دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 خرداد 1403 - 15:00

جزئیات تکان‌دهنده زندگی البغدادی از زبان همسرش

جزئیات تکان‌دهنده زندگی البغدادی از زبان همسرش
همسر سرکرده پیشین گروهک تروریستی داعش در مصاحبه‌ای روایت زندگی مشترک خود با ابوبکر البغدادی را بیان کرد.
کد خبر : 916242

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از العالم، «ام حذیفه» همسر اول «ابوبکر البغدادی» است. زمانی‌ که ابوبکرالبغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش بوده و همزمان بخش زیادی از سوریه و عراق را تحت کنترل داشت این دو با هم ازدواج کرد.

همسر البغدادی اکنون در زندانی در عراق به سر می‌برد و به دلیل جرایم تروریستی تحت بازجویی قرار دارد.

ام حذیفه تابستان ۲۰۱۴، به همراه همسرش در شهر الرقه سوریه، مقر داعش زندگی می‌کرد.

از آنجایی که البغدادی به عنوان سرکرده یک گروه تروریستی تحت تعقیب قرار داشت، بیشتر اوقات خود را در مخفیگاه‌های پراکنده به‌سر می‌برد. او در یکی از آن سفرها، نگهبانی را به خانه فرستاد تا دو پسر خردسالشان را با خود ببرد.

ام حذیفه در گفتگو با شبکه بی‌بی‌سی بریتانیا گفت: «او به من گفت که قصد دارد به پسران شنا یاد دهد. در خانه تلویزیونی بود که مخفیانه وقتی او بیرون بود تماشا می‌کردم».

ام حذیفه می‌گوید از سال ۲۰۰۷ به انزوا کشیده شده و اجازه تماشای تلویزیون یا استفاده از تکنولوژی‌های دیگر مانند تلفن همراه را نداشته است.

او می‌افزاید که چند روز پس از اینکه نگهبان بچه‌ها را بیرون برد، تلویزیون را روشن کردم و بسیار شوکه شدم.

او شوهرش را در حال ایراد خطبه در مسجد «النوری» در شهر موصل در شمال عراق می‌دید که تنها چند هفته پس از کنترل منطقه توسط نیرو‌های داعش، برای اولین بار خود را «خلیفه» مسلمانان اعلام می‌کند.

ام حذیفه می‌گوید از اینکه فهمیده فرزندانش به جای یاد گرفتن شنا در رود فرات، در موصل با او هستند، شوکه شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، ام حذیفه در این مصاحبه خود را به عنوان یک قربانی که سعی داشت از دست شوهرش فرار کند، به تصویر کشید و دست داشتن خود را در هر یک از فعالیت‌های وحشیانه‌ای که توسط این سازمان تروریستی انجام می‌شد، انکار کرد، که کاملاً با رفتار او در دادخواست‌های مطرح شده توسط زنان ایزدی ربوده شده توسط اعضای این گروه و تجاوز جنسی به آنان، در تضاد است. زیرا زنان ایزدی او را به همدستی در «بردگی جنسی» دختران و زنان ربوده شده متهم کردند.

نیرو‌های آمریکایی سال ۲۰۰۴، یک سال پس از تهاجم آمریکا به عراق، البغدادی را دستگیر و او را به همراه چند مرد دیگر که بعداً به اعضای ارشد داعش و گروه‌های تروریستی دیگر تبدیل شدند، نزدیک به یک سال در بازداشتگاهی در اردوگاه بوکا در جنوب بازداشت کردند.

دیگرانی که البغدادی را می‌شناسند می‌گویند که او قبل از دستگیری در کمپ «بوکا» با القاعده در ارتباط بوده است. اما ام حذیفه، دستگیری او را نقطه عطفی می‌داند که پس از آن به طور فزاینده‌ای تندرو شد.

ام حذیفه می‌گوید: ما در ژانویه ۲۰۱۲ به حومه ادلب در سوریه نقل مکان کردیم و آنجا برای من کاملاً مشخص شد که او سرکرده داعش است.

با بدتر شدن اوضاع امنیتی در شمال غربی سوریه، آنها به سمت شرق به شهر الرقه نقل مکان کردند، که بعداً به پایتخت واقعی «خلافت» داعش تبدیل شد.

تیم تحقیقاتی سازمان ملل گزارش داد شواهدی پیدا کرده که نشان می‌دهد داعش دست به نسل‌کشی علیه اقلیت ایزدی عراق زده و جنایاتی از جمله قتل، شکنجه، آدم‌ربایی و بردگی علیه این اقلیت مرتکب شده است.

داعش جنایات خود از جمله سر بریدن گروگان‌ها و سوزاندن خلبان اردنی را از طریق شبکه‌های اجتماعی پخش کرد.

حادثه فجیع دیگر نیز زمانی بود که این گروه حدود ۱۷۰۰ سرباز آموزش‌دیده عراقی را هنگام بازگشت از پایگاه نظامی اسپایکردر شمال بغداد به شهر‌های خود قتل عام کرد.

نیرو‌های آمریکایی سال ۲۰۱۹، به مخفیگاه البغدادی و برخی از اعضای خانواده‌اش در شمال غربی سوریه، حمله کردند. البغدادی در تونلی که گیر افتاده بود یک جلیقه انفجاری را منفجر کرد و خود و دو فرزندش را کشت، اما دو زن از چهار همسرش در تیراندازی کشته شدند.

اما ام حذیفه آنجا نبود، و با اسم مستعار در ترکیه زندگی می‌کرد که در سال ۲۰۱۸ دستگیر شد. او در فوریه همان سال به عراق بازگردانده شد و از آن زمان تاکنون در زندان به سر می‌برد.

دختر بزرگش، «امیمه» همراه او در زندان است، اما «فاطمه» که حدود ۱۲ سال سن دارد، در بازداشتگاه نوجوانان به سر می‌برد. یکی از پسران او در حمله هوایی روسیه در سوریه در نزدیکی حمص و پسر دیگرش به همراه پدردر تونل کشته شدند و پسر کوچکتر را در یتیم‌خانه گذاشتند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته