دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سلامت و دولت آینده (۱۰)

نظام سلامت حوزه‌ای فنی است با مسائل سیاسی اشتباه گرفته نشود

نظام سلامت حوزه‌ای فنی است با مسائل سیاسی اشتباه گرفته نشود
وزیر بهداشت دولت نهم گفت: نامزدهای ریاست جمهوری توجه کنند که نظام سلامت یک حوزه فنی بوده و با مسائل و دغدغه‌های سیاسی اشتباه گرفته نشود.
کد خبر : 918700

کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت دولت نهم و استادتمام رشته گوارش در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره انتظارات حوزه سلامت از دولت چهاردهم گفت: نظام سلامت از وجود بیماری‌های مزمن رنج می‌برد. باید برای بهتر کردن حال نظام سلامت همه عارضه‌های ایجاد شده را برطرف کنیم. دولت چهاردهم با برطرف کردن این مشکلات می‌تواند نظام سلامت را ارتقا دهد.

وی ادامه داد: با وجود سیاستگذاری‌های دشوار و پیچیدگی‌های فراوان در حوزه سلامت با چالش‌های فراوانی مواجه هستیم، اما حضور سه پزشک در میان نامزدها نشاندهنده اهمیت و ارزشمندی نظام سلامت برای همه اقشار و مسئولان جامعه است.

این استادتمام رشته گوارش و کبد افزود: طبیعتاً در انتخابات ریاست جمهوری، یک نفر سکاندار خواهد بود. انتظار ما از سه نامزد دیگر این است که پس از انتخابات هم به ارتقای نظام سلامت کمک کرده تا تصمیمات مناسب‌تری در این حوزه گرفته شود. لازم است نامزدها توجه کنند که نظام سلامت یک حوزه فنی بوده و با مسائل و دغدغه‌های سیاسی اشتباه گرفته نشود.

لنکرانی در رابطه با انتخاب وزیر بهداشت و معاونین آن گفت: نباید آدم فاسد، قبیله باز و فردی که به دنبال منافع شخصی خودش است در نظام سلامت جای داشته باشد. متأسفانه مسئولان افرادی را در منصب‌های مختلف قرار می‌دهند که بتوانند به آنها تحکم کنند. درحالی‌که باید نگاه و نگرش افراد، همت، پشتکار و متخصص بودن را مدنظر قرار دهند.

وی تصریح کرد: لازم است کسی در نظام سلامت مسئول شود که برنامه داشته و به فکر منفعت شخصی خودش نباشد. نظام سلامت به افرادی نیاز دارد که بتوانند بی‌غرض، فنی و کارشناسی شده نظر دهند. باید شخصی سکان وزارت خانه بهداشت را در اختیار بگیرد که مصلحت اول و آخرش عدالت در سلامت باشد.

این متخصص اضافه کرد: متأسفانه عدالت و تفاوت در سلامت رعایت نشده و برخی شهر‌ها با مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. کسی که در وزارت بهداشت قرار می‌گیرد و می‌خواهد تولیت نظام سلامت را داشته باشد حتماً باید نسبت به این تفاوت‌ها حساس بوده و به‌موقع علت‌یابی کرده و در راستای برطرف کردن آن تلاش کند.

رئیس مرکز تحقیقات سلامت در دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: وزیر بهداشت با ده‌ها حوزه مانند درمان، آموزش و پژوهش، عدالت در سلامت، تغذیه و... روبه رواست درنتیجه باید از سیستم داینامیک یا منظوم‌های برای رفع مشکلات و چالش‌ها استفاده کند.

وی گفت: یکی از مسائل مهم و اساسی کشور نگه داشت نیروی انسانی است که به‌طور ویژ‌های به آن توجه شود بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد. برطرف کردن نابرابری‌ها و تأمین برخی زیرساخت‌ها مانند تجهیزات، دارو و ملزوماتی که برای بهداشت و درمان ضروری است از دیگر اقدامات مهمی است که دولت چهاردهم باید در حوزه سلامت به آن توجه کند. به‌عنوان‌مثال اگر در مورد شبکه صحبت می‌کنیم باید برای نظام سلامت و فعالیت‌هایش تعریفی داشته باشیم که بتوانیم شبکه را ارتقا دهیم. اکنون برای ارتقای شبکه سلامت به روزآمدی نیاز است. روزآمدی چه زمانی رخ می‌دهد؟ زمانی که نیروی انسانی مناسب وجود داشته باشد. همچنین پیاده‌سازی شبکه سلامت نیاز به راهبرد دارد. راهبردش چیست؟ کاهش نابرابری و ایجاد عدالت است.

لنکرانی تأکید کرد: آن‌قدر کار در وزارت بهداشت زیاد است که اگر وزیر با نگاه منظوم‌های وارد این سیستم نشود در کار روزمره خود هم معطل می‌ماند؛ بنابراین باید وزیری انتخاب شود که نگاهی متفاوت داشته و از قبل برنامه‌ریزی کند تا بتواند به حوزه سلامت کمک کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته