دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 خرداد 1403 - 08:38

نظام تکنوپولی جایگزین متروپل می‌شود

نظام تکنوپولی جایگزین متروپل می‌شود
عضو هیئت علمی گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی یزد گفت:‌ هوش مصنوعی در آینده بر کشور‌ها حکومت می‌کند و در واقع نظام تکنوپولی جایگزین متروپل خواهد شد.
کد خبر : 916359

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، ابوالفضل گندمی عضو هیئت علمی گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد در سمینار هوش مصنوعی و علم داده که در این دانشگاه برگزار شد، دنیای جدید را مبتنی بر فناوری اطلاعات دانست و اظهار کرد: توسعه کشور‌ها با فناوری اطلاعات شکل می‌گیرد. یک فناوری نوظهوری که در همه زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حکمرانی می‌تواند نقش کلیدی داشته باشد هوش مصنوعی است.

وی افزود: هوش مصنوعی را نباید به دید فقط فنی و تکنولوژی نگاه کرد؛ بلکه هوش مصنوعی به نگاه حاکمیتی نیازمند است، از این حیث تعلل در توسعه این فن جایز نیست.  هوش مصنوعی بر هوش طبیعی انسان‌ها غلبه پیدا می‌کند و اختیار انسان‌ها به نوعی در اختیار این فناوری قرار خواهد گرفت. در آینده صنعت هوش مصنوعی جای حکمرانی (governance) را می‌گیرد. حکمرانی فراتر از کنترل است. در مرحله بعد از حکمرانی و حکومت، انسان‌ها نیستند که حکومت می‌کنند آن هوش مصنوعی است. در واقع نظام تکنوپول جایگزین متروپل خواهد شد.

عضو هیئت علمی کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی یزد نظام تکنوپولی را چنین تشریح کرد: سیستمی که در آن، جامعه انسانی قدرت دفاعی خود را در مقابل سیل اطلاعات و تکنولوژی از دست داده در این نظام وسیله و هدف یکی می‌شود. استفاده از این تکنولوژی‌ها آنچنان افزایش پیدا می‌کند که دیگر چرایی این استفاده مطرح نیست. در نظام تکنوپول تکنولوژی به کار رفته محدود به فضا و مکان نیست، پشت همه این تکنولوژی‌ها هوش مصنوعی است.

گندمی ادامه داد: در آینده، نصف ساختار‌های حکمرانی کشور‌ها در سیطره هوش مصنوعی بوده به این ترتیب که در همه زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی نصف این مناسبت‌ها مربوط به هوش فرد و نصف دیگر در اختیار هوش مصنوعی خواهد بود. به‌عنوان نمونه نصف فعالیت‌های یک شخص در شبکه‌های اجتماعی مربوط به روابط اجتماعی که خود شخص رقم می‌زند و نصف دیگر آن مربوط به سازمان‌ها و سیاست‌های موجود در فضای اجتماعی و سایبری است.

وی بیان کرد: در این توسعه‌ها نقش کلیدی در دست کلان داده‌ها (Big Data) و تحلیل آنان است. به همین دلیل علم داده (Data Science) در سال‌های اخیر نقش مهم و تأثیرگذاری پیدا کرده که با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین قادر خواهیم بود، مدل‌های هوشمند مختلفی را در تمامی زمینه‌ها و کاربرد‌های مختلف فراهم کنیم.

محمدحسین کاظمی دانشجوی دکتری هوش مصنوعی نیز به ارائه مطالبی درباره کاربرد‌های هوش مصنوعی پرداخت، کاربرد‌های هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف همانند تولید محتوا، دانشجویی، تولید عکس و فیلم، نظامی و امنیتی، پزشکی، کسب‌وکار، امور شخصی را تشریح کرد و  با اشاره به فراگیری هوش مصنوعی و علم و ابزار‌های این حوزه گفت: در جهان، چالش‌ها و تهدید‌هایی در زمینه هوش مصنوعی بوده که قانون‌گذاری در این حوزه لازم و ضروری است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته