دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
فناوری و دولت آینده (۱۸)؛

فعال دانش‌بنیان: در دولت جدید نباید تمرکز بر نخبه‌پروری باشد

فعال دانش‌بنیان: در دولت جدید نباید تمرکز بر نخبه‌پروری باشد
مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: دولت باید تمرکز را از نخبگان بردارد و مبحث فناوری را در سطح پایین‌تر از آنان توسعه دهد و برای این گروه برنامه داشته باشد؛ زیرا در کشور به کسانی نیاز داریم که بتوانند در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها فعالیت کنند.
کد خبر : 918687

حسن ضیایی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان که به تولید صنایع دریایی می‌پردازد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا در خصوص اینکه از رئیس جمهور دوره چهاردهم چه انتظاراتی وجود دارد که در زیست فناوری اجرا کند، گفت: در وهله اول باید در کشور ثبات سیاست‌گذاری در حوزه فناوری وجود داشته باشد بدین معنی که با تغییر رئیس‌جمهور روند فعالیت دولت قبلی در این حوزه منسوخ و روش جدیدی اجرا نشود.

وی افزود: فناوری کشور نیاز دارد که با یک ساختار مناسب سیاست‌گذاری شود و رئیس‌جمهور‌ باید خود را موظف بداند که فرآیند توسعه فناوری، خلاقیت و تکنولوژی را در یک مسیر واحد، روشن و مشخص پیش ببرد. این روند یک فرآیند کوتاه مدت نیست و یک فرآیند ۱۰-۱۲ ساله است و مجریان در هر دولت باید خود را مقید بدانند که این روند را ادامه دهند؛ چراکه هیچ جای دنیا در پروسه ۴ ساله توسعه فناوری به نتیجه نمی‌رسد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: در وهله بعدی اصل سیاست توسعه فناوری فقط در دانشگاه تدوین و تصمیم‌گیری نشود، زیرا دانشگاه در فرآیند تولید علم و فناوری اگر موفق، کاربردی و موثر بود اکنون چنین فاصله زیادی بین دانشگاه و صنعت وجود نداشت.

ضیایی بیان کرد: در تدوین سیاست‌های توسعه فناوری و تکنولوژی کشور باید تلفیقی از صنعت و دانشگاه وجود داشته باشد و در این زمینه همکاری صورت گیرد. یکی از اقدامات در دولت بعدی باید این باشد که استراتژی فناوری را خارج از منافع و صرفاً در راستای بهبود این حوزه تعیین کنند. شاید در مباحث صنعتی در دوره چهار ساله بتوان نتایجی به دست آورد، اما مباحث فناوری و پیشرفت تکنولوژی فرآیندی نیست که طی ۴ سال به نتیجه برسد.

مدیرعامل شرکت تولید صنایع دریایی عنوان کرد: متاسفانه تفکرات مضر ریاست جمهوری‌های دوره‌های مختلف این است که دولت قبل در این حوزه راه را اشتباه رفته است و دولت جدید باید یک راه دیگری برای اجرای این سیاست‌ها در پیش گیرد، اما این روند با چارچوب و استاندارد‌های فناوری در دنیا بسیار فاصله دارد.

وی افزود: نکته بعدی این است که محور فناوری را از دانشگاه باید به سمت مراکزی که در آن مجموعه‌ای از صنعت و دانشگاه حضور دارند پیش برد. به عنوان مثال سوالی که مطرح می‌شود این است که طبق آمار و شواهد عینی چند درصد از اساتید دانشگاه در صنعت فعال هستند و این رقم به طور قطع گویای این مطلب است که بخش اعظمی از اساتید دانشگاه در صنعت کشور حضور فعال ندارند؛ بنابراین در این شرایط آنها نمی‌توانند به تنهایی برای این حوزه خط و مش تعیین کنند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: در مرحله بعدی به طور طبیعی بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها باید جذب صنعت کشور شوند، اما در واقعیت مشاهده می‌کنیم که این نیرو‌ها مهاجرت می‌کنند و علتش هم این است که بستر و پلتفرم مهارتی و اثربخشی در صنعت کشور وجود ندارد ولی خارج از ایران این بستر و پلتفرم فراهم است در نتیجه نیرو‌های که در ایران آموزش دیده اند در کشور‌های دیگر مشغول به کار می‌شوند.

ضیایی بیان کرد: بنابراین باید این دیدگاه وجود داشته باشد که برای توسعه فناوری محوریت فقط دانشگاه نباشد و باید مراکزی متشکل از دانشگاه، صنعت و حتی سیاست وجود داشته باشد که در این مراکز به ساماندهی فارغ التحصیلانی که می‌خواهند وارد بازار کار شوند، بپردازد.

وی به بحث عدم تمرکز به نخبه پروری اشاره کرد و افزود: دولت باید تمرکز را از نخبگان بردارد و مبحث فناوری را در سطح پایین‌تر از نخبگان  توسعه دهد و برای این گروه برنامه داشته باشد، چون ما در کشور به کسانی نیاز داریم که بتوانند در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها فعالیت کنند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان عنوان کرد: نخبگان فقط در بخشی از فناوری فعالیت دارند و در بعضی مواقع حتی ممکن است در یک سازمان باعث جلوگیری توسعه فناوری شوند و همیشه در پیشرفت یک سازمان اثرگذار نباشند. متاسفانه در حال حاضر اگر از ۱۰۰ نفر، ۵ نفر نخبه باشند ما توجه را فقط بر آن ۵ نفر گذاشته ایم و ۹۵ نفر دیگر را رها کرده ایم.

ضیایی در پایان گفت: بنابراین دولت جدید باید برای گروه پایین‌تر از نخبگان هم برنامه داشته باشد؛ چراکه قرار است فناوری توسط نیرو‌های پایین‌تر از نخبگان نگهداری شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته