دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ایوب آقاخانی در گفت‌وگو با آنا:

فرمان برنامه‌سازی برای کتاب را به کاربلد‌ها بدهیم/ «دیدی نو»؛ برنامه‌ای گرم و سرزنده

فرمان برنامه‌سازی برای کتاب را به کاربلد‌ها بدهیم  «دیدی نو»؛ برنامه‌ای گرم و سرزنده
مجری برنامه کتاب‌محور «دیدی نو» که از شبکه نسیم پخش می‌شود، پویایی و سرزنده بودن را مهم‌ترین ویژگی این مجموعه تلویزیونی دانست.
کد خبر : 912643

گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ونوس بهنود ـ سال‌هاست که بسیاری از مدیران و کارشناسان فرهنگی از سرانه پایین مطالعه و ناتوانی برنامه‌ریزی برای افزایش این آمار می‌گویند. در این بین، برخی از علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی، بی‌توجه به آمار‌های ناامیدکننده و موانع پیش رو در صف نخست ترویج کتابخوانی قرار گرفته‌اند.

ایوب آقاخانی نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر تئاتر یکی از همین چهره‌هاست. نامی آشنا برای اهالی هنر‌های نمایشی که در زمره هنرمندان مولف و دوستدار کتاب به شمار می‌آید. آقاخانی علاوه بر فعالیت به عنوان بازیگر، کارگردان و مجری در قالب‌های مختلف هنر‌های نمایشی، تاکنون حدود ۴۱ کتاب شامل نمایشنامه و مباحث آموزشی در حوزه بازیگری روانه بازار نشر کرده است.

این هنرمند ۴۸‌ساله همواره این دغدغه را داشته که از هر تربیون و فرصتی برای معرفی کتاب‌های مفید و حمایت از ناشران و نویسندگان استفاده کند.

در جریان برگزاری سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، آقاخانی اجرای برنامه «دیدی نو» را با محور کتاب و کتابخوانی برای شبکه نسیم به عهده داشت. برنامه‌ای که در فضای مصلای تهران ضبط شده و شامل بخش‌ها متنوعی از جمله گزارش از غرفه‌های نمایشگاه و صحبت یا فعالان حوزه نشر، نویسندگان و علاقه‌مندان به کتاب می‌شد. روز‌های پایانی برگزاری نمایشگاه سی و پنجم و در فاصله ضبط قسمت‌های مختلف برنامه فرصتی دست داد تا با مجری کتابدوست برنامه کتاب‌محور برنامه «دیدی نو» گفت‌وگویی داشته باشیم.

«دیدی نو»؛ برنامه‌ای گرم و سرزنده

آقاخانی با ابراز خرسندی از این که باز هم فرصتی دست داد تا در یک دوره دیگر از نمایشگاه کتاب حاضر باشد، عنوان کرد: من از حدود 15 سال پیش حرکت خودجوشی را برای معرفی کتاب در فضای مجازی آغاز کرده‌ام. در همین راستا، در صفحه خودم جریان «شنبه‌های کتاب» را راه انداختم که با استقبال مواجه شد.

وی با اشاره به این که برخی برنامه‌سازان حوزه کتاب بر کار خود تسلط ندارند و این موضوعی آسیب‌زا است افزود:گاهی برنامه‌ای با هزینه‌های کلان تولید می‌شود، اما اثرگذاری چندانی ندارد. چنین برنامه‌ای در گسترش فرهنگ کتابخوانی و افزایش کیفی شمارگان کتاب تأثیر چندانی ندارد. اگر در مسیر حرکت این مسیر ناهموار، فرمان را به دست نابلد بدهیم، نتیجه خوبی نخواهیم گرفت.

این کارگردان و نمایشنامه‌نویس عنوان کرد: چند سالی است که افتخار کارگردانی و اجرای برنامه «برگ اول» در شبکه آی‌فیلم را هم دارم. برنامه‌ای که هسته اصلی آن کتابخوانی و پرداختن به آثار جذاب ادبیات داستانی است.

آقاخانی با اشاره به محتوای برنامه «دیدی نو» گفت: این برنامه در مقایسه با سایر برنامه‌های مرتبط با کتاب واقعاً واجد «دیدی نو» بوده و یک برنامه گرم و سرزنده است. امسال و در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب غرفه‌گردی یکی از بخش‌های اصلی برنامه بود. این حضور در غرفه‌ها با عث می‌شد مردم، غرفه‌داران و ناشران در فرایند معرفی کتاب مشارکت کنند.

فرمان برنامه‌سازی برای کتاب را به کاربلد‌ها بدهیم/ «دیدی نو»؛ برنامه‌ای گرم و سرزنده

وی اظهارکرد: این شکل از تولید برنامه، با این که من به عنوان مجری در یک جا ثابت بنشینم و با لحن خشک از کتابخوانی بگویم متفاوت است. در «دیدی نو» تقریباً همه آن چه من به عنوان مجری‌کارشناس می‌گویم به صورت بداهه است و به اقتضای مهمان برنامه صحبت می‌کنم. بازخورد‌ها نیز نشان می‌دهد که برنامه «دیدی نو» پویا و سرزنده است. جنس مهمانان ما در جریان برگزاری نمایشگاه نویسندگان، مؤلفان و ناشران بودند. اما در برنامه‌های بعد، دایره مهمانان ما گسترده‌تر شده و به سایر فعالان حوزه کتاب و علاقه‌مندان یار مهربان نیز خواهیم پرداخت.

آقاخانی گفت: هشت قسمت از این مجموعه حال و هوای نمایشگاه کتاب را برای مخاطبان به نمایش گذاشت و قرار است قسمت‌های بعدی این برنامه در استان‌های مختلف با معرفی کتاب ضبط شود.

پدیده نامطلوبی که می‌تواند منشاء تغییر باشد

گرانی قیمت کتاب و نداشتن وقت کافی، دو دلیل مهمی است که افراد برای کتاب‌نخواندن خود مطرح می‌کنند. مجری برنامه تلویزیونی «دیدی نو» در این باره گفت: راه‌هایی برای تقویت ذهن داریم که در این موضوع هم می‌تواند به ما کمک کند.

آقاخانی در ادامه عنوان کرد: یکی از ضعف‌های حوزه کتابخوانی، «موج‌سواری ژورنالیستی» است. گاهی یک کتاب، بسیار فراتر از ارزش محتوایی خودش و با بهره‌گیری از روش‌های مختلف تبلیغاتی در فضای مجازی یا مطبوعات جریان‌ساز شده و نگاه مخاطبان را به خود جلب می‌کند. این یک نقطه ضعف است؛ اما برای من می‌تواند نقطه ورود به ذهن مخاطبان باشد و از همین دریچه می‌خواهم نگاهشان را تغییر داده آنها را به خواندن کتاب ترغیب کنم.

وی افزود: قیمت کتاب آنقدر‌ها هم بالا نیست. ارزش ریالی کتاب در ایران در مقایسه با مشابه خارجی زیاد نیست، اما به هر حال با درآمد ما ایرانی‌ها تناسبی ندارد.

فرمان برنامه‌سازی برای کتاب را به کاربلد‌ها بدهیم/ «دیدی نو»؛ برنامه‌ای گرم و سرزنده

والدینی که کتابخوان نیستند، از کتاب نخواندن فرزندانشان گلایه نکنند

آقاخانی درباره بهترین شیوه سوق دادن کودکان به مطالعه و کتابخوانی نیز گفت: امیدوارم نگاه ما به این موضوع عوض شود و کار‌های بیشتری در این زمینه انجام دهیم. معتقدم مهم‌ترین نهاد موثر در کتابخوان کردن بچه‌ها، وزارت آموزش و پرورش است. تا زمانی که بچه‌ها در مدرسه کتابخوان بار نیایند نباید انتظار داشته باشیم بعد‌ها کتابخوانی را به عنوان مسئولیت فردی مورد توجه قرار دهند. هر کدام از ما هم در تربیت کودکان سهم داریم. اگر والدین می‌خواهند بچه‌هایشان کتاب‌خوان بار بیایند خودشان باید کتاب‌خوان باشند.

وی تأکید دارد: وقتی کودک ببیند مادرش در حال کتب خواندن است و هنگامی که او را صدا می‌زند، مادر بعد از گذاشتن نشانه لای صفحات کتاب پاسخش را می‌دهد، می‌فهمد که کتابخوانی فعالیت مثبتی است. والدینی که کتاب نمی‌خوانند، نباید از کتاب نخواندن فرزندانشان گلایه کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب