دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

۲۰ تن گندم از مزارع تحقیقاتی دانشگاه آزاد دهدشت برداشت شد/ درآمد غیرشهریه‌ از گل محمدی ارگانیک

۲۰ تن گندم از مزارع تحقیقاتی دانشگاه آزاد دهدشت برداشت شد  درآمد غیرشهریه‌ از گل محمدی ارگانیک
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهدشت از برداشت بیش از ۲۰ تن گندم از مزارع این واحد دانشگاهی خبر داد.
کد خبر : 914932

حمیدرضا صدیق‌نژاد، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهدشت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا از برداشت بیش از ۲۰ تن گندم از مزارع این واحد دانشگاهی خبر داد و اظهار کرد:‌ به‌منظور کسب درآمد‌های غیر شهریه‌ای و تحقق سیاست‌های دانشگاه آزاد اسلامی در افزایش درآمد‌های غیر شهریه‌ای، ۸ هکتار از زمین‌های واحد دهدشت به زیر کشت گندم رفت که موفق شدیم بیش از ۲۰ تن گندم برداشت کنیم.

وی افزود: امسال برای تحقق طرح‌های درآمدزای غیرشهریه‌ای بیش از ۲۰ تن گندم از زمین‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهدشت برداشت شده، محصول گندم این واحد دانشگاهی در قالب خرید تضمینی به جهاد کشاورزی شهرستان فروخته می‌شود.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهدشت بیان کرد: گندم ازنظر میزان تولید و سطح زیر کشت مهم‌ترین محصول کشاورزی ایران در مناطق مختلف کشور است و ازنظر اقتصادی و تأمین غذای اصلی مردم اهمیت فراوانی دارد.

 کسب درآمد غیرشهریه‌ای از گل محمدی ارگانیک

صدیق‌نژاد گفت: برداشت گل محمدی در سطح نیم هکتار از بوستان‌های گل محمدی در مزرعه آموزشی و تحقیقاتی محوطه و فضای سبز دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهدشت پایان یافته و برای تولید گلاب به کارگاه منتقل شد.

وی اضافه کرد: استفاده از نظام کشاورزی ارگانیک یعنی مصرف کود‌های آلی و استفاده از روش‌های به‌زراعی به‌جای مصرف کود‌های شیمیایی موجب افزایش کیفیت محصول گل محمدی مرکز در مقایسه با مکان‌های دیگر شده است.

برداشت بیش از ۲۰ تن گندم  از مزارع دانشگاه آزاد دهدشت/ کسب درآمد غیرشهریه‌ای از گل محمدی ارگانیک

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهدشت با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ لیتر گلاب طبیعی با کیفیت بالا تولید می‌شود، ادامه داد: گل محمدی به دلیل باردهی سریع، نگهداری آسان و درگیری کمتر با آفات می‌تواند درآمد بیشتری را برای این واحد دانشگاهی به همراه داشته، همچنین به صورت خشک شده نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد یا از آن گلاب و اسانس استحصال شود.

صدیق‌نژاد مطرح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهدشت با چالش فرآوری مواجه بوده که امسال با خریداری تجهیزات و راه‌اندازی کارگاه گلاب‌گیری، زنجیره ارزش گل محمدی تکمیل شد.

وی، هدف از کشت گل محمدی را ایجاد اشتغال، کسب درآمد غیرشهریه ای، مصرف بهینه آب، توسعه و ترویج کشت گیاهان دارویی در منطقه و درنهایت زیباسازی فضای سبز و محوطه دانشگاه عنوان کرد و توضیح داد:‌ در سال‌های آینده با بالا رفتن عمر بوته‌ها و مقدار گل، گلاب حاصله، چشمگیرتر و زیادتر از مقدار محصول فعلی خواهد بود. در برنامه چشم‌انداز آتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهدشت در نظر دارد با خرید دستگاه گلاب‌گیری مجهز و به‌روز، جشنواره استحصال گلاب را برگزار کند.

به گزارش آنا، در طب سنتی ایران از گل محمدی و گلاب آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها نظیر سرفه‌های مزمن، درمان درد‌های شکمی، مشکلات گوارشی، برطرف کردن التهاب و حساسیت در بدن و... استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته