دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
فناوری و دولت آینده (۲۱)؛

ضرورت توجه ویژه تر دولت‌ها نسبت به شرکت‌های فناور مستقر در شهرستان‌ها

ضرورت توجه ویژه تر دولت‌ها نسبت به شرکت‌های فناور مستقر در شهرستان‌ها
مدیرعامل شرکت فناور مستقر در پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر گفت: شرکت‌های فناور و دانش بنیانی که در شهرستان‌ها مستقر هستند نسبت به شرکت‌هایی که در کلانشهر‌ها و مراکز کشور قرار دارند، مورد کم لطفی دولت‌ها قرار گرفته‎‌اند. امیدواریم دولت جدید توجه ویژه‌تری نسبت به این شرکت‌ها داشته باشد.
کد خبر : 918337

حمید رضا زنگنه پور، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: در حال حاضر با بکارگیری فناوری‌های پیشرفته و استفاده از فرمولاسیون‌های خاص موفق به استخراج ۴ _ ۵ نوع رنگ از گیاهان رنگی شده ایم. این رنگ‌های استخراج شده برای صنایع مانند نساجی، آرایشی و بهداشتی، دارویی و نوشیدنی‌ها کاربرد دارند.

وی افزود: ما برای استخراج این رنگ‌ها به سمت بازیافت پوست میوه‌ها مانند پوست گردو و انار و گیاهان رنگی رفته‌ایم که هم قابل دسترس و هم از نظر قیمت اولیه پایین‌تر هستند. هرچند کار استخراج این رنگ‌ها بسیار پیچیده و تحقیقاتی است، اما خوشبختانه ما توانسته ایم مواد اولیه مان را به حدی برسانیم که بدون هیچ نوع آلودگی قابل استفاده باشد؛ پوست میوه‌ها به طور مستقیم با سم و کود ارتباط دارند. ما هنگام بازیافت پوست میوه‌ها از مواد آنتی باکتریال استفاده کرده‌ایم از اینرو رنگ‌های استخراج شده کاملا سالم بوده و می‌توانند بدون هیچ گونه مشکلی مورد استفاده بخش غذا و دارو قرار گیرند. 

به گفته وی، این محصول از نظر قیمتی جزء کالا‌های لوکس محسوب می‌شوند به همین دلیل کشور‌هایی پیشرفته و تولید کننده پوشاک مانند ترکیه، هند، پاکستان، بنگلادش و چین می‌توانند خریدار این محصول باشند.

وی عنوان کرد: پیش از این مواد خام این گیاهان به کشور‌های دیگر صادر سپس همان کالا‌ها دوباره به ایران وارد می‌شدند به همین دلیل واردات آنها اصلا مقرون به صرفه نبود. از سوی دیگر شرکت‌های خارجی به علت محدودیت و صرفه اقتصادی برای استخراج این رنگ‌ها از ترکیبات شیمیایی استفاده می‌کنند، اما اکنون پژوهشگران این مجموعه توانسته اند بر اساس ترکیبات گیاهی نصف قیمت واردتی این رنگ‌ها را استخراج کنند.

وی اظهارکرد: تولید این محصول جدید انقلاب بزرگی در این حوزه به وجود آورده است، اما هنوز برای اجرای این طرح با پاره‌ای از مشکلات مواجه هستیم. یکی از عمده‌ترین مشکلات مجموعه ما مربوط به بحث دانش بنیان شدن است. هرچند این محصول فرایندی پیچیده و نوآورانه دارد. محصولی صادراتی است و موارد مد نظر دانش بنیان شدن را سپری کرده، اما با وجود اینکه کارشناسان در روز داوری اعلام می‌کنند این محصول می‌تواند دانش بنیانی اش را اخذ کند، اما هنوز در مرحله فناوری به سر می‌برد؛ شاید داوری شدن به صورت آنلاین یا سایتی یکی از عمده‌ترین مشکلات برای سپری کردن مرحله دانش بنیانی است.

وی افزود: متاسفانه دولت‌ها در حق شرکت‌هایی مستقر در شهرستان‌ها کم لطفی داشته اند. شرکت‌های واقع در کلانشهر‌ها و مراکز کشور دسترسی بیشتری به مواد اولیه دارند و خیلی مورد توجه هستند در حالی که مواد اولیه در شهرستان‌ها خیلی سخت به دست می‌آید و ما مجبوریم مسافت طولانی را طی کنیم و با رفتن به بازار‌های مراکز کشور این مواد را تهیه کنیم.

وی بیان کرد: اغلب مسئولان هنگام بازدید و مشاهده مشکلات این شرکت ها، وعده بهبود اوضاع و رفع چالش‌ها را می‌دهند، اما پس از گذشت مدت زمانی کسی پاسخگو نیست. در نهایت یا باید شرکت را جمع کنیم_که کار درستی نیست_ یا باید برای تهیه مواد اولیه و تجهیزات مورد نیازمان به کلانشهر‌ها مراجعه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هرچند مجموعه ما در حاشیه خلیج فارس مستقر است و از نظر لجستیک (به حرکت مواد، خدمات، پول و اطلاعات در داخل یک زنجیره تامین) دسترسی زیادی داریم، اما حمایت‌های کمتری در این زمینه می‌شویم. شاید بیشترین علت کم کاری دولت‌ها مربوط به کارشناسانی باشد که مجری بخشی شده اند. 

وی در پایان گفت: هرچند در حال حاضر از حمایت‌ها و تسهیلات پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر استفاده می‌کنیم و این پارک در چارچوب قانون و ضوابط به نحو احسن از شرکت‌ها حمایت می‌کند اما توقع داریم دولت بعدی حمایت مالی و معنوی بیشتری از شرکت‌های مستقر در شهرستان‌ها داشته باشد.

وی گفا: قطعاً اگر مشکلات ما برطرف شود و مورد حمایت مالی و معنوی دولت قرار بگیریم، صادرات محصول‌مان توسعه پیدا می‌کند و می‌توانیم ارزآوری زیادی به همراه داشته باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته