دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 تير 1403 - 13:56
یادداشت؛

آثار و برکات خون شهید در کلام امامین انقلاب اسلامی

آثار و برکات خون شهید در کلام امامین انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی که سرشار از مفاهیم غنی و متعالی فرهنگ اسلام است، به واژه‌های ایثار و شهادت حیات تازه‌ای بخشید و پیروان این مکتب، شهادت را برای خودشان فوز عظیم می‌دانند و با تعبیر «یَا لَیتَنِی کُنتُ مَعَکم فَأَفُوزَ فَوزاً عظیماً» از آن استقبال می‌کنند.
کد خبر : 918556

خبرگزاری علم و فناوری آنا- *مجتبی جعفری؛ وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْیَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ ‎﴿١٦٩﴾ در صحیفه امام خمینی(ره) کلمه شهادت صد‌ها بار تکرار شده و ایثار و شهادت ازجمله مفاهیم والایی هستند که ویژه انقلاب‌های مکتبی و الهی است.

انقلاب اسلامی که سرشار از مفاهیم غنی و متعالی فرهنگ اسلام است، به واژه‌های ایثار و شهادت حیات تازه‌ای بخشید؛ یکی از تفاوت دین مبین اسلام با مکتب‌های انحرافی و الحادی، این است که پیروان این مکتب، شهادت را برای خودشان فوز عظیم می‏‌دانند و با تعبیر «یَا لَیتَنِی کُنتُ مَعَکم فَأَفُوزَ فَوزاً عظیماً» از شهادت استقبال می‏‌کنند، چراکه به این قائل هستند که ماورای این عالم طبیعت عوالمی بالاتر و نورانی‌تر از این عالم وجود دارد. مؤمن در این عالم در زندان است و بعد از شهادت از زندان بیرون می‏‌رود و این یکی از تفاوت مکتب توحیدی ما، با سایر مکتب‌هاست.

مناسب است عظمت شهادت را در کلام و گفتار امام خمینی(ره) و رهبر حکیم انقلاب اسلامی جستجو کنیم. بخشی از تعابیر و فرمایش رهبر کبیر انقلاب اسلامی درباره جایگاه شهید و عظمت شهادت عبارت است از: شهادتْ عزتِ ابدی و حیات ابدی است. (صحیفه امام ج ۷، ص ۲۴۱)، من شهادت در راه حق و اهداف الهی را افتخار جاودانی می‌دانم. (همان، ج ۵، ص۷۸)، شهادت فوز عظیم است. (همان، ج ۷، ص۱۹۰)، شما که برای اسلام بپاخاسته‌اید و جان و مال خود را نثار می‌کنید، در صف شهدای کربلا هستید؛ چراکه پیرو مکتب آنانید. (همان، ج ۴، ص۱۵۵)، من به جوانان عزیز و غیوری که جان خود را نثار راه دوست کرده‌اند، حسرت می‌برم. (همان، ج ۵، ص۷۸).

بنابراین شهادت در راه خداوند چیزی نیست که بتوان آن را با سنجش‌های بشری و انگیزه‌های عادی ارزیابی کرد و در حقیقت نمی‌توان با دیدگاه امکانی به مقام والای آن پی برد؛ چراکه ارزش عظیم آن، معیاری الهی و مقام والای آن دیدی ربوبی لازم دارد و نه‌تنها دست ما خاک‌نشینان از آن کوتاه است که افلاکیان نیز از راه یافتن به کنه آن عاجزند؛ چه که آنها از مختصات انسان کامل است و ملکوتیان با آن مقام اسرارآمیز فاصله‌ها دارند.

قلم اینجا رسید و سر بشکست و ما بازماندگان و عقب‌افتادگان در آرزوی آن و این باید روزشماری کنیم و حسرت شهادت، شهید و شهیدپروران اینچنینی را که با ایثار ثمره حیات خود عاشقانه به این شهیدان شاهد افتخار می‌کنند، به گور بریم و از شجاعت‌های بی‌نظیر شهیدان، دوستان اسیر، مفقود و آسیب‌دیدگان و اشتیاق زایدالوصف اینان برای بازگشت به میدان شهادت احساس خجلت و حقارت کنیم ... (همان، ج ۱۸، ص۷۴).

رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در جایی درباره عظمت شهید می‌فرمایند: «شهید در درجات عالی قُرب الهی و فارغ از همه‌ گرفتاری‌هایی که ما در درون خودمان داریم، متنعّم به نعمت‌های الهی است. نگاه به شهید، این‌جور نگاهی است. انسان، درست که فکر کند می‌بیند حقیقت قضیه این است که واقعاً باید خندید، باید شادی کرد به‌خاطر مقامی که آنها پیش خدای متعال پیدا می‌کنند. این مقام به عقل ما‌ها نمی‌رسد؛ واقعاً این‌جوری است. نه‌اینکه ما به این مقام نمی‌رسیم، اصلاً به عقلمان نمی‌رسد این مقاماتی که شهدا دارند.» ۲۲/۱۲/۹۷

امام خامنه‌‌ای (مدظله‌العالی) در جایی دیگر می‌فرمایند: «شهادت، یعنی وارد شدن در حریم خلوت الهی و میهمان شدن بر سر سفره‌ ضیافت الهی؛ این خیلی باعظمت است.»۱۳۷۰/۱۰/۱۱.

اما بخش دیگری از تعابیر امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی به آثار و برکاتی برمی‌گردد که شهادت به دنبال دارد؛ ذیلا برخی از این تعابیر را مرور می‌کنیم:

شهادت همیشه نفع دارد؛ همیشه از خسارت محفوظ است. (صحیفه امام، ج۵، ص۳۵) 
درود بر حاملان امانت وحی و رسالت، پاسداران شهیدی که ارکان عظمت و افتخار انقلاب اسلامی را بر دوش تعهد سرخ و خونین خویش حمل کرده‌اند. (همان، ج۲۱، ص۲۷۳)

شما با این اخلاص و ایثار، جمهوری اسلامی را بیمه کردید، فتح‌هایی که نصیب شما شده، به‌خصوص در فتح مبین، گرچه با هیچ معیاری نمی‌توان آن را سنجید و هیچ زبانی نمی‌تواند از آن توصیف کند (همان، ج ۱۶، ص۱۹۷) و از همه معروف‌تر این جمله امام خیمنی(ره) است که فرمود: «بکشید ما را ملت بیدارتر می‌شود.»

رهبر معظم انقلاب اسلامی هم درباره آثار شهادت تعابیر بلندی دارند؛ از جمله می‌فرمایند: «آن چیزى که ما باید به آن افتخار بکنیم این است که رسم شهادت و سنّت الهىِ قتل فی‌سبیل‌ا‌لله، با نظام اسلامى زنده شد.» ۱۳۶۸/۰۵/۲۵

شهادت بدین معنا است که یک انسان برترین و محبوبترین سرمایه‌ دنیوی خویش را نثار آرمانی سازد که معتقد است زنده ماندن و بارور شدن آن، به سود بشریت است. ۱۳۸۱/۰۹/۱۵

شهادت، مرگ تاجرانه و مرگ آدم‌های زرنگ است. ۱۳۸۴/۰۲/۱۲

مسئله‌ى شهید و ایثارگرى، موتور حرکت جامعه است. ۱۳۸۳/۰۴/۱۶

اگر این شهادت‌ها نبود، اگر این فداکاری‌ها نبود، این نظام باقی نمی‌ماند؛ این نهال نظام، مورد تهاجم طوفان‌های سخت بود، فرهنگ شهادت یعنی فرهنگ تلاش کردن با سرمایه‌گذاری از خود برای اهداف بلندمدت مشترک بین همه‌ مردم که البته درباره ما آن اهداف مخصوص ملت ایران هم نیست، برای دنیای اسلام بلکه برای جهان بشریت است. ۱۳۹۳/۱۱/۲۷

بنابراین با مرور کلمات نورانی امامین انقلاب اسلامی متوجه می‌شویم که شهادت غیر از مقام غیرقابل توصیفی که برای خود شهید دارد، آورده‌های فراوانی برای جوامع بشری دارد.

ازجمله می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

شهادت هم موتور پیشرفت مادی و معنوی جوامع است و هم بشریت را زنده نگه می‌دارد و از مرگ دل‌ها و بی تفاوتی انسان‌ها جلوگیری می‌کند و از سویی یک مسئولیت اجتماعی برای هدایت انسان‌هاست که شهدا به دوش می‌کشند و جوامع زنده را به اوج شکوفایی و عظمت می‌رساند و برای جامعه ما که به نام اسلام پرچم حق را بلند کرده، موجب حفظ نظام خواهد شد.

آری شهادت گوهر گرانبهایی است که خداوند متعال فقط به برگزیدگان و مخلصین عنایت می‌فرماید. خون شهید رئیسی و یاران وفادارش در حادثه اخیر قطعاً در پیشرفت جامعه ما مؤثر خواهد بود. رهبر معظم انقلاب اسلامی در وصف شهید رئیسی فرمودند: «ما شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم و برای ما سخت است، اما به لطف خداوند، ملت ایران از این حادثه تلخ به‌عنوان یک فرصت استفاده خواهد کرد، همان‌گونه که در سال‌های گذشته از حوادث سخت تولید فرصت شده است.

امیدوارم حافظ و پاسدار این خون‌های شریف و پاک باشیم. در انتخابات پیش رو همه ما مسئولیت بسیار سنگینی به دوش داریم، امید است به استمرار حرکت مخلصانه و الهی شهید رئیسی لبیکی درخور بدهیم انشاءالله.

*مدیرکل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته