دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها پاسخ داد؛

آیا ادعای حمله موریانه‌ها به کتابخانه‌ای در لرستان صحت دارد؟ +فیلم

آیا ادعای حمله موریانه‌ها به کتابخانه‌ای در لرستان صحت دارد؟ +فیلم
مهدی رمضانی توضیحاتی را در رابطه با حمله موریانه‌ها به کتابخانه‌ای در استان لرستان ارائه داد.
کد خبر : 911353

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، موریانه‌ها به یک انبار کتابخانه در استان لرستان هجوم بردند. این عنوان خبری بود که مورد توجه رسانه‌های معاند نیز قرار گرفت، اما آیا این خبر صحت دارد؟

در خبر مذکور آمده بود کتاب‌ها متعلق به آثار وجین‌شده کتابخانه و برخی کتب کتابخانه، روستای دیناروند است که سال‌ها ۹۷ افتتاح و سال ۹۸ به دلیل سیل مخروب شده بود.

وی در ادامه متذکر شد؛ ما تلاش کردیم که فعالیت های نهاد را به مردم معرفی کنیم. ساختار کتابخانه ها در خدمت مردم قرار دهیم. در این فضا تلاش کردیم اقدامات جدی انجام دهیم که از اقدامات درون سازمانی تا مواجهه با مردم و مسئولان و ارتباط با رسانه ها متنوع است. تلاش داریم تا کتابخانه به عنوان خانه سوم بتواند بر طرف کننده نیاز  طیف گسترده تری از مردم باشد و تنها مکانی برای به امانت گرفتن کتاب نباشد، بلکه اگر فردی وقت خالی داشت به کتابخانه به عنوان فرصتی که می تواند یک بهره اجتماعی از آن ببرد نگاه کند.

وی گفت: خوشبختانه در دولت رئیس جمهور  کتابخانه را یکی از ارکان اجتماعی می داند و معاون اول ریاست جمهوری نیز بر مسئله کتابخانه تاکید دارند. در مواجهه با مردم و مسئولان استانی نیز این توجه را نشان می دهند.

وی با اشاره به سند ملی خواندن و ترویج مطالعه مفید که به تصویب شورای عالی اتقلاب فرهنگی رسیده است، گفت: در این سند تقریبا همه محورهای ترویج کتابخوانی باید اجرا شود و دستگاه هاو موضوعات و محورهای مختلف را مسئول و مد نظر قرار داده شده است.رمضانی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در بازدید از نمایشگاه کتاب گفت: رهبری بحث تولید محتوای مناسب و ترویج آن را پیگیری می کردند که تقریبا در این سند به این موضوع توجه شده است و  برای صدا و سیما، شهرداری و.... با عدد و رقم مشخص  تکالیف مشخص است که  کاملا عملیاتی و کاربردی است.وی افزود: در بحث وزارت علوم و یا آموزش و پرورش تا به اینجا در توسعه خواندن با اختلالات خواندن روبه رو هستیم، ما سنجش شنوایی و بینایی داریم اما سنجش خواندن نه. در این سند این مورد پیش بینی شده است.رمضانی به پروژه تکمیل و تجهیز کتابخانه ها و افزایش کتابخانه های سیار  در این سند اشاره کرد و گفت: این سند جای مطالبه گری دارد و تکلیف دستگاه ها در زمینه خواندن و مسئله کتابخوانی در آن مشخص است.بخش دوم این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت، رمضانی در پاسخ به پرسشی درباره کتابخانه سیار گفت:  یکی از شعارهای دولت دسترسی عادلانه در همه حوزه هاست، شبکه کتابخانه عمومی بعد از مساجد گسترده ترین  است، تقویت این شبکه در مناطق حاشیه ای باید با کتابخانه سیار حل شود در حال حاضر 55 کتابخانه سیار فراهم شده است.  مقرری جدید دولت 200 خودروی سیار است.  5 خودرو آماده تحویل است. همت دولت  افزایش این تعداد است، این موضوع توسط آقای مخبر نیز پیگیری می شود.

رمضانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بر بودجه خرید کتاب در سال جاری گفت: در سال 1402 مجموعه عددی که برای کتاب و نشریه اختصاص یافت 53 میلیارد بود که کتاب و نشریه خریدیم. در سال جاری اگر جدول 12 محقق شود 100 میلیارد برای خرید کتاب با اولویت کتاب کمک درسی است که منبع کتابخانه ای محسوب نمی شود. در نظر گرفته شده است. این رقم با 20درصد اضافه تر در جدول بودجه لحاظ شده است.دبیر کل نهاد درباره لایحه اصلاح قانون نهاد در مجلس گفت: قالیباف قول داد، لایحه اصلاح قانون تاسیس نهاد کتابخانه ها جزو اولین لوایحی باشد که در مجلس  تازه بررسی می شود.

رمضانی درباره اتفاقی که برای کتاب های کتابخانه خرم آباد رخ داده است گفت:  پیش از این نیز سابقه داشته که کتاب های یک کتابخانه دچار موریانه زدگی شود، مثلا در  بوشهر و سمنان نیز ما این تجربه را داشتیم.وی ادامه داد: در خرم آباد کتابخانه ای به دلیل بازسازی تعطیل شد و کتاب هایش برای نگهداری به انبار رفت. قاعدتاً انبار هر روز چک نمی شود و قرار بوده بعدا که کتابخانه بازسازی شد، مجدا وارد مخزن شود‌. من در سفر به خرم آباد تذکر داده بودم که این منابع را جابه جا کنید، اما در انجام آن کوتاهی شده، است.

رمضانی به اخبار متناقضی که رسانه های معاند در این زمینه منتشر کرده اند، اشاره کرد و گفت: این رسانه ها گفته اند، حجم کتاب ها 8 تن بوده است، در حالیکه کمتر از نصف این رقم است.وی افزود: کتاب های که دچار آسیب شده بر اساس قاعده ای که وجود دارد، به فروش رسیده تا خمیر شود.  و پول آن به سیستم برگردد تا دوباره منابع جایگزین شود.دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: با کسانی که در این روند قصور کردند، برخورد می شود. اما اتفاقی که اتلاف بیت الملل بوده باشد نیفتاده است.

رمضانی در پاسخ به سوال آنا درباره تاکید روز گذشته به فعالان فضای مجازی در توجه به معرفی کتاب گفت؛ توسعه در فضای مجازی از اولویتهای ماست،اما آنچه مهم است اثر گذاری است ، در این مسیر سکویی در دست تهیه داریم که بزودی فعال می شود اما در این مرحله تحت عنوان اپلیکشن جامع کتابخانه های عمومی از آن یاد می شود و نام دیگری هنوز انتخاب نشده است.

فیلم سخنان مهدی رمضانی دبیر کل نهاد کتابخانه‌ها درباره ادعای ورود موریانه به کتابخانه ای در لرستان را در ادامه ببینید؛

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته