دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 خرداد 1403 - 12:43

قطعنامه سازمان ملل درباره هوش مصنوعی/ غرب باز هم آدرس غلط داد

قطعنامه سازمان ملل درباره هوش مصنوعی  غرب باز هم آدرس غلط داد
ماهیت غیر الزام‌آور قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل نشان می‌دهد که واشینگتن صرفاً درصدد یک نمایش صوری و ظاهری در مخالفت با تبعات و عواقب استفاده بدون توقف از فناوری هوش مصنوعی برآمده است.
کد خبر : 915391

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، اخیراً مجمع عمومی سازمان ملل متحد به‌اتفاق آرا اولین قطعنامه جهانی درمورد هوش مصنوعی را تصویب کرد. این قطعنامه دولت‌ها را تشویق می‌کند تا در این زمینه پاسدار حقوق بشر باشند، از داده‌های شخصی شهروندان محافظت کنند و در شناسایی خطرات هوش مصنوعی بکوشند! 

این واژگان و عبارات در حالی در قطعنامه صادرشده از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد مورد تأکید قرار گرفته که اصلی‌ترین معضل در عرصه هوش مصنوعی، عدم مشخص بودن حدودوثغور فعالیت آن و سوءاستفاده شدید دولت‌های غربی از آن به‌مثابه یک ابزار سلطه است. 

نکته اسفبار اینکه ایالات متحده آمریکا این قطعنامه غیر الزام‌آور را پیشنهاد کرد و ۱۲۰ کشور از آن حمایت کردند! این سند همچنین بر تقویت سیاست‌های حفظ حریم خصوصی تأکید دارد. 

«لیندا توماس گرینفیلد» سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد هم گفت: «هر ۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل، هم‌صدا و باهم تصمیم گرفتند که بر هوش مصنوعی حاکم باشند، نه اینکه بگذارند هوش مصنوعی بر ما حاکم باشد.»

سؤال اصلی اینجاست که آیا آمریکا به‌عنوان مصدر صدور این قطعنامه، خود نسبت به این موضوع پایبند است؟ پاسخ این سؤال منفی است. 

از سوی دیگر، ماهیت غیر الزام‌آور این قطعنامه نشان می‌دهد که واشینگتن صرفاً درصدد یک نمایش صوری و ظاهری در مخالفت با تبعات و عواقب استفاده بدون توقف از فناوری هوش مصنوعی برآمده است.

مقامات غربی می‌گویند این قطعنامه‌ها، با نگرانی از آنکه هوش مصنوعی امکان اخلال در فرایند‌های دموکراتیک، تسریع کلاه‌برداری و از میان رفتن مشاغل را دارد، تنظیم و تصویب می‌شوند. 

بااین‌حال، این مقامات توضیح نداده‌اند که سیاست‌های کلان و غیر اعلامی آنها در عرصه هوش مصنوعی، چگونه در ایجاد این مخاطرات بالقوه و بالفعل نقش داشته است! 

به عبارت بهتر، آمریکا و بازیگران اروپایی رسماً در حال ارسال آدرس‌های نادرستی در خصوص هوش مصنوعی و مخاطرات واقعی آن در نظام بین‌الملل هستند.

در قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد آمده است: طراحی، توسعه، استقرار و استفاده نامناسب یا مخرب از سامانه‌های هوش مصنوعی، خطراتی دارد که می‌تواند به تضعیف حقوق بشر و آزادی‌های اساسی و بهره‌مندی از آنها منجر شود. بااین‌حال در این قطعنامه مشخص نشده که تفسیر این مصادیق بر عهده کیست! 

آمریکا و بازیگران اروپایی طی سال‌های سپری‌شده پس از تشکیل سازمان ملل متحد، همواره تفسیر قطعنامه‌های بین‌المللی را نه بر اساس ثوابت متقین حقوقی، بلکه متناظر با منافع و خواسته‌های خود صورت داده‌اند. به نظر می‌رسد همین مسیر نادرست و آزاردهنده، در قبال هوش مصنوعی و مخاطرات جهانی آن نیز پیش می‌رود.

آمریکا، انگلیس و ۱۲ کشور دیگر، نوامبر گذشته از اولین توافق جامع بین‌المللی در مورد شیوه حفظ امنیت هوش مصنوعی رونمایی کردند. این توافقنامه شرکت‌ها را به تولید سامانه‌های هوش مصنوعی ایمن ملزم می‌کند! بااین‌حال می‌توان چنین توافقنامه‌ای را مشابه توافقنامه محدودسازی تولید و نگهداری سلاح‌های هسته‌ای از سوی کشور‌های غربی تلقی کرد که نه‌تن‌ها جنبه اجرایی نگرفته، بلکه به چارچوبی برای فعالیت‌های مخرب بیشتر آنها در مواجهه با صلح و ثبات در سرتاسر جهان تبدیل شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته