دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
از سوی معاون بهداشت وزارت بهداشت مطرح شد؛

انتقاد از مصرف دخانیات در سریال‌ها/ فروش سیگار الکترونیک غیرقانونی است

انتقاد از مصرف دخانیات در سریال‌ها  فروش سیگار الکترونیک غیرقانونی است
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به استعمال سیگار در فیلم‌ها و سریال‌های گفت: متاسفانه امروزه مصرف دخانیات در سریال‌ها و فیلم های تولید داخل به یک موضوع عادی تبدیل شده که به تصویر کشیدن این کار می‌تواند یک فرهنگ‌سازی غلط باشد.
کد خبر : 913273

حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری هفته ملی بدون دخانیات که امروز در در سازمان وزارت بهداشت برگزار شد اظهار کرد: یکی از عملکردهای مثبت دولت شهید رئیسی در سال ۲۰۲۲ تغییر رنگ در شاخص مصرف مواد دخانی بود.

وی به شعار هفته ملی دخانیات اشاره کرد و گفت: شعار امسال «حفاظت از کودکان در برابر مداخلات صنعت دخانیات» تعیین شده است. همه ما باید تلاش کنیم تا جلوی ضرر‌ها و آسیب‌های مصرف دخانیات را بگیریم.

فرشیدی ادامه داد: هفته مبارزه با دخانیات از امروز پنجم خرداد آغاز و تا یازدهم خرداد ادامه دارد. در سال بیش از ۵۰ هزار مرگ ناشی از مصرف دخانیات در کشور ثبت می‌شود و مهم است گفته شود که در بیشتر سرطان‌ها دخانیات دخیل است.

معاون بهداشت افزود: هرساله هزینه‌های زیادی برای کاشت توتون صرف می‌شود. باید انبوهی از درختان سیب قطع و زمین‌های کشاورزی اشغال شوند تا تتون تولید شود. همه این کارها درحالی انجام می‌شود که اکثر مردم از آسیب‌های مصرف دخانیات اطلاع دارند اما تنها دلیل تولید و فروش آن درآمدزایی و پول است.

فرشیدی مطرح کرد: متاسفانه افرادی که در استنشاق مواد دخانی هستند نیز آسیب می‌بینند.

وی به قیمت گران سیگار در کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: در ژنو یک پاکت سیگار حدود ۱۳یورو است در حالی که در ایران قیمت سیگار بسیار ارزان بوده و همه افراد توانایی خرید آن را دارند. قیمت سیگار باید افزایش پیدا کند. همچنین باید چهار برابر قیمت پایه سیگار، از مردم مالیات اخذ شود. متاسفانه امروزه شاهد مصرف دخانیات در دو گروه بانوان و جوانان هستیم. در سال‌های گذشته مصرف دخانیات در میان بانوان بسیار کم بود اما اکنون هدف دشمن آلوده کردن بانوان و نوجوانان کشورمان است .

معاون بهداشت به استعمال سیگار در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی اشاره کرد و افزود: متاسفانه امروزه مصرف دخانیات در سریال‌ها و فیلم های تولید داخل به یک موضوع عادی تبدیل شده و در بسیاری از فیلم‌ها بانوان درحال کشیدن سیگار هستند که به تصویر کشیدن این کار می‌تواند یک فرهنگ‌سازی غلط باشد. امروزه در فضای مجازی شاهد تبلیغات سیگار به شکل های مختلف هستیم. در زمینه فرهنگ سازی و آموزش باید اقدامات بیشتری صورت گیرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: وزارت بهداشت برای تولید سیگار الکترونیک هیچ مجوزی صادر نکرده است و فروش آن در کشور قانونی نیست و همه سیگارهای الکترونیک به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

جعفر جندقی رئیس بهداشت محیط و سلامت کار وزارت بهداشت نیز دراین نشست اظهار کرد: ۳۱ ماه می که مصادف با ۱۱خردادماه است به روز مبارزه با مصرف دخانیات نام گذاری شده است . در تمام دنیا ، آنهایی که دلسوز سلامت مردم هستند ، دست به دست هم می‌دهند و در یک حرکت جهانی اقداماتی را در راستای کنترل و پیشگیری از مصرف دخانیات انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: با اماکنی که دخانیات را عرضه می‌کنند برخورد می‌کنیم . اماکن عمومی حق توزیع دخانیات را ندارند. نباید در رستوران‌ها و اماکن عمومی دخانیات مصرف شود. اگر قوانینی برای کاهش مصرف دخانیات وجود داشته باشد قعطا خیلی از مردم از مصرف آن خودداری می‌کنند. رئیس بهداشت محیط و سلامت کار وزارت بهداشت افزود: جز اولین کشورهای دنیا بودیم که قانون جامع کنترل دخانیات را در کشور داشتیم. درحال حاضر باید این قوانین بازنگری شوند تا بتوانیم مصرف استفاده از دخانیات را کاهش دهیم .

جندقی با اشاره به وضعیت بد سریال‌های خانگی در مصرف سیگار گفت: متاسفانه در سریال های خانگی اصلا وضعیت خوبی وجود ندارد و در بسیاری از سریال های خانکی شخصیت مثبت و منفی در حال سیگار کشیدن هستند. همه این مسائل نکات منفی است که در سینما و نمایش خانگی ما وجود دارد . از نهادهای ناظر تقاضا داریم در صدور مجوز دقت بیشتری داشته باشند تا از ترویج مصرف دخانیات جلوگیری شود.

وی به وجود انواع سیگارها با رنگ ها و طعم های مختلف اشاره کرد و افزود: همه این تنوع‌ها صلاح دشمن برای تبلیغات و بازاریابی است . بسیاری از محصولات نو پدید به مراتب آسیب بیشتری نسبت به مواد دخانی قبلی دارند. عطر و طعم اضافه شده به مواد دخانی مواد سرطان زا را وارد ریه می ‌کنند.

رئیس بهداشت محیط و سلامت کار وزارت بهداشت عنوان کرد: در هر جای دنیا که قیمت سیگار افزایش یافته است به مراتب مصرف آن هم کاهش داشته است . در کشوری که در اماکن عمومی دخانیات فروخته می‌شود، به جوانان سیگار می‌فروشند قطعا آمار مصرف افزایشی خواهد بود.در بسیاری از کشورهای دنیا سیگار در ویترین مغازه ها نیست اما متاسفانه در برخی از سوپرمارکت‌ها سیگار در معرض دید همه افراد است. به ما فشار می آورند که سیگار برگ تولید شود، سیگار الکترونیکی عرضه شود، ما جلوی این کار را می گیریم.

جندقی گفت: حدود ۱۳۶تریلیون ریال هزینه‌های مستقیم تحمیل شده به حوزه سلامت برای درمان بیماری‌ها است. از سوی دیگر ۲۲۶تریلیون ریال خسارت برآورد شده بابت مرگ زودهنگام مصرف کنندگان دخانیات است و حدود ۱۳۹ تریلیون ریال خسارت ناشی از کاهش بهره وری در اثر غیبت از کار است.بهزاد ولی زاده رییس کمیته کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت نیز گفت: ۱۴ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال مصرف کنندگان مواد دخانی در سال ۱۴۰۰ هستند و مصرف قلیان نیز ۵۴ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه مصرف دخانیات در سال ۱۴۹ در مقایسه با سال ۱۳۹۵ در زنان، ۹۰ درصد در زنان افزایش یافته است، گفت: مصرف روزانه سیگار در بین زنان حدود ۱۹۰ درصد و در بین مردان ۴۶ درصد افزایش داشته است.

ولی زاده تاکید کرد: وزارت بهداشت در حال استاندارد سازی مصرف دخانیات و نظارت بر بسته بندی مواد دخانی است، قیمت این مواد بسیار پایین است باید قیمت گذاری افزایش یابد تا منجر به کاهش مصرف شود.

وی ادامه داد: متاسفانه دخانیات در سبد خانوار تعریف شده و در حال پیگیری هستیم که از سبد خانوار حذف شود. باید مالیات سیگار ۱۵ درصد نشان ایرانی افزایش یابد و امیدواریم با اجرای مکانیزه کردن مراکز فروش به سیستم مالیاتی کشور شاهد کاهش عرضه آن باشیم .

ولی زاده تاکید کرد: نرخ‌های سیگار الان درصدی شده و مالیات از مصرف کننده گرفته می شود و باید مبنای قیمت مواد دخانی افزایش یابد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته