دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اقتصاد و دولت آینده/۲۰

سهم ۲.۷ درصدی دانش‌بنیان‌ها در تولید ناخالص؛ برنامه دولت چهاردهم برای ارتقاء چیست؟

سهم ۲.۷ درصدی دانش‌بنیان‌ها در تولید ناخالص؛ برنامه دولت چهاردهم برای ارتقاء چیست؟
نائب‌رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران با بیان اینکه ۲۰ درصد توسعه فناوری از طریق دانشگاه‌ها، ۳۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان و ۵۰ درصد از طریق واحد‌های تحقیق و توسعه شرکت‌ها اتفاق می‌افتد، گفت: اکنون سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد دانش‌بنیان کشور حدود ۲.۷ درصد در تولید ناخالص ملی (GDP) است که بر اساس برنامه پنج ساله هفتم این سهم باید با پنج درصد ارتقا به هشت درصد برسد.
کد خبر : 917388

امین شاکری در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، با بیان اینکه مفهوم اقتصاد دانش‌بنیان از ابتدای بهمن ماه سال ۹۲ با ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از طرف مقام معظم رهبری در عرصه حکمرانی اقتصادی کشور وارد شد. در بند ۲ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به زیرساخت‌های لازم برای بنا نهادن اقتصاد دانش‌بنیان اشاره شده است.

نائب‌رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران ادامه داد: یکی از ارکان اقتصاد دانش‌بنیان، تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان یا نهاد‌های واسط تجاری سازی است که به وسیله آنها بتوان اقتصاد دانش‌بنیان را در کشور نهادینه کرد. در حال حاضر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به حدود ۱۰ هزار شرکت رسیده که حدود ۳۰۰ هزار نفر در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند و ۹۸ شرکت دانش‌بنیان نیز در بازار سرمایه حضور دارند.

توجه به واحد تحقیق توسعه شرکت‌ها از راه‌های رسیدن به توسعه علم و فناوری است

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان بر پایه نوآوری و خلاقیت ساخته شده‌اند و نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی دارند، بیان کرد: مطالعات نشان می‌دهد ۲۰ درصد توسعه فناوری از طریق دانشگاه‌ها، ۳۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان و ۵۰ درصد هم از طریق واحد‌های تحقیق و توسعه شرکت‌ها اتفاق می‌افتد، بنابراین توجه به واحد تحقیق توسعه شرکت‌ها یکی از راه‌های رسیدن به توسعه علم و فناوری است.

دانش‌بنیان‌ها در تولید ناخالص

شاکری با اشاره به چالش‌های توسعه علم و فناوری در ایران اظهار کرد: از جمله چالش‌های توسعه فناوری در ایران حکمرانی نامطلوب، نبود برنامه‌های هدفمند در بلندمدت، نبود زیرساخت یکپارچه به‌روز و مطلوب، نظام مالکیت فکری معیوب، ارتباطات بین‌المللی ناکافی و نبود نیروی انسانی متخصص است.

چالش شرکت‌های دانش‌بنیان؛ پیچیدگی‌های قانون و کمبود منابع تامین مالی

وی ادامه داد: از مهم‌ترین چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر توسعه می‌توان به پیچیدگی‌های قانونی و بروکراسی اداری؛ کمبود منابع تامین مالی با سود متناسب برای سرمایه گذاری در طرح‌های فناورانه و نوآورانه؛ عدم پوشش ریسک برای سرمایه گذاری؛ عدم اطمینان کافی به تولیدات و محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی؛ عدم امکان بازاریابی و بازارسازی محصولات فناورانه؛ منابع انسانی و تامین نیروی متخصص؛ و سرعت بالای تغییرات فناوری و محیط کسب‌و‌کار اشاره کرد.

نائب‌رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران با بیان اینکه طی سال‌های اخیر شرکت‌های دانش‌بنیان به بخش مهمی از اقتصاد ایران تبدیل شده‌اند و نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی دارند؛ ادامه داد:، اما این حوزه هم همانند سایر حوزه‌ها با موانع و مشکلاتی روبه‌رو است. اکنون سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد دانش‌بنیان کشور حدود ۲.۷ درصد در تولید ناخالص ملی (GDP) است که بر اساس برنامه پنج ساله هفتم این سهم باید با پنج درصد ارتقا به هشت درصد برسد و در یک افق ۱۵ ساله به ۵۰ درصد از اقتصاد ملی برسد.

شاکری درباره مطالبه شرکت‌های دانش‌بنیان از دولت خاطرنشان کرد: اگر قانون جهش تولید محصولات دانش‌بنیان به‌درستی اجرا شود، تا حد قابل توجهی می‌تواند سهم دانش‌بنیان‌ها را در اقتصاد کشور افزایش دهد. باتوجه به اینکه در این قانون ظرفیت‌های خوبی هم برای رسوخ و انتشار این شرکت‌ها در بخش‌های سنتی‌تر صنعت مانند حوزه‌های منبع‌پایه با ایجاد شرکت‌های پیشران ایجاد شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته