دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون وزیر علوم در گفت‌وگو با آنا خبر داد؛

ضرورت احیای بودجه پژوهشی ۶۰ درصدی شرکت‌های دولتی تا سال ۱۴۰۴

ضرورت احیای بودجه پژوهشی ۶۰ درصدی شرکت‌های دولتی تا سال ۱۴۰۴
دبیر شورای عالی عتف گفت: در سال گذشته ۶۰ درصد از بودجه پژوهشی شرکت‌های دولتی و بانک‌ها به صندوق شورای عالی عتف واریز شد، اما متأسفانه این مهم در قانون بودجه سال جاری توجه نشد و امیدواریم در سال ۱۴۰۴ احیاء شود.
کد خبر : 918036

خبرگزاری علم و فناوری آنا_ نادیا عابد؛ ماده واحده «اصل تأسیس صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)» در جلسه ۸۲۶ به تاریخ یکم بهمن ۹۸ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و آذر ۱۴۰۰ از سوی رئیس جمهور شهید دولت سیزدهم برای اجرا ابلاغ شد. نهایتاٌ اساسنامه صندوق در جلسه مورخ ۸ آذر ۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نهایی رسید.

صندوق شورای عالی عتف با هدف جهت دهی و اولویت گذاری در راستای خلق ثروت، حل مشکلات زمینه سازی برای پیشرفت در عرصه‌های مربوط به حوزه کلان آموزش عالی و تأمین منابع مالی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در دانشگاه‌ها در قالب تسهیلات و کمک‌های فنی و اعتباری و یارانه و سود تسهیلات حمایتی از محل منابع مقرر در قوانین بودجه سنواتی و کمک‌ها و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی و منابع بازگشتی تسهیلات اعطایی صندوق شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری تاسیس شده است.

شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان نهادی فرابخشی و با ریاست رئیس جمهور مرجع تصمیم‌گیری در مورد مهم‌ترین اولویت‌ها و برنامه‌های تحقیقاتی کشور است. در این شورا هفت وزیر، رؤسای سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بانک مرکزی، فرهنگستان علوم، نمایندگان رؤسای دانشگاه‌ها، انجمن‌های علمی و تعدادی از صاحب نظران بخش‌های تولیدی و خدماتی دولتی و خصوصی عضویت دارند و انجام وظایف دبیرخانه‌ای این شورا طبق قانون به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری محول شده است.

شورا از نظر ساختار اجرایی متشکل از یک کمیسیون دائمی بر اساس ماده ۹ آیین نامه داخلی، ۱۰ کمیسیون تخصصی و یک کمیسیون هماهنگی امور علمی و فناوری است. دبیر کل شورا از سوی رئیس‌جمهور منصوب و معمولا معاون پژوهشی وزارت علوم است.

جلسات کمیسیون دائمی برای استمرار و تسریع به فرایند تصمیم گیری و کارشناسی اولیه دستورکار‌های شورای عالی به ریاست دبیر کل یا وزیر علوم تشکیل می‌شود.

صندوق شورای عالی عتف به شیوه گرنت محور و بر اساس اعطای پژوهانه اهداف خود را پیش می‌برد. تفاوت این صندوق با سایر صندوق‌های پژوهش و فناوری این است که صندوق‌های دیگر برای پژوهشگران خود وام درنظر می‌گیرند، اما صندوق عتف به نوآوران گرنت و پژوهانه اختصاص می‌دهد.

از تامین اعتبار صندوق عالی عتف چه خبر؟

پیمان صالحی با بیان اینکه مهم‌ترین اقدام در صندوق شورای عالی عتف جذب منابع مالی بوده است؛ به خبرنگار آنا می‌گوید: ۳ آیین نامه اصلی صندوق شورای عالی عتف شامل تشکیلات، مالی و معاملاتی و جذب اعضای غیر هیأت علمی تهیه گردیده و برای تصویب در هیأت امناء صندوق آماده هستند.. در سال گذشته ۶۰ درصد از بودجه پژوهشی شرکت‌های دولتی و بانک‌ها باید به صندوق عالی عتف واریز می‌شد، که از این محل مبلغی حدود ۳۸۰ میلیارد تومان به صندوق واریز گشت. علیرغم پیگیری‌های فراوان، متأسفانه بند‌های ج و د تبصره ۹ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲، برای سال ۱۴۰۳ مورد تصویب قرار نگرفت و امیدوارم این بند‌ها در قانون بودجه سال ۱۴۰۴ احیاء شود.

صالحی اضافه کرد: پیشنهاد افزایش بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق شورای عالی عتف از درآمد‌های پایدار کشور در کمیسیون تلفیق مطرح و تأیید شد ولی نهایتاً مورد تصویب مجلس محترم قرار نگرفت. امیدوار هستیم بتوانیم منابع پایداری را برای صندوق شورای عالی عتف تامین کنیم؛ چرا که صندوق وظیفه پیشبرد طرح‌های کلان ملی و حمایت از پارسا‌ها و دوره‌های پسادکتری را بر عهده دارد که البته در حال پیگیری این موضوع هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب