دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 خرداد 1403 - 00:06
در گفت‌‌وگو با آنا عنوان شد؛

فعالیت ۱۵ شرکت فناور و دانش‌بنیان در سرای نوآوری رباتیک و اتوماسیون صنعتی

فعالیت ۱۵ شرکت فناور و دانش‌بنیان در سرای نوآوری رباتیک و اتوماسیون صنعتی
رئیس سرای نوآوری رباتیک و اتوماسیون صنعتی دانشگاه آزاد یزد از فعالیت ۱۵ هسته و شرکت فناور و دانش‌بنیان در ارتباط با موضوع این سرا خبر داد.
کد خبر : 914119

محمدرضا جناب‌زاده رئیس سرای نوآوری رباتیک و اتوماسیون صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، چگونگی ایجاد، فعالیت‌‌ها، دستاورد و برنامه‌های این سرا را تشریح و بیان کرد: انجمن علمی رباتیک سال ۱۳۸۴ در واحد یزد راه‌اندازی شد و نتیجه فعالیت آن کسب مقام‌های متعدد داخلی و جهانی و در نهایت تشکیل هسته‌ها و شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان بود.

در حال رایزنی با نیروی انتظامی استان یزد برای تعریف پروژه‌های مرتبط با فعالیت سرا در قالب طرح جهاد علمی آن سازمان هم هستیم

وی ادامه داد: سال ۱۳۹۸ و در حاشیه جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون وقت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در بازدیدی که از دستاورد‌های انجمن علمی رباتیک واحد یزد داشت، پیشنهاد راه‌اندازی سرای نوآوری رباتیک و اتوماسیون صنعتی توسط وی مطرح و در هیئت امنای استان به تصویب رسید و تهیه طرح توجیهی و دفاع از آن حدود یک سال و نیم بطول انجامید و در نهایت در تیر۱۴۰۰ مجوز فعالیت سرا توسط سازمان مرکزی دانشگاه صادر شد.

جناب‌زاده توضیح داد: در ادامه فعالیت سرا با شرکت صنعتی و معدنی چادرملو مذاکرات و مکاتبات اولیه برای انجام پروژه صورت پذیرفته و پروژه با تصویب در هیئت مدیره آن شرکت، آغاز شد. در حال رایزنی با نیروی انتظامی استان یزد برای تعریف پروژه‌های مرتبط با فعالیت سرا در قالب طرح جهاد علمی آن سازمان هم هستیم. 

رئیس سرای نوآوری رباتیک و اتوماسیون صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌های متعدد در راستای فعالیت سرا منعقد شده است، افزود: تفاهم‌نامه ضمانت اجرایی ایجاد نمی‌کند و منجر به عقد قرارداد نشده است؛ اما طی دو سفر دکتر سورنا ستاری معاون سابق علمی رئیس جمهور به استان یزد مبلغ یکصد میلیارد ریال به منظور کمک به تکمیل فضا و تجهیز سرای نوآوری رباتیک مصوب شد و ۲۵ میلیارد ریال آن نیز پرداخت شد؛ اما با تغییر رویکرد معاونت علمی رئیس جمهور بعد از تغییر معاونت، فعلاً ۷۵ میلیارد ریال باقیمانده مسکوت مانده است.

 

انجمن علمی رباتیک

وی اضافه کرد: مبلغ ۳۳۰ میلیارد ریال نیز در قالب طرح‌های پیشران و زیست بوم استان یزد به منظور تجهیز سرای نوآوری رباتیک و مرکز رشد واحد یزد در راستای استفاده از معافیت مالیاتی قانون جهش تولید در استان مصوب شده؛ اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

به گفته جناب‌زاده، قبل از کسب مجوز فعالیت دائم برای سرا، فعالیت‌ها در قالب جذب شرکت و هسته فناور در مرکز رشد واحد صورت می‌پذیرد و ان‌شاءالله در صورت کسب مجوز فعالیت دائم، نسبت به سایر زیرساخت‌ها اقدامات لازم صورت خواهد پذیرفت.

تکمیل و تجهیز فضا از مهم‌ترین برنامه‌های پیش روی سرای نوآوری رباتیک و اتوماسیون صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد است

رئیس سرای نوآوری رباتیک و اتوماسیون صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد تکمیل و تجهیز فضای سرای نوآوری را مهم‌ترین برنامه پیش روی این سرا دانست و ابراز امیدواری کرد که بتوانیم به یک درآمد مناسب و پایدار رسیده و مجوز سرای دائم را کسب کنیم. 

وی از فعالیت حدود ۱۵ هسته و شرکت فناور و دانش‌بنیان در ارتباط با موضوع سرای نوآوری رباتیک و اتوماسیون صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد خبر داد.

جناب‌زاده گفت: هنوز تأثیر قابل توجهی در بخش درآمد‌های غیرشهریه‌ای دانشگاه از سوی سرای نوآوری رباتیک قابل مشاهده نیست؛ اما چناچه بتوان پروژه‌ها و کمک‌های مصوب را جذب کرد و سازمان مرکزی نیز اهتمام ویژه‌ای به هم‌افزایی سرا‌ها و مراکز رشد سراسر کشور و راه‌اندازی بازار داخلی دانشگاه داشته باشد که به تازگی نیز اقدامات مناسبی در این زمینه صورت پذیرفته، قطعاً سرا‌های نوآوری تبدیل به بازوی توانمندی در کنار دانشگاه خواهند شد. 
 
این مسئول یادآور شد: استقبال بسیار خوبی از استارت‌آپ‌ها و ایده‌آرایی‌هایی که برای معرفی سرا و جذب هسته و شرکت برگزار شد به عمل آمد و شرکت‌ها و هسته‌های فناور برتر نیز فعالیت خود را آغاز کردند که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته