دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری مطرح شد؛

چگونگی ارتقای اعضای هیئت علمی در آیین‌نامه جدید/ امتیاز جدیدی به استادان متاهل تعلق نمی‌گیرد

چگونگی ارتقای اعضای هیئت علمی در آیین‌نامه جدید  امتیاز جدیدی به استادان متاهل تعلق نمی‌گیرد
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جزئیات آیین‌نامه مرتبه علمی اعضای هیئت علمی را تشریح کرد.
کد خبر : 913667

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدسلیمانی قائم مقام ‌وزیر علوم و رئیس مرکز هیئت‌های امنا و ممیزه در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز (دوشنبه، ۷ خرداد ۱۴۰۳) در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد؛ به موضوع جزئیات آیین نامه ارتقا پرداخت. 

قائم مقام وزیر علوم ضمن عرض تسلیت برای شهادت رئیس جمهور دولت سیزدهم و هیئت همراه، اظهار کرد: بحث دانشگاه و پیشرفت کشور مهم است و هر ملتی که علم و فناوری را به دست آورده، توانسته مراحل پیشرفت را سریع طی کند، نمونه رشد بارز ملت ایران در ۴۵ سال اخیر در عرصه‌های مختلف کشور به خصوص علم و فناوری بوده است.

وی افزود: یکی از عوامل توسعه و جهت دهی کشور آیین نامه ارتقای اساتید دانشگاه است، همانطور که در بیانات مختلف مقام معظم رهبری مطرح شده دانشگاه محل تولید علم، تولید عالم و جهت دهی علم و عالم است؛ بنابراین آیین نامه ارتقای اساتید حول این ۳ محور نوشته شد و در اردیبهشت امسال به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد.

سلیمانی گفت: در گذشته ۴ محور عمده فرهنگی، تربیتی، اجتماعی و آموزشی و پژوهشی و اجرایی در آیین نامه ارتقای اساتید ذکر شده بود، اما هم اکنون برای اثر گذاری بیشتر علم و فناوری در عرصه تولید و توسعه کشور بخش فناوری به آن اضافه شد و به شاگرد پروری توجه بیشتری شد تا استادان فعال امتیاز لازم را کسب کنند و جهت گیری استادان به این سمت سوق یابد.

رئیس مرکز هیئت‌های امنا و ممیزه اضافه کرد: مسئله بعدی مربوط به مسئولیت فردی و دیگری مسئولیت اجتماعی استادان است تا آنها از برون داد‌ها برای ارتقای خود استفاده کنند.

توجه به کیفیت تدریس آیین‌نامه جدید

سلیمانی ادامه داد: نظم و انضباط و کمیت و کیفیت تدریس در گذشته در آیین نامه وجود داشت و هم اکنون غنی‌تر شده است، مهارت محوری دانشجویان و آموزش سرآمد در سطح استانی و ملی در آیین نامه ارتقای اساتید نقش پررنگ تری به خود گرفته است. تولید محتوا و مدیریت آموزش در آیین نامه جدید گنجانده شده است.

وی با بیان اینکه بخش پژوهش و توسعه ملی محور سوم است؛ تاکید کرد: از آنجایی که یکی از ماموریت‌های استادان انجام طرح‌های پژوهشی است؛ بنابراین به این موضوع هم در آیین نامه توجه شده و کرسی‌های آزاندیشی و مقاله نویسی در آن آمده است.

سلیمانی افزود: در بحث فناوری توجه ویژه به دانش فنی و تولید دانش فنی شده است که باید به صورت ویژه به آن توجه شود تا وارد چرخه بعدی شود، برای همه سطوح فناوری مشخصات ویژه تبیین شده تا استادان بتوانند از امتیازات بهره ببرند.

قائم مقام وزارت علوم اضافه کرد: بحث اختراع و اکتشاف در گذشته وجود داشت و هم اکنون به آن توجه جدی شده و در دانشگاه‌ها سرآمدان فناوری خواهیم داشت؛ چرا که ابلاغیه آن سال گذشته تصویب شد و در آیین نامه جدید ارتقا مورد توجه قرار گرفته است.

سلیمانی درباره محور پنجم آیین نامه ارتقا گفت: ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها و مشارکت در شناسایی نیاز‌های کشور به عنوان یک برون داد علمی اجرایی، حتی فعالیت‌های عام المنفعه در تدوین برنامه‌های اجرایی که استاد می‌تواند انجام دهد مورد توجه قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: یکی از برنامه‌های وزارت علوم توجه به نشریات علمی است، پس در آیین نامه ارتقای اساتید برای مسئولان نشریات علمی امتیازاتی پیش بینی شده تا علاوه بر کسب رتبه در نگهداری و پیشبرد آن کوشا باشند.

