دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 خرداد 1403 - 11:59

مکرون در راه برلین/ چرا سفر رئیس‌جمهور فرانسه مهم است؟

مکرون در راه برلین  چرا سفر رئیس‌جمهور فرانسه مهم است؟
سکان‌دار الیزه بعد از ۲۴ سال راهی برلین است تا سلامت رابطه آلمان-فرانسه به‌عنوان سیاست‌گذاران اصلی اتحادیه اروپا را در برهه‌ای که قاره سبز با چالش‌هایی بزرگ دست‌به‌گریبان است، تضمین کند.
کد خبر : 913479

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، آلمان از امروز یک‌شنبه به مدت سه روز میزبان «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه است- رویدادی که در ۲۴ سال گذشته بی‌سابقه بوده و قرار است با برگزاری نشست مشترک کابینه‌های دو کشور تکمیل شود.

اولین نکته این سفر، تلاش دو قدرت بزرگ اروپایی برای نمایش اتحاد در شرایطی است که تا برگزاری انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا کمتر از یک ماه فاصله داریم و خطر قدرت‌یابی احزاب راست افراطی برلین و پاریس را بیش‌ازپیش تهدید می‌کند.

با این اوصاف، چنین سفری می‌تواند به‌منزله تضمین سلامت رابطه آلمان-فرانسه به‌عنوان سیاست‌گذاران اصلی اتحادیه اروپا در برهه‌ای باشد که قاره سبز با چالش‌هایی بزرگ از جنگ اوکراین گرفته تا احتمال بازگشت «دونالد ترامپ» به قدرت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا مواجه است.

سبک حکمرانی مکرون و «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان بسیار متفاوت است و این دو نفر از مباحث نظامی گرفته تا موضوع انرژی هسته‌ای، با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند حال‌آنکه اخیراً در باب حل پاره‌ای از مسائل اقتصاد رقابتی به اتفاق‌نظر رسیده و راه اتحادیه اروپا را برای عقد توافق‌های تجاری هموار کرده‌اند.

تنش‌های رابطه برلین-پاریس تا حدی تحت‌الشعاع اتفاق‌نظر آنها در باب نیاز به گسترش اتحادیه اروپا به سمت شرق فروکش کرده است. بااین‌حال، همچنان اختلاف‌های بزرگی باقی است که یکی از آنها به «دفاع اروپایی» به‌ویژه در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات نوامبر بازمی‌گردد چراکه انتظار می‌رود او در مقایسه با «جو بایدن» دموکرات، چندان برای اروپایی‌ها قابل‌اتکا نباشد.

فرانسه به‌عنوان تنها قدرت هسته‌ای اتحادیه اروپا، به دنبال خودباوری نظامی اتحادیه است و از تصمیم آلمان برای اتکا به آمریکا برای تقویت سپر دفاع هوایی اتحادیه خشنود نیست.

آلمان در توجیه تصمیم خود، می‌گوید فعلاً جایگزینی برای چتر نظامی آمریکا وجود ندارد و با توجه به تهدید‌های قریب‌الوقوعی چون روسیه، فرصت ایجاد صنعت نظامی یکپارچه اروپایی وجود ندارد.

قرار است دو کشور، در جریان این دیدوبازدید، به تفاهم درباره دستور کار ۵ ساله اتحادیه هم برسند، به‌ویژه آنکه قدرت‌یابی راست افراطی در انتخابات ماه ژوئن چشم‌انداز تصمیم‌گیری را بیش‌ازپیش دشوار می‌کند.

برلین باید در فاصله میان انتخابات پارلمانی اروپا و انتخابات سرتاسری آلمان که تابستان آتی برگزار می‌شود، با توجه به چشم‌انداز قدرت‌یابی دوباره ترامپ در آمریکا، برای آینده سیاسی خود برنامه‌ریزی کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته