دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 خرداد 1403 - 18:23
چهارمین روز تبلیغات تلویزیونی داوطلبان ریاست جمهوری؛

جلیلی: عینک باندبازی را باید کنار گذاشت/ دانشگاه‌ها باید دولت در سایه باشند

جلیلی: عینک باندبازی را باید کنار گذاشت  دانشگاه‌ها باید دولت در سایه باشند
سعید جلیلی با بیان اینکه عینک این که چه کسی در باند ما است و نیست را باید کنار گذاشت، گفت: به هر دانشگاهی رفتم گفته‌ام که شما باید دولت سایه باشید ضمن اینکه دانشگاه‌ها باید نقاط ضعف و قدرت هر دولت را بگویند.  
کد خبر : 916940

به گزارش خبرنگار سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز پنج‌شنبه (24 خرداد) به مدت یک ساعت مهمان برنامه «صف اول» شبکه یک بود.

وی در این برنامه ضمن بیان محور‌ها و برنامه‌های خود اظهار کرد: از پایین‌ترین سطح وارد کار دولتی شدم، یکی از چیزهایی که به رئیس‌جمهور کمک می‌کند، این است که سلسله‌مراتب و روند اجرای دستورات را بداند.

جلیلی ادامه داد: از سال ۱۳۶۸ وارد وزارت خارجه شدم و سال ۱۳۸۶ به دبیریِ شورای‌عالی امنیت ملی رسیدم. از سال ۷۱ تا ۷۷ بازرسی وزارت خارجه بودم ولی فقط یک سفر خارجی رفتم اما با تدوین ساز و کارها بیشترین اشراف را به نمایندگی‌های خارج از کشور داشتیم. 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه یک زمانی در معاونت وزارت خارجه بودم با اشراف کامل و قدرت بیشتر تصمیم گیری می کردم و در معاونت اروپا و آمریکا توانستیم با استفاده بهینه از هزینه ها حضورمان را بیشتر و بهینه کنیم، اضافه کرد: با برخی از کشورهای که ارتباط نداشتیم صادرات را آغاز کردیم و در حد چند میلیارد دلار به ونزوئلا صادرات داشتیم.

وی تأکید کرد: رئیس‌ جمهور از یک سو باید جلوی اسراف منابع را بگیرد و از سوی دیگر باید کاری کند که استفاده حداکثری از این منابع شود. هنر رییس جمهور این است که این فرصت ها را بشناسد و از آنها حداکثر استفاده را ببرد.

جلیلی افزود: امروز کشور ما در یک فرصت تاریخی سیاسی، اقتصادی، تاریخی و حتی تمدنی قرار دارد و هنر رئیس‌جمهور باید بتواند این فرصت‌ها را بشناسد و از حداکثر آنها استفاده کند. در این ۱۰-۱۱ سال گذشته فرصت‌ها را سایه‌به‌سایه دنبال کردیم و برای آنها برنامه داریم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: شعار می‌تواند دو کلمه و جذاب باشد اما به همکارانم گفتم ما شعارمان را بر این مبنا اعلام می‌کنیم که تابلویی باشد برای چهار سال آینده که سرمشق کارمان باشد و مردم بتوانند قضاوت کنند که این شعار عملی شده است یا نه.

وی افزود: یک ایران جهش شعار انتخاباتی من است. مهمترین فرصت ما توانمندی‌های آحاد جامعه ایران است. فرصت تاریخی ما نسل جوان باهوش و تحصيل کرده است که می‌تواند نقش آفرینی کند. هر ایرانی یک نقش پرشکوه خواهد داشت که این ادامه شعار دولت من خواهد بود.

جلیلی با بیان اینکه یکی از بهترین خاطراتم از دوران کاری من در شورای عالی امنیت ملی این است که بهترین  وقوی‌ترین مناسبات را با قوای سه گانه داشتیم و آن هم زمانی که قوا با یکدیگر اصطکاک داشتند و مردم رضایت نداشتند اما باهم قوی ترین مناسبات را قوای سه گانه باهم داشتند، ادامه داد: در همان زمان برخی موضوعات ملی مانند مبارزه با فساد که همراهی سه قوه را می‌خواست در دبیرخانه پیگیری می‌شد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: در سایه همکاری و همدلی در شورای عالی امنیت ملی با حاج قاسم سلیمانی همکاری داشتیم.

وی گفت: در اولین جلسه بعد از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۲ به رئیس جمهور منتخب گفتم اگر بخواهم به شما هدیه‌ای بدهم می‌گویم ماشین اداری و مدیریتی دولت را مورد اصلاح قرار بدهید.

جلیلی بیان داشت: قبل از زمان ما می‌گفتند که آژانس اجازه یک سانتریفیوژ را به ما نداده است، اما در زمان ما این تعداد به ۱۹ هزار  سانتریفیوژ رسید. می‌گفتند ایران ۶ مسئله با ایران دارد و ما این ۶ مسئله را حل کردیم و آژانس اعلام کرد که این ۶ مسئله در ارتباط با ایران دیگر باقی مانده نیست.  ماموریت ما دفاع از حق ایران و دانشمندان ایران بود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: لازمه موفقیت دولت، نظارت است چه توسط رسانه‌ها چه توسط اساتید و دانشگاه. 

وی با تأکید بر اینکه یکی از ایرادهای کشور این است که افرادی با لابی با حضور در ستادهای انتخاباتی خود را مطرح می‌کنند که این باعث  آسیب زدن به کشور است، اظهارداشت: افرادی هستند که شایسته هستند اما در ستاد شما نیستند شما می توانید از این افراد استفاده کنید. در شهرستانی در سیستان و بلوچستان خانمی فرماندار بود و دیدم عملکرد بسیار موفقی دارد. همان زمان با این که دولت رقیب ما بود چندین بار از او تمجید کردم. 

جلیلی افزود: عینک این که چه کسی در باند ما است و نیست را باید کنار گذاشت. ما باید دنبال انسان‌های شایسته در هر کجای کشور باشیم نه این که بگوییم فلانی، چون در ستاد من بوده است در کابینه از او استفاده می‌کنم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اظهار این مطلب که رئیس جمهور باید به اجرای برنامه‌ها اشراف داشته باشد، اضافه کرد: برنامه با اندیشکده نوشته نمی‌شود. رئیس‌جمهور باید بر موضوعی که می‌خواهد اجرا کند اشراف داشته باشد و اگر ۱۰ برنامه جلوی او گذاشته شود بتواند درست‌ترین را انتخاب کند.

وی با تأکید بر اینکه به هر دانشگاهی رفتم گفته‌ام که شما باید دولت سایه باشید، گفت: دانشگاه‌ها باید نقاط ضعف و قدرت هر دولت را بگویند.  

جلیلی در پایان در رابطه با شهید رئیسی نیز بیان کرد: رفاقت دیرینه با شهید رئیسی داشتم و همشهری و هم محلی بودیم. ما در همین سه سال گذشته گفتمان دولت سایه با استقبال شهید رئیسی روبرو می‌شد. کسانی باید باشند که با نگاهی صادقانه نقاط قوت و ضعف را به دولت بگویند.

به گزارش آنا، چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته