دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 تير 1403 - 00:04
ایران فناور در دولت آینده؛ (۲۵)

دولتمردان چه میزان یافته‌های علمی بومی را رصد و استفاده می‌کنند؟

دولتمردان چه میزان یافته‌های علمی بومی را رصد و استفاده می‌کنند؟
استادتمام و عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: کاربست نتایج علمی در برنامه‌ریزی و اجرا در نیل به مقصود یعنی رفاه و امنیت روانی و اجتماعی به دلیل مصونیت حداقلی خطا در پیشبرد اهداف از اهمیت فراوانی برخوردار است.
کد خبر : 917236

کیوان کاکابرایی استادتمام گروه مشاوره و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با نگاهی بر اولویت برنامه‌های نامزدهای ریاست جمهوری در حوزه علم و فناوری اظهار کرد:‌ توجه به علم و فناوری در مدیریت کشور از ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ اما به‌طور کلی در مدیریت کلان اگر این مهم را در تصمیم سازی و تصمیم‌گیری در نظر بگیریم، شانس موفقیت بیشتری در حل مسائل کشور قابل پیش‌بینی است.

نهاد‌های اجرایی به چه میزان از یافته‌های علمی در مدیریت بهره برده‌اند؟

وی افزود:‌ به عبارت دیگر کاربست نتایج علمی در برنامه‌ریزی و اجرا در نیل به مقصود یعنی رفاه و امنیت روانی و اجتماعی به دلیل مصونیت حداقلی خطا در پیشبرد اهداف از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ بنابراین با نگاه روان‌شناختی اولویت‌ها را باید در خواستگاه آدمی جست‌وجو کرد، انسان همواره به دنبال آرامش بوده و برای نیل به این مهم امنیت روانی و اجتماعی که بنیان آن در خانواده شکل می‌گیرد پراهمیت و بیش‌ازپیش باید مدنظر سیاست گذران و مجریان آن قرار گیرد و در این راستا طرح‌های آموزشی بهداشتی و پیشگیرانه خانواده محور برای شکل‌گیری جامعه سالم از اهمیت فراوانی برخوردار است.

استادتمام گروه مشاوره و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه گفت: تحول علمی کشور در دهه‌های اخیر از بعد کمی رشد چشمگیری داشته است؛ اما این سؤال مطرح است که این یافته‌های علمی به چه میزان از ابعاد مختلف جامعه‌شناختی و روان‌شناختی به نیاز‌های مختلف انسانی در بستر جامعه پاسخ داده؟ نهاد‌های اجرایی به چه میزان از این یافته‌ها در مدیریت بهره برده‌اند، از سوی دیگر مراکز تولید علم و نهاد‌های اجرایی به چه میزان با هم همسو بوده‌اند؟

نقطه‌ضعف علم و فناوری در کشور بی‌هدفی بوده یعنی پژوهش کاربردی به‌منظور حل مسائل در زمینه‌های ویژه انجام نمی‌شود و اگر هم بشود کسی به آن توجه نمی‌کند که این فقط هدررفت سرمایه انسانی است

کاکابرایی اضافه کرد:‌ در پاسخ به این سؤال‌ها با نگاه پدیدار شناختی می‌توان اظهار کرد فاصله وضعیت موجود با وضعیت مطلوب فرسنگ‌ها فاصله بوده و بیشتر برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها مبتنی بر تجربه شخصی و نگاه فردی است در صورتی که اگر رفع مشکلات انسانی از طریق روش علمی با در نظر داشتن اولویت‌های جامعه باشد، رسیدن به مقصود همان سلامت بوده و موفقیت جامعه قابل پیش‌بینی‌تر است و از هدررفت سرمایه انسانی و مالی هم پیشگیری می‌شود.

وی ادامه داد:‌ بر این اساس رئیس قوه مجریه کشور و زیرمجموعه آن باید هماهنگی و همکاری فراوانی برای مدیریت کشور و حل مسائل جامعه با مراکز علمی و دانشگاهی برقرار کند. به‌طور کلی با توجه به رشد علمی کشور صرف بعد کمی یافته‌های علمی مهم نیست؛ بلکه پژوهش‌های مأموریت محور و کیفیت آنها برای حل مسائل کشور پراهمیت تلقی می‌شود.

استادتمام گروه مشاوره و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در پاسخ به این پرسش که گستره علمی در استان‌های کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ بیان کرد: به دلیل اینکه اطلس علمی در کشور وجود ندارد نمی‌توان گستره علمی در استان‌ها را ارزیابی و اظهار نظر دقیقی کرد که مهم‌ترین علت آن عدم ساختار است یعنی جایگاه یا ساختاری برای رصد یافته‌های علمی برای حل مسائل در کشور وجود ندارد. به‌طور کلی بر اساس تجربه فردی غالباً در کشور بیشتر بر مرکز یا پایتخت متمرکز بوده و پراکندگی تولید علمی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته که این امر نیازمند رصد علمی پدیدارشناسی است.

مطالبات فعالان حوزه علم و فناوری از دولت آینده

دولتمردان چه میزان یافته‌های علمی بومی را رصد و استفاده می‌کنند؟

کاکابرایی گریزی بر مطالبات فعالان حوزه علم و فناوری از دولت آینده زد و با اشاره به اینکه درباره مطالبات پژوهشگران حرف برای گفتن زیاد است و برخلاف تفکر رایج نباید این مهم را فقط بر مبنای پول تبیین و تفسیر کرد، ادامه داد: باید پرسید نهاد‌های اجرایی برای حل مسائل کشور در حوزه صنعتی، فنی، مهندسی و علوم انسانی چه میزان یافته‌های علمی بومی را رصد و استفاده می‌کنند؟ مهم‌ترین دغدغه پژوهشگران استفاده از یافته‌های علمی موضوعی آنها در حل مسائل جامعه بوده و از سوی دیگر فراهم کردن بستری برای انجام تولید علم مأموریت گرا برای حل مسائل کشور که این مهم نیازمند برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی است.

وی با بیان اینکه کار علمی در راستای کشف حقیقت بوده است؛ مطرح کرد: به عبارتی یافته‌های علمی نسبت به سایر روش‌های کسب دانش دارای کمترین خطا و به‌روزرسانی است؛ بنابراین هر چه پژوهش باکیفیت صورت بگیرد برای جامعه مفید خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه توضیح داد: نقطه‌ضعف علم و فناوری در کشور بی‌هدفی بوده یعنی پژوهش کاربردی به‌منظور حل مسائل در زمینه‌های ویژه انجام نمی‌شود و اگر هم بشود کسی به آن توجه نمی‌کند که این فقط هدررفت سرمایه انسانی است از سوی دیگر پیشرفت و پیشبرد جامعه در گرو تصمیمات مبتنی بر واقعیت بوده و این مهم فقط از طریق روش علمی و کاربست یافته‌های علمی در همه امور کشور میسر خواهد بود. امیدواریم این مهم بیش‌ازپیش مدنظر مسئولان مسئولیت‌پذیر در دولت جدید قرار گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته