دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 خرداد 1403 - 12:02
بررسی ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در صنایع کشور (۵۲)

هوش مصنوعی چگونه در صنعت ساختمان تحول ایجاد می‌کند؟

هوش مصنوعی چگونه در صنعت ساختمان تحول ایجاد می‌کند؟
عضو سابق مرکز تحقیقات مسکن تأکید کرد: به‌طور قطع صنعتی‌سازی به کاهش هزینه، سرعت اجرا، سبک‌سازی و ایمن سازی کمک مناسبی خواهد داشت.
کد خبر : 913528

علیرضا رعیتی دماوندی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: الگوی ساخت مسکن اکنون به واحد‌های کوچک‌متراژ در سطح ۶۰ مترمربع با کمترین مصرف انرژی و بهترین مصالح و شیک‌ترین طرح‌های مینیمالیستی و قیمت ۱۰ هزار دلار تغییر مسیر داده است.

الگوی ساخت سنتی باید جای خود را به روش‌های جدید و صنعتی ساخت دهد

عضو سابق مرکز تحقیقات مسکن افزود: با تغییر الگوی ساخت مسکن در جهان و با توجه به نیازی که کشور به ساخت مسکن انبوه دارد الگوی ساخت سنتی باید جای خود را به روش‌های جدید و صنعتی ساخت دهد.

 

صنعتی سازی ساختمان

صنعتی‌سازی نسخه‌ای شفابخش در آرژانتین و سنگاپور

عضو سابق مرکز تحقیقات مسکن خاطرنشان کرد: مهم این است که در این مسیر نگاه‌ها تا چه میزان ملی و تا چه میزان منفعت‌طلبانه است. صنعتی‌سازی در نگاه کلان نجات‌بخش مسکن خواهد بود و همان کاری است که سنگاپور و آرژانتین انجام دادند و نسخه‌ای شفابخش برای آنها بود؛ اما پرسش این است که آیا این نسخه در ایران نیز جوابگو خواهد بود پاسخ این است که اگر متولی بخش خصوصی باشد پاسخ مثبت است، اما اگر دولتی باشد همان سرنوشت مسکن مهر را در پیش‌رو خواهد داشت.

منافع شخصی عده‌ای مانع روند صحیح صنعتی‌سازی ساخت مسکن در کشور است

رعیتی دماوندی عنوان کرد: در مسکن مهر قرار بر ساخت با این شیوه نبود. اکنون به جای مصالح ملی، منافع شخصی جایگزین تصمیم‌سازی‌ها و امور اجرایی را گرفته و هزینه‌کرد مردم برای منافع شخصی عده‌ای است.

عضو سابق مرکز تحقیقات مسکن خاطرنشان کرد: به طور قطع صنعتی‌سازی با توجه به ایده ها و برنامه  صاحبان سبک و تکنولوژی به کاهش هزینه، سرعت اجرا، سبک‌سازی و ایمن سازی کمک مناسبی خواهد داشت. امروزه با توجه به میزان تقاضایی که برای ساخت مسکن در کشور‌های مختلف جهان وجود دارد و هزینه‌هایی که بر تولید مسکن مترتب شده است راه نجات در صنعتی‌سازی است؛ همانگونه که با توجه به دانش‌های به روز و حتی به‌کارگیری هوش مصنوعی در ترکیب جدید ساخت وسازها، تحول جدی در بخش مسکن ایجاد و هزینه ها کنترل شده است.

این کارشناس صنعت ساختمان با اشاره به اینکه به کارگیری هوش مصنوعی و دانش به روز در صنعت ساختمان علاوه برایجاد تحول در ساخت وساز تا حد زیادی، هزینه‌های تولید مسکن را کنترل و سازندگان و حتی مصرف کنندگان نهایی را ترغیب به استفاده از فنون جدید در این بخش کرده است، گفت: در اجرای پروژه‌های عمرانی یکی از دغدغه‌های اصلی جریان هزینه‌کرد در پروژه است. بسیاری از سازه‌ها، طراحی بهینه‌ای ندارند.هوش مصنوعی با استفاده از تحلیل‌های مختلف و بارگذاری‌های متنوع می‌تواند بهترین طراحی در صنعت ساخت و ساز پیشنهاد دهد. 

به گفته عضو سابق مرکز تحقیقات مسکن، ربات‌ها توانایی آن را دارند که کارها را با دقت و سرعت بسیار بیشتر از انسان و به صورت کاملاً یکدست انجام دهند. ساختمان سازی هم فعالیت‌های مختلفی دارد که امکان سیستم‌سازی آن با ربات‌ها وجود دارد. تمامی بخش‌های اجرایی ساختمان نیاز به نظارت کامل دارد. هوش مصنوعی می‌تواند با بررسی دقیق وضعیت اجرا به شما در امر نظارت کمک کند.

ورود غیرحرفه‌ای‌ها به عرصه ساخت و ساز مسکن مانعی دیگر در روند صنعتی‌سازی ساخت

صنعت ساختمان

رعیتی دماوندی در تشریح دلایل عقب‌ماندگی کشور در مسیر صنعتی‌سازی ساخت مسکن، عنوان کرد: اگر بخش خصوصی تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن دارد به دلیل توجیه اقتصادی و سود ساخت‌وساز این بخش است که در کنار سایر بازار‌ها بازار مسکن و ساخت و ساز را برای بخشی از سرمایه‌ها و نقدینگی جذاب کرده است. در این میان برخی با کمترین مهارت و تنها با هدف کسب سود وارد این بازار می‌شوند در حالی که تجربه‌ای در ساخت ندارند و به غیر از شیوه‌های سنتی ساخت الگو‌هایی دیگری از ساخت را نیز نمی‌شناسند بنابراین ورود افراد غیرحرفه‌ای به عرصه ساخت و ساز یکی از دلایل کندی حرکت ما در مسیر صنعتی‌سازی ساخت و ساز است.

وی افزود: در این میان اگرچه افرادی که در ظاهر بخش خصوصی هستند کار ساخت را انجام می‌دهند، اما بخش خصوصی صاحب صلاحیت و حرفه‌ای نیستند بنابراین اگر مجریان صاحب صلاحیت انبوه‌ساز تحت نظارت‌های عالیه وارد عرصه ساخت و ساز شوند و روش‌های صنعتی را پیگیری کنند، طبیعی است که حرکت در این مسیر نیز شتاب می‌گیرد.

صنف انبوه‌ساز صنعتی ایجاد شود

وی عنوان کرد:‌مسکن در حال حاضر متولی معینی ندارد و در شرایط نامطلوب اقتصادی طبیعی است که مسکن نیز وضعیت مناسبی در مقایسه با سایر بخش‌های اقتصادی ندارد درحالی که اگر صنف انبوه‌ساز صنعتی ایجاد شود و صلاحیت‌ها به افرادی داده شود که سالیان سال در این حرفه زحمت کشیده‌اند و حمایت‌ها نیز هدفمند شده و تحت نظارت‌های مستمر، مصالح صنعتی به کار گرفته شود آنوقت است که می‌توان انتظار داشت بخش خصوصی در مسیر صنعتی‌سازی موفق باشد، مردم منتفع و دولت نیز سیاستگذار مناسب باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته