دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

شوک درمانی بی‌اثر در بازار سرمایه

شوک درمانی بی‌اثر در بازار سرمایه
یک کارشناس بازار سرمایه درباره تزریق ۶۰ میلیون دلار به بازار سرمایه برای تقویت این بازار گفت: قطعاً تقویت تقاضا در هر وضعیتی یک خواسته ایده‌آل بوده و حتما اثر مثبت بر بازار بورس دارد؛ اما استمرار این محرک اولیه محل سوال است.
کد خبر : 917849

فردین آقا بزرگی درگفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره تزریق ۶۰ میلیون دلاری سرمایه به این بازار گفت: قطعا تقویت تقاضا در هر وضعیتی یک خواسته ایده آل است و حتما اثر مثبت بر بازار بورس دارد؛ اما استمرار این محرک اولیه محل سوال است. زمانی بازار استعداد دارد و منتظر محرک پرقدرتی مانند این تزریق ۶۰ میلیون دلاری است تا روند پرشتابی را آغاز کند.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در شرایط دیگر باید دلایل افت بازار را شناسایی کنیم؛ چراکه اگر این عوامل همچنان بر بازار تاثیر داشته باشند، این تزریق سرمایه صرفا مانند یک مسکن بر بیماری مضمن عمل خواهد نمود. ادامه داشتن وجود عواملی مانند قیمت گذاری دستوری، انتشار بی رویه اوراق، نرخ بهره، نرخ خوراک پتروشیمی و پالایشی‌ها و دستورات و تصمیمات ذینفعانه‌ای که از سوی دولت اتخاذ می‌شود، قطعا موجب عدم استمرار روند رشد بازار سرمایه خواهد شد.

عوامل تضعیف بازار و شوک‌های مقطعی

آقابزرگی تاکید کرد: چنین تزریق‌های سرمایه‌ای بدون اصلاح عوامل تضعیف بازار صرفا شوک‌های مقطعی خواهد بود و موجب تغییر عمق بازار نخواهد شد. شایان ذکر است که باید دید این سرمایه از لحاظ اجرایی در اختیار کدام مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرد؛ اگر مدیری تصمیم گیرنده باشد که صرفا به دنبال تقویت شاخص کل باشد، این سرمایه را به سوی تقویت پنج شرکت صاحب وزن در بازار هدایت می‌کند.

وی ادامه داد: این اتفاق با این شرایط که تمام سرمایه به سوی چند شرکت موثر در شاخص بورس هدایت شود، قطعا موجب افزایش عمق بازار نخواهد شد و در واقع این تزریق صرفاً موجب رشد تقاضا برای سهام شرکت‌های بزرگ مانند فولاد مبارکه، نفت و گاز پارسیان و مس خواهد شد. توجه به این نکته ضروری است که دولت احتمالا قصد دارد این اعتبار را از صندوق توسعه ملی بردارد، اما در واقعیت این صندوق چنین رسالتی ندارد.

آقابزرگی تاکید کرد: دولتی که بیشترین برداشت را از بازار سرمایه به صورت مستقیم و غیرمستقیم داشته است، بایستی به طور مستمر سمت تقاضای بازار را تقویت کند و نباید منابع خود را صرف شوک درمانی‌هایی با اثر موقتی کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته