر شوند. می‌­توانیم بیشتر وارد جزئیات این ادعا شویم و بپرسیم کدام شرکت و در چه زمانی و بر اساس چه شواهدی به کشف درمان قطعی سرطان رسیده است؟ کدام مبتلایان به سرطان و دقیقاً چه نوع سرطان‌هایی در چه آزمایش بالینی و در چه مدت پیگیری درمان شده‌­اند که بتوان با قاطعیت گفت بیماری آنها کاملاً بهبود یافته است؟ (اصولا ما برای طرح این ادعا که فلان دارو منجر به بهبود بیماری می‌­شود نیازمند اجرای کارآزمایی بالینی در گروه‌های مقایسه و پیگیری بیماران هستیم و حتی پس از اینکه اثبات کردیم درمان ما بی‌­خطر و موثر است همچنان نیازمند پیگیری اثرات درمان خود بعد از ورود آن به بازار هستیم و تا سال‌ها باید نتایج درمان را پیگیری کنیم). به عبارت ساده، نمی‌­توان چنین فرآیندی را که می­‌تواند سالها طول بکشد مثل یک عملیات سری کماندویی پنهان کرد.

 از سوی دیگر سرطان یک بیماری چند وجهی است و عوامل خطر متنوعی از ژنتیک و محیط گرفته تا تغذیه و سبک زندگی در آن موثر است و طیف متنوعی از تومورها و سلول‌های سرطانی را در بر می­گیرد که به شیوه­های گوناگون در اندام انسان ظاهر شده و منجر به بیماری یا مرگ می­شوند و مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های بسیاری در سراسر جهان در حال تحقیق روی این بیماری هستند و روش‌های درمانی خود را بازنگری و به روز می­کنند یا تغییر می­دهند. پس ادعای اینکه یک دارو کشف شده که می­تواند سرطان را (به طور عمومی و تمام و کمال) درمان کند شبیه این است که بگوییم نوشدارو را کشف کرده­ایم که البته این نوشدارو فقط در داستان‌های شاهنامه و نزد کیکاووس است که همان را هم از سهراب دریغ کرد!

شرکت‌های داروسازی و نوشداروی سرطان

حالا برگردیم به ادعای شبه علم خوردن لیمو ترش برای جلوگیری از سرطان! اصولاً فکر نمی­‌کنم شرکت‌های داروسازی بتوانند به در خانه­های ما بیایند و گوشی­های هوشمند ما را به زور از ما بگیرند تا نتوانیم این خبر سری و محرمانه را در گروه مجازی فامیل ببینیم! البته من خودم از علاقه‌مندان به لیمو ترش هستم و معمولاً با غذا آن را مصرف می­کنم اما برای کاهش خطر ابتلا به سرطان بهتر است به سبک زندگی و تغذیه و سایر نکاتی که دانشمندان در پژوهش‌ها به آن رسیده­اند هم عمل کنیم.   

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته