دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک هنرمند نقاش و مجسمه ساز در گفت‌وگو با آنا؛

ویژگی‌های خاص یک اثر هنری /یک هنرمند چگونه می‌تواند ذهنی خلاق داشته باشد

ویژگی‌های خاص یک اثر هنری  یک هنرمند چگونه می‌تواند ذهنی خلاق داشته باشد
پرستو عزیزی، هنرمند نقاش و مجسمه ساز می‌گوید: خلق هر اثر به معنای خلاقیت نیست و هر خلق کردنی از خلاقیت سرچشمه نمی‌گیرد. خلاقیت حقیقت درون است و مانند رویا توسط هنر پاسخ داده می شود، در واقع خلاقیت ابزاری برای تبدیل ایده‌ها و تخیلات به واقعیت است.
کد خبر : 914164

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،  پرستو عزیزی هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز است که فعالیت‌های تحصیلی و حرفه‌ای مختلفی در خارج از کشور داشته و در این زمینه تجارب و دیدگاه‌هایی کسب کرده است. این هنرمند فعالیت حرفه‌ای خود را در عرصه هنری از سال ۱۳۷۳ آغاز کرده است.
او در سال ۱۳۸۴ برای تحصیل و ادامه فعالیت‌های هنری به آمریکا رفت و چندین سال فعالیت هنری در این کشور داشته و تا به امروز چندین نمایشگاه گروهی و فردی در ایران و تگزاس برگزار کرده است.

با این نقاش و مجسمه ساز گفت‌وگویی انجام دادیم که از نظرتان می‌گذرد:

به نظر شما ویژگی خاص هنر چیست و چگونه می توانیم یک اثر هنری را تشخیص دهیم؟

بی تردید یک اثر هنری متناسب با فضا، تفکر و دیدگاه هنرمند از زندگی و محیط اطراف است. برای خلق اثر در تمامی مراحل همه افکار و ذهنیت هنرمند تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد. بینش هنرمند به زندگی، سلیقه، خلاقیت و تجربه هنرمند یک اثر را منحصر به فرد می‌کند و با هر اثر هنری هنرمند موفق به کشف درون خویش می‌شود. به عنوان مثال ویژگی خاص و وجه تمایز آثار هنری من از نظر محتوایی داشتن نماد و نشانه است. همچنین ابهامی که در آثار دیده می‌شود سبب تنوع دریافت‌ها از اثر می‌شود و مخاطبین بیشتری را با دیدگاه‌های مختلف و متفاوت جذب می‌کند.

وجه تمایز آثار هنری شامل چه چیز‌هایی می‌شود؟

مولفه‌های مختلفی در وجه تمایز هنر وجود دارد که ویژگی‌هایی مانند احساس و اصالت از اصلی‌ترین این مولفه‌ها محسوب می‌شوند. هر دو ذهنی هستند و هر کسی متناسب با دیدگاه خود این دو ویژگی را در آثار تفسیر می‌کند که البته این یک تجربه بسیار شخصی است. خلق اثر هنری با درگیر شدن مهارت مشاهده، تکنیک و طراحی دقیق امکان پذیر است که هر یک از این مهارت‌ها قابل یادگیری هستند. آثار هنری زیبا بسیار فراوان هستند. برخی تحسین برانگیز و شگفت انگیز هستند و برخی خلاقانه و نوآورانه است آن طور که مخاطب در زمان تماشای اثر در میان جهان عینی اثر و جهان ذهنی خودش درگیر می‌شود.

در میان تمامی آثار تنها تعداد معدودی خاص و استثنایی به شمار می‌رود که عظمتی بی نظیر و زیبایی را برای تماشاگر به ارمغان می‌آورد.

ویژگی‌های خاص یک اثر هنری /یک هنرمند چگونه می‌تواند ذهنی خلاق داشته باشد

این ویژگی‌های خاص در هر هنرمندی چطور بروز می‌کند؟

ویژگی خاص و وجه تمایز آثار هنری هر هنرمند می‌تواند با توجه به شرایط اجتماعی، سیاسی و تاریخی همزمان با خلق آن اثر هنری مرتبط باشد که ماهیت و چرایی ماندگاریشان در گذر زمان آشکار می‌شود. به طور کلی هنر شما را به روش‌هایی که هرگز انتظارش را نداشتید وادار به درک خود می‌کند. در نهایت وجه تمایز آثار هنری هر هنرمند، منحصر به فرد بودن اثر هنری هنرمند است.

کمی درباره خلاقیت در آثار هنری صحبت کنید، خلاقیت به چه معناست.

اگر بخواهیم در مورد معنی لغت خلاقیت صحبت کنیم واژه خلاقیت به معنای خلق کردن و آفریدن است ولی خلق هر اثر به معنای خلاقیت نیست و هر خلق کردنی از خلاقیت سرچشمه نمی‌گیرد. خلاقیت، حقیقت درون است و مانند رویا توسط هنر پاسخ داده می‌شود. خلاقیت ابزاری برای تبدیل ایده ها، تخیل و رویا‌های شما به واقعیت است.

وقتی خلاق هستید می‌توانید الگو‌های پنهان را ببینید. خلاقیت سرچشمه متفاوتی دارد، شاید خلق یک اثر هنری از دیدن یک منظره طبیعت در کودکیمان سرچشمه بگیرد که در ناخودآگاه ما نقش بسته و حس زیبایی را خلق کرده است. خلاقیت منبع اصلی الهام در زندگی ما و به عبارتی معنای زندگی ما است. در زمانیکه مشغول خلق یک اثر هنری که در آن خلاقیت وجود دارد هستید راز آرامش و خوشبختی را به دست می‌آوردید. گرسنگی یا خستگی را احساس نمی‌کنید و نیاز‌های فیزیکی معنای خود را از دست می‌دهند و از فضای اطراف خارج شده و به ناخودآگاه خود قدم می‌گذارید که از دید من این راز خوشبختی است.

امروزه خلاقیت الگوی تفکر فرد است و ما آموختیم که خلاقیت یک توانایی اکتسابی است که به افراد امکان می‌دهد تا ایده‌های جدیدی را توسعه دهد مهارتی است برای عبور از روش‌های معمول و خلق ایده‌های جدید است.

ویژگی‌های خاص یک اثر هنری /یک هنرمند چگونه می‌تواند ذهنی خلاق داشته باشد

یک هنرمند چگونه می‌تواند ذهنی خلاق داشته باشد؟‌

می‌توانیم تمرین کنیم تا ذهنی کاملا جدید و خلاقانه داشته باشیم و به عادت تمرین خلاقیت و نو آوری بپردازیم. به نظر من باید در مورد اتفاق‌های اطرافمان کنجکاو و دقیق باشیم. از ایده‌هایی که به ذهنمان می‌رسد هراس نداشته باشیم و به قضاوت دیگران اهمیتی ندهیم. همچنین صبور باشیم و ایده های‌مان را در مرور زمان پخته‌تر کنیم. از ویژگی انسان‌های خلاق، بی پروایی است. به طور کلی افراد خلاق خیال پرداز هستند.

افراد خلاق محدودیت ندارند و ذهنشان همواره در حال پرواز است. هر موضوعی را از زاویه‌های مختلف می‌بینند و از تضاد ایده‌های خود خروجی مناسب را می‌گیرند. گاهی لازم است خلاف آن چیزی که در ذهن داریم را هم تصور کنیم شاید نتیجه‌ای بهتر از اصل موضوع را به جا بگذارد. اگر از رویا پردازی و تصور تصاویر فرا واقعیت نترسیم اثر هنری زیبایی می‌سازیم پس نباید در هنر ذهنمان را محدود کنیم.

نکته  پایانی؟

خلاقیت حقیقت درون ما است و نوع تفکر و دید ما به زندگی است. هنر پاسخ روح خلاق انسان و بازتاب آن به حقیقت درون است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته