دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بهار کتابخوانی| محمد حمزه‌زاده در گفت‌وگو با آنا تشریح کرد؛

مهم‌ترین چالش‌های نشر کودک و نوجوان/ جریان نقد ادبی کتاب‌های کودک محدود است!

مهم‌ترین چالش‌های نشر کودک و نوجوان  جریان نقد ادبی کتاب‌های کودک محدود است!
محمد حمزه‌زاده نویسنده و مدیر مسئول انتشارات هزار برگ از نگرانی‌ها و دغدغه‌های خود در عرصه نشر کودک و نوجوان می‌گوید.
کد خبر : 910515

محمد حمزه زاده نویسنده و مدیر مسئول انتشارات هزاربرگ که این روز‌ها در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور دارد، در حاشیه حضور در غرفه خود در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: پس از اینکه فعالیت‌های اجرایی را کنار گذاشتم در عرصه نشر فعالیت بیشتری کردم، سال گذشته مجموعه پنج جلدی «دلستان و گلستان» را داشتیم، چهارده چاپ از آن کتاب فروش رفت.

وی افزود: امسال هم دو مجموعه جدید پنج جلدی تصمیم‌های شیرین و قصه‌های خواندنی و ماندنی کوتاه و بلند را جدید ارائه کردیم، در مجموع امسال ۱۵ عنوان کتاب داریم که ۱۰ عنوان آن جدید است. قصه‌های ما هم عمدتاً درباره سبک زندگی، حوزه اخلاق و هویت برای نوجوانان بالای ۹ سال به بالا و خانواده‌هاست.

حمزه‌زاده با اشاره به اینکه کار نشر برای بچه‌ها باید ترکیبی از محتوای مناسب، جلد و تصویرسازی جذاب، کاغذ خوب با توجه به نیاز بچه‌ها باشد، گفت: چالش‌های عرصه نشر کودک و نوجوان خیلی زیاد است یک بخشی از آنها عمومی و به طور کلی مثل کاغذ و حوزه مطالعه و میزان متوسط مطالعه و رقابت کتاب با عرصه‌های دیگر است.

حمزه‌زاده اظهار کرد: اما عرصه کودک و نوجوان با رقبای خارجی هم مواجه است، کتاب‌هایی که با هزینه‌های کمتر می‌توانند وارداتی و ترجمه وارد عرصه نشر شوند و گوی رقابت را بربایند. الان محصولات غذایی یک گمرک و وزارت بهداشتی دارند که نظارت شوند، اما بخش نشر نظارت حداقلی دارد.

مهمترین چالش‌های نشر کودک و نوجوان/جریان نقد ادبی کتب کودک محدود است!

وی با تأکید برآنچه در حوزه فرهنگ و کتاب وارد کشور می‌شود و مغایرتی که با عرصه تمدنی دارد، توضیح داد: این کتب با آنچه بچه‌های ما لازم دارند مثل ماجرا‌های ترسناک پلیسی و محتوا‌های کره‌ای و... خیلی مغایر است، این کتب فضا را برای محتوا‌هایی که بچه‌های ما باید بخوانند تنگ می‌کند. من نمی‌گویم که رقبا باید حذف شوند، اما در یک شرایط برابر باید با محتوای داخلی باشند. وقتی یک محتوای خارجی به بازار می‌آید و برای عمده ناشران می‌صرفد که به لحاظ مالی آن را منتشر کنند، دیگر محتوای داخلی با هزینه زیاد به خرید نمی‌رسد.

حمزه زاده چالش بعدی را نویسندگی به شمار آورد و گفت: وقتی به آثار کودک و نوجوان منتشر شده برمیگردیم، می‌بینیم که چند سالی است ما در عرصه نویسندگی و محتوای رکود داریم و پرورش نویسنده کم داریم، جریان نقد ادبی کودک خیلی کم شده و همین باعث می‌شود که رفته رفته آثاری که منتشر شوند، قابل دفاع نباشند.

لازم به یادآوری است سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از نوزدهم تا بیست و نهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته