دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
به مناسبت روز جهانی همبرگر؛

همبرگر‌ جدول ارزش غذایی استاندارد ندارد/ در کنار فست‌فود سبزیجات بخورید

همبرگر‌ جدول ارزش غذایی استاندارد ندارد  در کنار فست‌فود سبزیجات بخورید
متخصص علوم تغذیه گفت: ازآنجایی‌که در سایز و مقدار گوشت و چربی همبرگر‌ها استانداردی وجود ندارد، نمی‌توان برای این غذا جدول ارزش‌ غذایی مشخصی تعریف کرد.
کد خبر : 914000

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا: غذاهای اندکی توانسته‌اند در دنیای گسترده ‌مزه‌ها شهرت و محبوبیت جهانی همبرگر را به‌دست آورند. این غذای ساده و در عین حال خوشمزه، متشکل از نان و گوشت چرخ کرده به نمادی از فرهنگ فست‌فود آمریکایی تبدیل شده است. 

با افزایش محبوبیت این غذا، شور و شوق طرفداران و سرآشپزها نیز افزایش می‌یابد به‌طوری‌که مسابقات بسیاری در سراسر جهان برای پیداکردن بهترین همبرگر برگزار می‌شود. این مسابقات در سراسر جهان برگزار می‌شوند و به شرکت‌کنندگان فرصتی می‌دهند تا مهارت‌ها و خلاقیت آشپزی خود را به ‌نمایش درآورند.

یکی از معروف‌ترین مسابقات همبرگر قهرمانی جهانی برگرهاست که بخشی از سری مسابقات جهانی غذاست، همچنین از دیگر جشنواره‌های برگر می‌توان جشنواره همبرگر در شهر برلین پایتخت آلمان و همچنین سیدنی پایتخت استرالیا را ذکر کرد.

پروین میرمیران متخصص علوم تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، با بیان اینکه همبرگر‌هایی که در رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها توزیع می‌شود، استاندارد نیست، گفت: چون در سایز و مقدار گوشت و چربی همبرگر‌ها استانداردی وجود ندارد، نمی‌توان برای این غذا جدول ارزش‌غذایی مشخصی تعریف کرد.

چربی موجود در همبرگر برای سلامتی مضر است

وی افزود: چربی موجود در همبرگر یکی از دلایل خوشمزگی این غذاست و فروشگاه‌ها برای خوشمزگی هرچه بیشتر همبرگر خود به آن چربی بیشتری اضافه می‌کنند این نوع چربی‌ها در بدن اشباع می‌شوند و این اصلاً برای سلامتی انسان مناسب نیست.

متخصص علوم تغذیه استفاده از یک روغن‌ به مقدار زیاد، برای چند روز در رستوران‌ها را علت دیگر پایین بودن ارزش غذایی این همبرگر‌های خوشمزه دانست و گفت: سوختن و اضافه شدن چربی گوشت به روغن باعث ایجاد بوی مطبوعی می‌شود که مردم آن را دوست دارند ولی در مجموع بسیار مضر است و این همبرگر جزء غذاهای توصیه شده نیست.

در کنار همبرگر سبزیجات و سالاد مصرف کنید

وی به افرادی که مجبور به خوردن این همبرگرها شدند، توصیه کرد: در کنار آن از انواع خوراک سبزیجات، آش‌ها و سالاد‌ها استفاده کنند، این کار موجب می‌شود تا فیبر موجود در سبزیجات و حبوبات با چربی‌ موجود در گوشت و روغن همراه شده و باعث دفع آن‌ها شود و انسان کمتر ضرر ببیند.

با استفاده از گوشت چرخ کرده همبرگر خانگی درست کنید

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان پیشنهاد برای خانواده‌های ایرانی برای استفاده از این غذای محبوب گفت: خانواده‌ها می‌توانند برای دوربودن از ضرر همبرگر‌های رستورانی در خانه و با استفاده از گوشت چرخ‌کرده، پودر نان یا سویا و پیاز و انواع ادویه‌جات معطر همبرگر خانگی و سالم مصرف کنند.

وی افزود: استفاده از روغن‌های دارای پالم برای مدت زیاد و چندین مرتبه سرخ کردن از عوامل اصلی سرطان  در مردم شده است و خوردن زیاد فست‌فود رابطه مستقیم با این بیماری خطرناک دارد.

متخصص علوم تغذیه با اشاره به اینکه خوردن همبرگر سالم هم دارای شرایطی است و نمی‌توان زیاد از آن مصرف کرد، گفت: در طول هفته بهترین برنامه غذایی، استفاده از سه وعده گوشت قرمز، دو وعده گوشت سفید یا همان گوشت پرندگان  و دو وعده گوشت ماهی‌ها است.

مصرف زیاد فست فود احتمال ابتلا به دیابت و سرطان را بالا می برد

وی افزود: اگر خوردن غذا‌هایی مثل همبرگر در طول هفته بیشتر از سه وعده باشد موجب افزایش فشار‌خون، احتمال ابتلا به دیابت، افزایش چربی و بالا رفتن ابتلا به سرطان می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به میزان متوسط چاقی در کشورهای آمریکایی و اروپایی و مصرف زیاد فست‌فود‌ها در این کشور‌ها، گفت: آمریکایی‌ها حتی در وعده صبحانه نیز از گوشت قرمز و استیک استفاده می‌کنند و توصیه‌های غذایی در این افراد تاثیر ندارد.

وی افزود: در تحقیقات کوهورت قند و لیپید ایران، نوجوانان ایرانی دچار فشار خون و چربی خون بوده‌اند و از تاثیرات ظاهری آن می‌توان به چاقی در نوجوانان اشاره کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: فست فود سبزیجات
ارسال نظر
هلدینگ شایسته