دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

طهرانچی: گروه آموزشی درس وصایای امام خمینی(ره) ایجاد می‌شود

طهرانچی: گروه آموزشی درس وصایای امام خمینی(ره) ایجاد می‌شود
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: درس وصایای امام خمینی(ره) در نوع جدید نگاه دانشگاه صرفاً یک درس عمومی و ادای دین به امام(ره) نیست و به عنوان گروه آموزشی اندیشه‌های امامان انقلاب ایجاد می‌شود.
کد خبر : 914136

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در همایش سراسری استادان درس اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره) و گرامی داشت یاد و خاطره رئیس جمهور شهید و همراهان که صبح امروز (چهارشنبه، ۹ خرداد ۱۴۰۳) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره) برگزار شد، با بیان اینکه، انقلاب اسلامی باعث شد تا رجعت به فطرت انسانی پیش آید، تاکید کرد: واقعیت این است که باید بدانیم در این ۳۰۰ سال در جهان چه گذشته است که ما نمی‌توانیم در آن ریل به اهداف انقلاب برسیم. اولین مشکلی که در جامعه اسلامی پیش آمده بحث گیر افتادن در ساختار‌ها و مفاهیم مدرنیته است.

وی با اشاره به موضوع حکمرانی افزود: امام(ره) گفتند که جمهوری نه یک کلمه کم و نه زیاد، نپذیرفتند امام(ره) در واژگان دقت زیادی داشتند؛ چرا؟ چون واژگان مفاهیم را القا می‌کند متاسفانه در این 40 سال دانشگاه ما به جای خلق معنا، تبعیت داشتند. واژه جمهوری اسلامی جمهوریتش دستاورد بوده، اما موانعی دارد پس اگر میخواهیم نظریه جمهوری اسلامی داشته باشیم باید در مفاهیم دقت کنیم.

گاهی اوقات حاکمیت اجازه بروز اتفاقات جدید نمی‌دهد

طهرانچی تصریح کرد: از مشخصات مدرنیته سازمان یافته خلق سازمان و نهاد با چارچوب‌های اداری است که معمولا در این مسائل دچار شده‌ایم، در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به شهید رئیسی گفتم دولت چابک نیست؛ چرا چابک سازی نمی‌کنید؟ فرمودند: قواعدی که بار شده اجازه حرکت نمی‌دهد یعنی گاهی اوقات بروکراسی حاکم اجازه نمی‌دهد اتفاقات جدی بیفتد.

وی با اشاره به آیات قرآن اظهار کرد: آیات قرآن طبق آن چیزی که وجود دارد، باید مبنایی باشد تا با قرآن زندگی کرد و مبنا گرفت، بحثی که وجود دارد وقتی سراغ حاکمیت می‌رویم چیزی که میخواهم استفاده کنم حکمرانی است و مبانی‌ دارد چند نکته اولا ملک از ان خدای متعال است و به هر که بخواهد می‌دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: خدا می‌فرماید (و آتیناه ملک عظیما) برای ملک عظیم بحث من این است دو چیز در حکمرانی مبناست یکی حکمت و علم و کتاب است که این‌ها مایه حکمرانی هستند.

طهرانچی بیان کرد: چیزی که غرب می‌گوید این است که در سیاست حکمرانی تفاوت داریم، در حکمرانی اسلامی ما در کنار علم و کتاب بحث حکمت را داریم، دقت کنید حکمت به انبیا یاد داده شده است.

وی با تاکید بر اینکه آینده نگری، سیاست گذاری، برنامه ریزی و اجرا را در حکمرانی داریم، ادامه داد: خداوند به حضرت یوسف می‌فرماید چیزی به تو یاد دادم که می‌توانستی سخنان را تعبیر کنی، وقتی اداره ملک را هم دست گرفت، یوسف بزرگ شد به او علم و حکمت را دادیم و این‌ها مراحلی است و وقتی به اجرا می‌رسد می‌گوید من در غیاب عزیز مصر به او خیانت نکردم و صدیق است اینها یک سیری در حکمرانی دارد و این اتفاق نوعی نگاه کامل به مقوله حکمرانی است.

طهرانچی ادامه داد: در این سیر برنامه ریزی مطابق با زیست بوم صورت می‌گیرد و به مدیران قوی می‌رسد. حکمرانی به نوعی حکومت اجتماع را اداره کردن است، حاکم باید به ابعاد مختلف توجه و خود در راس نظام تربیتی قرار دارد.

وی گفت: حکمت جزء لاینفک حکومت داری است که باید استخراج شود و خداوند به هر کی بخواهد می‌دهد، در مشی حضرت امام(ره) و پیش‌تر در دوره حکمرانی امیرالمومنین بخشی از موضوعات علوم حکمرانی نیست بلکه حکمت‌های حکمرانی است و سیاست حکمرانی متکی به آن است.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: در مشی امام(ره) باید حکمت حکمرانی را استخراج کنیم و در نامه‌های امام علی(ع) هم حکمت داریم در دانشگاه‌ها فقط علم را داریم و جایی برای حکمت حکمرانی نداریم و باید استخراج شود.

طهرانچی گفت: تا به حال صرفا درس وصایا داشتیم و از این به بعد در دانشکدگان فرهنگ و زندگی باید به مفهوم اندیشه‌ها، وصایای انقلاب اسلامی، در دفاع مقدس و... ورود داشته باشیم، یک جریان تحقیق و دانشگاهی راه بیندازیم و فقط بیان کننده مطالب برای دانشجو نباشیم؛ چراکه با این دروس مهم نباید ترویجی برخورد کرد.

وی گفت: باید دانشکدگان فرهنگ و زندگی برای شکل گیری جریان زنده تولید علم ایجاد شود، به دو پیام امام(ره) را آماده کرده ام یکی نامه به گورباچف که پیام به دنباله رو‌های جریان نظام شرق و غرب است ایشان می‌فرماید حقیقت را پیدا کنید ما صرفا نیازمند علم حکمرانی نیستیم مشکل عدم اعتقاد واقعی به خداست علم معطوف به ماده و جسم علم کامل نیست و ادله می‌آورند علوم دیگری هم هست در واقع نامه فقط به گورباچف نیست به همه مقلدان علم غرب است. نسبت حکمرانی آموزش عالی ما با این مکتب فکری در تعلیم و تربیت است و ما هم مورد خطاب هستیم بر ما واجب است به این مفاهیم رجوع کنیم.

طهرانچی ادامه داد: امام(ره) در پیام دیگر به خانواده شهدا میگوید دقت کنید ایثار و دانش فقط برای خدا بوده است. واقعیت این است آنچه به عنوان وصایا باید در دانشگاه به دانشجویان منتقل می‌کردیم سال‌ها نکرده‌ایم و ما مقصریم! چه حکمت‌هایی را استخراج کرده‌ایم؟

وی تصریح کرد: در نوع نگاه جدید دانشگاه درس وصایا صرفا یک درس عمومی و ادای دین به امام(ره) نیست و گروه آموزشی اندیشه‌های امامان انقلاب می‌شود. شهید جمهور  پرورش یافته کامل مکتب امام(ره) و نماد مدیر تراز دولت جمهوری اسلامی بود. در جامعه و ما دانشگاهیان باید آن را به شعور ملی تبدیل کنیم از طریق استخراج حکمت حکمرانی جمهوری اسلامی و بررسی و تحلیل ابعاد این نمادها.

وی با اشاره به کشتار بی رحمانه مردم غزه و جنایات اسرائیل در رفح گفت: هیچ نظام جهانی جلوی آن را نمی‌تواند بگیرد و اینکه دم از این همه حقوق زنان و بشر و... می‌زنند هیچ کاری پیش نمی‌برند. دنیای عرب غیر از مقاومت سرشکسته هستند مقاومت سرافراز است، اما بقیه دنیا سر شکسته شدند و این به برکت امام، رهبری و مدیرانی چون شهید رئیسی بود که شجاعانه اقتدار آفریدند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته