دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کنگره مشترک ارتوپدی؛ فرصتی برای تعامل سه دانشگاه علوم پزشکی پایتخت

کنگره مشترک ارتوپدی؛ فرصتی برای تعامل سه دانشگاه علوم پزشکی پایتخت
کنگره مشترک ارتوپدی سه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران و ایران صبح امروز در تالار امام خمینی (ره) دانشکده پزشکی دانشگاه آغاز به کار کرد.
کد خبر : 916688

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، فرزاد عموزاده دبیر علمی کنگره مشترک ارتوپدی سه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران و ایران و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مراسم افتتاح کنگره ارتوپدی، تشکیل این کنگره را اقدامی هوشمندانه برای ارتقای تعامل هر سه دانشگاه علوم پزشکی پایتخت و افزایش کیفیت این رویداد دانست.

وی با بیان اینکه در کنگره ارتوپدی ۱۴۰۳ برگزاری مورنینگ ریپورت برای اولین بار به منظور بالا بردن بار آموزشی کنگره برگزار می‌شود، گفت: همچنین ارایه مقاله‌ها بیشتر در مورد کیس‌های واقعی خواهد بود و مباحث کاربردی‌تری مطرح خواهد شد.

عموزاده ارتوبیت را منبع پاسخ عملیاتی به بسیاری از مسایل مربوط به حوزه ارتوپدی خواند و گفت: به همین منظور پنل آموزش دستیاری با هدف نقد و بررسی آموزش‌های ایران در مقایسه با سایر کشور‌ها و راهکار‌های رفع چالش دستیاران، پنل پروتز و تجهیزات، پنل کنترل اضطراب در خانواده‌های جراح پنل پزشکی تدافعی و بررسی راهکار‌های جلوگیری از آن طراحی شده است.

وی از معرفی مقاله، پایان‌نامه و اختراع برتر و تقدیر از پیشکسوتان ارتوپدی ایران در این کنگره خبر داد.

علیرضا منافی مدیرگروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نیز در افتتاحیه این کنگره سه روزه ضمن بیان سخنانی به ارایه چالش‌ها، دستاورد‌ها و برنامه‌های آتی این گروه پرداخت.

وی با اشاره به نیاز جذب اعضای هیئت علمی در گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در سال گذشته، گفت: با همکاری همه مسئولان این نیاز محقق شد و همچنان تلاش‌ها در این راستا ادامه دارد.

منافی در ادامه گزارش خود به افزایش بخش جدید ارتوپدی در بیمارستان شهدای تجریش اشاره کرد و تکمیل اعضای هیئت علمی را مهمترین دغدغه گروه ارتوپدی دانشگاه در سال‌های گذشته برشمرد که بخش زیادی از آن مرتفع شده است.

فعالیت پایدار رشته‌های فلوشیپی ارتوپدی، راه‌اندازی چند رشته جدید و راه‌اندازی فلوشیپ شانه تا پایان سال از دیگر موارد عنوان شده توسط مدیرگروه ارتوپدی دانشگاه در این گزارش بود.

وی در ادامه به اجرای بسیار منظم تقویم آموزشی، برگزاری منظم آزمون‌های گروه ارتوپدی، برگزاری جلسات آموزشی روزانه و هفتگی توسط گروه ارتوپدی در بیمارستان‌ها همچون سایر دانشگاه‌ها اشاره کرد.

مدیرگروه ارتوپدی دانشگاه فعالیت‌های پژوهشی، برنامه‌های توانمندسازی و ارتقای اعضای علمی و اساتید را از دیگر اقدامات گروه ارتوپدی دانشگاه عنوان کرد.

منافی در خاتمه سخنان خود این کنگره سه روزه را یک هم‌افزایی علمی دانست و ابراز امیدواری کرد که نتایج آن منجر به ارتقای ارایه خدمات آموزشی و پژوهشی و درمانی شود.

عادل ابراهیم‌پور رییس انجمن ارتوپدی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، خاستگاه کنگره ارتوپدی ایران را تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دانست و گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران و ایران سهم بزرگی در برگزاری کنگره ارتوبیت بر عهده دارند و نقش این کنگره سال به سال پررنگ‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: رویکرد و حوزه فعالیت انجمن ارتوپدی ایران فراتر از کنگره ارتوبیت است و تمام جامعه ارتوپدی در سایر بخش‌‎های خصوصی، ارتش و تامین اجتماعی را نیز در بر می‌گیرد؛ این انجمن توانسته با ارایه راهکاری جدید و بهره‌گیری از ظرفیت کنگره ارتوبیت، آموزش را در این رشته ارتقا دهد.

به گفته وی، بسیاری از دانش‌آموختگان و فعالان رشته ارتوپدی در بخش‌های غیردانشگاهی در سطح اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها توانمندند و انجکم با برگزاری دوره‌های ۶ ماهه و همکاری بخش خصوصی قصد بهره‌گیری از این ظرفیت را دارد.

ابراهیم‌پور در خصوص کمبود تجهیزات و ضرورت توجه به اصل تولید داخل تصریح کرد: از مراکز تحقیقاتی هر سه دانشگاه علوم پزشکی پایتخت درخواست همکاری در این زمینه را داریم.

سابقه بیش از نیم قرن آموزش ارتوپدی در دانشگاه علوم پزشکی تهران

سیدمحمدجواد مرتضوی مدیر گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی تهران و فلوشیپ لگن و زانو در این مراسم به چالش‌ها، دستاورد‌ها و برنامه‌های آینده این گروه اشاره کرد و گفت: چالش‌ها در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی از جمله کمبود نیروی انسانی و عضو هیئت علمی، معیشت هیئت علمی، کاهش مراوردات بین المللی، افت کیفیت رزیدنت‌ها، کمبود تجهیزات و بی انگیزگی مشترک است.

وی در ادامه به دستاورد‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران و سابقه بیش از نیم قرن آموزش ارتوپدی در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: بیمارستان سینا با ۵۴ سال تجربه آموزش ارتوپد، از قدیمی‌ترین مراکز در مانی آموزشی در رشته ارتوپدی محسوب می‌شود.

مرتضوی از آموزش بیش از ۶۰۰ رزیدنت و فلوشیپ ارتوپدی در دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد.

مدیر گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: در کنار دانشجویان و کارورزان نخبه، اعضای هیئت علمی توانمندی نیز در گروه ارتوپدی دانشگاه تهران مشغول به فعالیت هستند؛ نزدیک به ۸۰ درصد اعضای هیئت علمی رتبه اول یا دوم بود کشوری را دارند و هر مدیری به حضور آنها در مجموعه می‌بالد.

وی همچنین افزود: اساتید پیشکسوت این رشته همچنان در جلسات گروه شرکت دارند و دانشگاه را ترک نکرده‌اند. ارتباط مستمر با رزیدنت‌ها، فلوشیپ‌ها و برگزاری کنفرانس‌های هفتگی برقرار است و در بسیاری از مواقع در کنفرانس‌ها با حضور مجازی همکاران از سراسر دنیا کیس‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مرتضوی یکی از مهمترین دستاورد‌های گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی تهران را استقرار رویکرد تیمی اعلام کرد و افزود: برای حل مسائل موجود در گروه راهکار‌های زیادی ارایه شد و با اساتید و رزیدنت‌ها نیز مشورت شد. بر اساس نتایج این جلسات، برگزاری کنفرانس‌های هفتگی به منظور آموزش رزیدنت‌ها و گسترش تعامل پایدار خواهد ماند؛ در هر ماه سه جلسه به منظور به منظور ارزیابی کیس‌ها و مقالات مرتبط و یک جلسه نیز به منظور جمع بندی با امتیاز بازآموزی برگزار می‌شود.

وی در پایان از دعوت از دانشگاه‌های علوم پزشکی همدان و البرز به عنوان دانشگاه‌های مهمان در کنفرانس‌های مستمر گروه و رسیدگی به توانمندسازی اعضای هیئت علمی خبر داد.

مرتضی نخعی فلوشیپ جراحی شانه و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در گزارشی به تبیین فعالیت‌های گروه ارتوپدی این دانشگاه پرداخت و یادآور شد که این دانشگاه دارای چهار بیمارستان ارتوپدی است و به معرفی فعالیت‌ها و عملکرد این گروه در بیمارستان‌های مذکور پرداخت.

نخعی هدف اصلی این گروه را آموزش Under graduate یعنی تربیت دانشجویان پزشکی و انترن‌ها و برنامه ریزی جامع آموزشی برای آنان عنوان کرد.

وی با اشاره به سابقه بسیار زیاد تربیت فلوشیپ‌های مختلف در دانشگاه علوم پزشکی ایران به آمار بالای پذیرش رزیدنت‌های ارتوپدی در این دانشگاه را یادآور شد وهدف برگزاری کلاس‌های صبحگاهی را آموزش دستیاران عنوان کرد.

نخعی از جمله چالش‌های این گروه به کاهش تمایل انتخاب رشته ارتوپدی، اختلاف سطح سواد رزیدنت‌های قبول شده در رشته ارتوپدی با رتبه‌های مختلف، عدم فرصت آموزش و پژوهش برای دستیاران با توجه به حجم بالای ارایه خدمات درمانی، گسترش فضای مجازی و هوش مصنوعی، کاهش ارتباطات بین المللی در حوزه آموزش، کمبود وسایل و تجهیزات ارتوپدی و... اشاره کرد.

مدیر گروه دانشگاه علوم پزشکی در خاتمه سخنان خود ابراز امیدواری کرد که این کنگره سه روزه منجر به ارایه راهکار‌های موثر در راستای ارتقای آموزش دستیاری، ارتقای معیشت رزیدنت‌ها و جذابیت انتخاب رشته ارتوپدی شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: ارتوپدی اضطراب
ارسال نظر
هلدینگ شایسته