بازاریابی اومنی چنل یا چنل همه جانبه چیست؟
به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، در بین روشهای بازاریابی، روشی وجود دارد که تجربه کاربری مشتری شما را تا 23% بهبود میبخشد و احتمال خرید مشتری از شما را بالاتر میبرد. بازاریابی اومنی چنل همان روش است. اینکه بازاریابی اومنی چنل یا چنل همه جانبه چیست و چه مزایایی برای شما به همراه دارد؛ موضوعاتی است که در متن زیر بررسی شدهاند. در انتها روش استفاده از این بازاریابی و تدوین استراتژی آن را میبینید.
تعریف بازاریابی اومنی چنل
یک مشتری در هنگام خرید احتمالاً با موانعی از جنسهای مختلف دستوپنجه نرم میکند. این مشتری باید بتواند از کانالهای مختلف رد شود تا به مرحلهی آخر برسد. از قسمت ابتدایی قیف که نگاه کنید، در ابتدا آگاهی از برند قرار گرفته است. از این نقطه تا رسیدن به مرحله انجام یک عمل راه طولانی در پیش دارد. در بازاریابی اومنی چنل، مشتری در یک استراتژی یکپارچه و با کمک کانالها بازاریابی موجود، مراحل را پشت سر میگذارد تا به قسمت آخر و هدف نهایی برسد. منظور از کانال، سایت شما، شبکههای اجتماعی، ایمیل و حتی تبلیغات چاپی است.
مزایای بازاریابی اومنی چنل
این روش به دلیل داشتن 3 مزیت مهم در جلسات مشاوره دیجیتال مارکتینگ پیشنهاد میشود.
استفاده از ظرفیت حداکثری
روشهای بسیار کمی در مارکتینگ وجود دارند که شما بتوانید از ظرفیت آفلاین و آنلاین در کنار هم استفاده کنید. در این روش، از طریق کانالهای مختلف لید و مشتری به سمت کسبوکار شما جذب میشود. به همین دلیل، فرصتهای بیشتری برای تبدیل مخاطب به مشتری در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
بهرهبردن از تمام کانالهای بازاریابی بهصورت یکسان
در روش اومنی چنل شما از سایت، ایمیل و پیامک به طور همزمان استفاده میکنید. به همین دلیل کاربر شما از طریق تمام کانالها پیام شخصیسازیشده دریافت میکند. در چنین حالتی، سهم کانالها تقریباً به یک اندازه است.
تجربه کاربری بهتر
در روش بازاریابی اومنی چنل، با توجه به نحوه عملکرد و تعامل مشتری با کانال، پیامهای شخصیسازیشده برای او ارسال میشود. دریافت همین پیام کافیست تا مخاطب حس بهتری نسبت به برند و کمپین شما داشته باشد. تجربه کاربری و حس بهتر، احتمال تبدیلشدن او را به مشتری بیشتر خواهند کرد. رقمخوردن این تجربه، گاهی با مدیریت تولید محتوا اصولی و گاهی با ارسال یک پیام در زمان درست اتفاق میافتد.
با یک مثال، همه چیز روشنتر میشود. فرض کنید شما وارد دیجیکالا شدهاید و قصد خرید از طریق سایت را دارید. در وسط خرید اتفاقی میافتد که مجبور به ترک سایت میشوید. همان موقع دیجیکالا به شما یک پیام ارسال میکند. از طریق این پیام به شما یادآوری میشود که سبد خرید را رها کردهاید. بعد از چند ساعت اپلیکیشن دیجیکالا را باز میکنید. سبد خرید شما در این کانال دیده میشود و لازم نیست برای خرید مجدداً به سایت برگردید. این استراتژی یکپارچه تجربه کاربری بهتری برای شما میسازد.
تفاوت اومنی چنل یا مالتی چنل مارکتینگ
در بازاریابی مالتی چنل هم شما از چند کانال استفاده میکند. با این حال این نوع بازاریابی با بازاریابی اومنی چنل چند تفاوت اساسی دارد. در جدول زیر بخشی از این تفاوتها را میبینید.
|
5 قدم برای شروع بازاریابی اومنی چنل
در استراتژی بازاریابی اومنی چنل، شخص مخاطب، حرف اول را میزند. شما باید با توجه به رفتار این شخص یک استراتژی تدوین کنید. 5 قدم تا تدوین این استراتژی باید برداشته شود.
- داده جمعآوری کنید
کاربر از چه طریقی، چه زمانی و از کدام پیامرسان شما را دنبال میکند؟ پاسخ این سؤال برای رسیدن به رفتار مخاطب لازم است. مخاطبان را با استفاده از ابزارهای مختلف مثلاً گوگل آنالیتیکس در سایت دنبال کنید تا به اطلاعات خواستهشده دسترسی داشته باشید. برای مثال، کاربر با سرچ عبارت گوگل ادز چیست در گوگل شما را پیدا میکند و از وجود برند شما آگاه میشود. از زمان آشنایی با سایت تا زمان احتمالی برگشت و استفاده از خدمات شما، رفتارهای متفاوتی از او میبینید. این رفتارها دادههای خوبی هستند و اطلاعات مفیدی به شما میدهند.
- دادهها را آنالیز کنید
آنالیز داده، یک راهکار عملی برای رفع نیاز مخاطب به شما میدهد. متوجه میشوید در چه مرحلهای از خرید مخاطب سایت شما را ترک میکند و از چه طریقی میتوانید دوباره به او دسترسی پیدا کنید.
- نقشه سفر مشتری ترسیم کنید
با توجه به دادههای موجود، یک سفر مشتری از ابتدا برندآگاهی تا زمان خرید در نظر بگیرید.
- المانهای مشخص در نظر بگیرید
برای حفظ بیشتر یکپارچگی، مخاطب باید المانهای از قبل تعیینشده از شما ببیند. در صورت نبود این المانها هویت مشخصی برای او نخواهید داشت.
- رویکرد بازاریابی همه جانبه را مداوم تست کنید
اجرای روش بازاریابی اومنی چنل به معنای اتمام کار نیست. شما باید بهطور مداوم این روش را چک کنید تا نقاط تاریک و قوت آن را راحتتر پیدا کنید. بهعلاوه، چککردن مداوم این روش، به تیم بازاریابی، فرصتی برای خلق اتفاقات جدید و خلاقیت بیشتر میدهد.
بازاریابی اومنی چنل، راهی برای ساختن تجربه کاربری متفاوت
در ابتدای این متن به پاسخ بازاریابی اومنی چنل یا چنل همه جانبه چیست رسیدید. تعریفی از این عبارت غریب، به شما نشان داد که در این نوع بازاریابی از تمام کانالها بهصورت یکپارچه برای مخاطب، پیام شخصیسازیشده ارسال میشود. نتیجه این اتفاق، رساندن مشتری به مرحله خرید است. بازاریابی اومنی چنل با ویژگی یکپارچگی خود و توجه به رفتار مخاطب، تصویر و تجربه کاربری فوقالعاده برای مخاطب میسازد.
اما این تجربه تنها زمانی کامل میشود که شما استراتژی این روش را درست چیده باشید. تیم مشاوره راژکس، با تجربه اجرای روشهای متفاوت بازاریابی در چینش دقیق این استراتژی کنار شما هستند. در انتها جلسات مشاوره راژکس به یک سند استراتژی هدفمند برای اجرای بازاریابی اومنی چنل با توجه به کسبوکارتان خواهید رسید.
انتهای پیام/