سلیمانی ادامه داد: تربیت کارآمدتر نیروی انسانی در آیین نامه ارتقای مورد توجه قرار گرفته است، همچنین اردو‌های علمی و فرهنگی و پیشرفت در برنامه‌های علمی اجرایی جهت تاثیر گذاری بیشتر استادان محقق شده است.

رئیس مرکز هیئت‌های امنا و ممیزه گفت: بخش وتویی در آیین نامه ارتقای اساتید به بایستی تغییر نام داده است و از آنجایی که پژوهشی مقاله نویسی در آیین نامه‌های قبلی با ضعف رو به رو بود، بنابراین در مسیر جدید ۹ محور شناسایی شد تا مسیر ارتقا صرفا اتکا به مقاله نباشد که یکی از آن‌ها مقاله است.

سلیمانی گفت: بخش دوم نظریه پردازی است و بخش سوم هنر ارزنده است، یعنی اگر فرد هنرمند بتواند اثر ارزشمندی در سطح ملی یا منطقه‌ای از خود تدوین و منتشر کند و مورد تاکید هیئت‌های ممیزه قرار بگیرد، می‌تواند در آیین نامه ارتقا امتیاز دریافت کند.

امتیاز به اختراعات استادان

وی ادامه داد: اگر فردی کتبی را تالیف کند که دارای ویژگی‌های خوب ملی باشد امتیاز کسب می‌کند که به عنوان بایستگی از او قبول می‌شود. اگر استادای داریم که بجای طرح پژوهشی در حوزه اختراع فعالیت دارد امتیاز خود را دریافت می‌کند. تولید و تجاری سازی معیار دیگری است که بر اساس آن اگر فردی بتواند ایده خود را در راستای صادرات کشور تعریف کند امتیاز دریافت خواهد کرد.

سلیمانی با بیان اینکه بحث نهم مربوط به اکتشاف ثبت شده است؛ تاکید کرد: ایران کشوری معدنی است و دارای رتبه ۷ جهانی است، اما در حوزه‌های نفت و گاز و فلزات گران قیمت و زمینه‌های معدنی مختلف کار جدی انجام نداده است؛ بنابراین در آیین نامه ارتقا به این موضوع توجه شده تا استاد فعال علاوه بر کسب امتیاز در بخش وتویی هم امتیاز دریافت کند.

وی اضافه کرد: در تمام ۹ عرصه بر نقش فعال استادان تاکید شده است که اگر آنها هر کدام از محور‌های مذکور را اجرایی کنند و امتیاز به دست آورند، می‌توانند در آیین نامه خود ارتقا کسب کنند.

توجه به الزامات حرفه‌ای اساتید

قائم مقام وزیر علوم ادامه داد: الزامات حرفه‌ای، محور دیگر است، یعنی استاد دانشگاه باید حتما دارای صفحه الکترونیکی و خانگی باشد و برون داده‌ای آموزشی، فرهنگی، اجرایی و علمی خود را در آن قرار دهد تا دیگران بتوانند از دستاورد‌ها استفاده کنند.

سلیمانی بیان کرد: استاد باید دارای برنامه ۵ ساله باشد و نمره دانشجو را به موقع اعلام کند که جزء انضباط استاد به شمار می‌آید و علاوه بر کارنامه آموزشی و پژوهشی باید دارای کارنامه علمی، اجرایی و فرهنگی باشد و آن را بروز کند، همچنین باید برنامه درسی خود را در طول ترم تدریس کنند.

وی درباره اموری که در آئین نامه ارتقای اساتید بر عهده دانشگاه‌ها قرار گرفته است؛ گفت: دانشگاه موظف است زیرساخت لازم برای کارنامه الکترونیکی استادان را مهیا کند، همچنین پیش‌بینی شده دانشگاه کارشناس خبره را برای کمک به استادان جهت تکمیل فرم و زیرساخت لازم برای حضور و غیاب مجازی را جهت تسهیل در فعالیت استادان مهیا کند.

سلیمانی با اشاره به اهمیت جداگانه ارتقای وضعیت علوم انسانی در آیین نامه گفت: تاکید وزارت علوم این است که بخشنامه مادر و یکپارچه باشد و جداگانه نباشد؛ بنابراین آیین نامه جامع همه گروه‌های آموزشی مرسوم را در بر می‌گیرد و در بخش‌های پیش بینی شده علوم انسانی در یک بخش و فنی و مهندسی در بخش دیگر و سایر در بخش‌های دیگر است.

وی درباره توجه به نقش استادان زن در آیین نامه ارتقا گفت: حداقل ۳۰ درصد از فعالیت‌های علمی اجرایی بانوان هیئت علمی در صورت داشتن فرزند کمتر از ۶ سال به ازای هر فرزند معاف می‌شوند، همچنین امتیازی به استادان متاهل در این آیین نامه تعلق نمی‌گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته