دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بررسی دلایل کاهش ۱۶ درصدی تولید زغال سنگ کشور در سال گذشته

بررسی دلایل کاهش ۱۶ درصدی تولید زغال سنگ کشور در سال گذشته
در دومین نشست تاثیرگذاران صنعت زغال‌سنگ ایران موانع جذب سرمایه‌گذاری در صنعت زغال‌سنگ و چالش‌های منجر به کاهش تولید ۱۶ درصدی در سال گذشته بررسی شد.
کد خبر : 917235

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، امیر حسین نادری مدیرعامل تاصیکو در دومین نشست تاثیرگذاران صنعت زغال سنگ ایران با حضور اعضای انجمن زغال سنگ ایران سخنرانی کرد.

امیرحسین نادری مدیرعامل هلدینگ صدرتامین ضمن برشمردن دلایل موانع جذب سرمایه‌گذاری در صنعت زغال‌سنگ و چالش‌های منجر به کاهش تولید ۱۶ درصدی آن در سال گذشته با اشاره به لزوم به روز شدن مبنا‌های گذاشته شده در سطوح دولتی به توقف پروژه‌های فولادی در مراحل بالای پیشرفت اظهار داشت: در صورت بهره‌برداری این طرح‌ها هزاران شغل و میلیارد‌ها دلار درآمد برای کشور ایجاد خواهد شد.

وی فرایند تبدیل این صنعت به صنعتی جذاب و ثروت آفرین را نیازمند توسعه سرمایه‌گذاری در زنجیره زغال‌سنگ با اصلاح قیمت‌گذاری، رفع موانع صادراتی، اصلاح سیاست‌های دولتی و ترغیب سرمایه‌گذاران دانست.

هاشمی‌زاد رئیس انجمن زغالسنگ ایران نیز در این نشست ضمن اشاره به ارتباط مستقیم تولید با قیمت به افزایش ۶۳۰ درصدی قیمت زغالسنگ حرارتی صادراتی ایران در سال ۱۴۰۱ با ارزش ۴۵۳ میلیون دلار اشاره کرد که تحت تاثیر جنگ اوکراین و روسیه ایجاد شده بود و بدنبال آن در سال بعد تحت تاثیر سیاست‌های تعیین شده همچون عوارض، حقوق دولتی، روش‌های متفاوت قیمت‌گذاری و. با کاهش فاحشی همراه بوده است.

شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین تولید گاز‌های سنتزی و سایر فرآورده‌های زغال‌سنگ، ورود به عرصه نیروگاه تولید برق از زغال و ایجاد ارزش افزوده از محل باطله‌های زغال را بطور جدی دنبال می‌کند. با توجه به اینکه سایر کشور‌ها با استفاده از گاز‌های سنتری در صنایع از جمله پتروشیمی توانسته‌اند کاهش آلودگی‌های حاصل از مصارف سوخت فسیلی را ایجاد نمایند، لازم است در راستای ایجاد ارزش افزوده و کاهش هزینه‌های ناشی از ناترازی انرژی بطور جدی برای بهره‌برداری از این ذخایر ارزشمند قدم برداشت.

رمضان کریتی، مدیرعامل سابق زغال‌سنگ پروده طبس نیز در بخش دیگری از این نشست اعلام کرد در راستای تلاش برای افزایش میزان تولید زغال‌سنگ کشور سالانه قادر خواهیم بود به میزان ۱۵ الی ۲۰ درصد بطور شناور به میزان تولید زغال بیافزاییم و در این مسیر انتظار می‌رود شرایط واردات تجهیزات و ماشین‌آلات روز در صنعت زغال‌سنگ تسهیل شود که در اینصورت میزان افزایش تولید بیشتر از مقدار اعلام شده خواهد بود.

در ادامه جلسه صمدی دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران توضیحاتی از تیپ‌های زغال‌های حرارتی ارائه داد.

در این نشست در راستای حصول راهکار‌های عملی جهت افزایش تولید زغال‌سنگ داخلی و تامین نیاز مصرف کنندگان عمده، مذاکراتی صورت پذیرفت.

ذخیره ارزشمند ۶ میلیارد تنی زغال حرارتی به ارزش ۱۲۰۰ میلیارد دلار در ایران وجود دارد که در صورت استخراج و بهره برداری طی کمتر از ۳۰ سال آینده، ارزش افزوده قابل توجهی برای کشور خواهد داشت، در غیر این صورت ارزش خود را از دست خواهد داد.

انتهای پیام/

برچسب ها: زغال سنگ
ارسال نظر
هلدینگ شایسته