دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آشنایی با مفاهیم اقتصاد دانش‌بنیان (۳۶)

نقش هوشمندسازی در سبک سرمایه‌گذاری اقتصاد دانش‌بنیان

نقش هوشمندسازی در سبک سرمایه‌گذاری اقتصاد دانش‌بنیان
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: رشد و بلوغ دانش‌بنیان‌ها به واسطه حمایت معاونت علمی از استا‌رت‌آپ‌ها صورت نگرفته و بیشتر به واسطه افزایش پهنای باند اینترنت و شایع شدن استفاده مردم از خدماتی است که بر بستر گوشی‌های هوشمند ارائه می‌شود.این در حالی است که در اکثر کشور‌های دنیا حمایت از دانش‌بنیان‌ها هدفمند و امکان سوءاستفاده از اعتبارات یا مشوق‌های مالیاتی کمتر شده است و بیشتر مشوق سرمایه‌گذاری بوده و تقسیم رانت در آن وجود ندارد.
کد خبر : 912492

علیرضا کلاهی در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا مبنی بر این که کدام یک از بخش‌های اقتصادی در کشور ظرفیت بالاتری برای جذب دانش‌بنیان‌ها دارند، اظهارکرد: فناوری اطلاعات، دارو، پتروشیمی و نفت و گاز که در آن مزیت نسبی داریم و حوزه معدن از جمله بخش‌های مهم اقتصادی در کشور است که ظرفیت بالایی برای جذب شرکت‌های دانش‌بنیان دارد.

کلاهی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که نهاد ناظر که معاونت علمی و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی است به وظایف خود در حوزه دانش‌بنیان‌ها عمل کرده است، تصریح کرد: این دو نهاد به وظایف خود به درستی عمل کرده‌اند و با سیاستگذاری درست و تلاش برای تصویب قوانین حمایتی از جمله قانون جهش دانش‌بنیان‌ها اقدامات مهمی انجام داده‌اند.

جذب سرمایه‌گذاران بزرگ به بحث دانش‌بنیان ها 

وی ادامه داد: همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش کرده است تا سرمایه‌گذاران بزرگ را به این بحث جذب کند و بر موضوع تحول دیجیتال تمرکز کنند و باید گفت یکی از موفق‌ترین حوزه‌های مدیریتی در کشور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: البته دانش‌بنیان‌ها با مشکلاتی در عرصه فعالیت مواجه هستند، اما این مشکلات بیشتر مربوط به حوزه‌های دیگر است و این دو نهاد به وظایف خود به درستی عمل کرده‌اند.

اقتصاد دانش‌بنیان

وی درمورد حمایت یا عدم حمایت از دانش‌بنیان‌ها و امکان رانتی که ممکن است در اختیار برخی از شرکت‌ها قرار بگیرد، نیز بیان کرد: شاید از بیرون چنین اظهاراتی مطرح شود، اما وقتی در درون مجموعه معاونت علمی قرار بگیرید مشخص می‌شوند که چنین شرایطی وجود ندارد.

دلیل رشد و بلوغ دانش‌بنیان‌ها چیست؟

کلاهی گفت:‌آمار دقیقی از سهم اقتصاد دانش‌بنیان از اقتصاد کشور در دسترس نیست، اما در زمان‌هایی رقم ۷ درصد اعلام شده بود. رشد و بلوغ دانش‌بنیان‌ها به واسطه حمایت معاونت علمی از استا‌رت‌آپ‌ها صورت نگرفته و بیشتر به واسطه افزایش پهنای باند اینترنت و شایع شدن استفاده مردم از خدماتی است که بر بستر گوشی‌های هوشمند ارائه می‌شود.

وی عنوان کرد: حمایت از دانش‌بنیان‌ها در اکثر کشور‌های دنیا وجود دارد و حمایت‌ها نیز هدفمند شده است بنابراین امکان سوءاستفاده از اعتبارات یا مشوق‌های مالیاتی کمتر شده است و بیشتر مشوق سرمایه‌گذاری بوده و تقسیم رانت در آن وجود ندارد.

کلاهی بیان کرد: طبیعتا در همه حوزه‌ها فساد و تخلف وجود دارد، اما ا ین حوزه یکی از سالمترین بخش‌های اقتصاد در کشور است. آن‌قدر رانت در سایر بخش‌ها با ارقام بسیار قابل توجه در حال جابه‌جایی است و هر چه در دانش‌بنیان‌ها هزینه شود جای دوری نخواهد رفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته