دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 خرداد 1395 - 11:33

کارگران، بی‌اطلاع از نحوه دریافت بسته‌های غذایی ماه‌ رمضان

در حالی که وزیر تعاون از توزیع سبدهای حمایت غذایی برای اقشار نیازمند خبر می‌دهد سخنگوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری از نحوه توزیع این بسته‌ها برای کارگران اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.
کد خبر : 91331

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، سبدهای حمایت غذایی قرار است به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان در اختیار خانوارهای نیازمند قرار ‌گیرد. این نخستین بسته حمایتی غذایی دولت در سال 95 است که به گفته علی ربیعی، وزیر تعاون، ارزش ریالی آن نیز معادل 80 تا 120 هزار تومان خواهد بود.


قرار است چهار مرتبه این بسته حمایتی امسال توزیع شود و گفته می‌شود که مشمولان آن حدود دو میلیون نفر خواهند بود. اما هنوز نحوه توزیع این بسته‌ها در میان کارگران مشخص نیست.


از طرفی اگر تنها کارگران بیمه شده را در نظر بگیریم، از میان آمار 13 میلیون نفری جامعه کارگری چیزی در حدود 15 درصد مشمول این طرح خواهند بود. با این حال فعالان کارگری توزیع این سبدها را هر چند با گستره کم این قشر کثیر، کمکی در جهت بهبود وضع معیشتی کارگران می‌دانند.


سخنگوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری با بیان اینکه این سبدهای حمایت غذایی در گذشته به صورت بن ارایه می‌شد، به آنا گفت: از گذشته‌های دور بسیاری از نهادها و ارگان‌ها اقلامی را به زیرمجموعه‌های خود اختصاص می‌دادند که اکنون وزیر تعاون سبد حمایتی را به مناسبت ماه رمضان در نظر گرفته است.


علی‌اکبر سیارمه افزود: از سال گذشته بحث‌هایی را درباره تامین معیشت کارگران مطرح کردیم که بر اساس آن افزایش دستمزدهای اعمال‌شده نمی‌تواند کفاف هزینه‌های روزمره این قشر را بدهد. بر این اساس دولت به دنبال راهکارهایی برای کمک به کارگران بود تا علاوه بر داشتن قابلیت پرداخت، تورم‌زا و از طرفی دیگر مطالبه اقشار دیگر جامعه نیز نباشد.


وی اظهار کرد: بر این اساس بن‌های سال‌های ‌گذشته در قالب سبدهای حمایت غذایی برای کارگران در نظر گرفته شد اما در این میان دو بحث مطرح می‌شود؛ اول اینکه مجموع هزینه این سبدها رقم قابل توجهی است بنابراین عده‌ای معتقدند که اگر قرار است کمک هزینه‌ای برای کارگران در نظر بگیریم چه بهتر است که این کمک‌ها به صورت قانونمند و در تعیین حداقل دستمزدها نمایان شود.


سیارمه ادامه داد: برخی دیگر نیز معتقدند که برای حفظ کرامت انسانی بهتر است این سبدها به صورت نقدی در اختیار افراد قرار گیرد اما این بحث نیز مطرح است که برای تامین حداقل کالری مورد نیاز خانوار کارگری باید بخشی از درآمد آنها به اجبار به تغذیه اختصاص یابد. این همانند اختصاص تغذیه شیر در مدارس است که تامین حداقل‌های غذایی دانش‌آموزان دنبال می‌شود.


این مقام کارگری بیان کرد: اما نکته‌ای که باید در اینجا مورد توجه قرار گیرد این است که بسیاری از کارگران در لیست بیمه شده‌های تامین اجتماعی قرار ندارند تا بتوانند از این گونه حمایت‌های دولت بهره‌مند شوند.


وی با بیان اینکه بر اساس آمار تامین اجتماعی حدود 13 میلیون کارگر بیمه شده در کشور وجود دارد، گفت: ما تعداد قابل توجهی کارگر بدون بیمه در کشور داریم که اکنون در کارگاه‌های زیر 10 نفر و یا مشاغل آزاد به صورت گروه‌های دو سه نفری مشغول به کار هستند. صرف نظر از آن، کارگران فصلی نیز وجود دارند که اصلا بیمه نمی‌شوند.


سیارمه عنوان کرد: در همایشی که یک ماه پیش با عنوان گذر از اقتصاد غیررسمی به اقتصاد رسمی با حضور مقامات دولتی و فعالان بخش کارگری برگزار شد نیز عنوان کردیم که تعداد کارگران بیمه نشده در کشور بسیار قابل توجه است.


سخنگوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری خاطر نشان کرد: با این حال توزیع سبدهای حمایت غذایی از سوی دولت را به فال نیک می‌گیریم چرا که می‌تواند کمکی هر چند کوچک به معیشت کارگران داشته باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته