دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 فروردين 1403 - 09:01

دلیل سرفه‌های مزمن در بزرگسالان چیست؟

دلیل سرفه‌های مزمن در بزرگسالان چیست؟
عوارض بیماری‌های مزمن، عوامل محیطی، عوارض دارویی، فشار خون بالا و عوامل شغلی می‌توانند در ایجاد سرفه‌های مزمن نقش داشته باشند.
کد خبر : 904905

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، همیشه در میان ما افرادی را می‌بینیم که به صورت ممتد سرفه می‌کنند، این سرفه‌ها علاوه بر اینکه فرد سرفه کننده را آزار می‌دهند برای دیگران نیز ناخوشایند هستند. عمده این سرفه‌ها غیر ارادی بوده و مدت‌های طولانی است که فرد را درگیر خود کرده است. علت این سرفه‌ها چیست و چرا بزرگسالان را درگیر خود می‌کند؟

عوارض بیماری

عوارض بیماری‌های مزمن مانند بیماری ریه مزمن انسدادی (COPD)، آستم، بیماری انسدادی ریه (ILD)، بیماری قلبی، بیماری معده و روده، عفونت‌های مزمن مانند تب برفکی، سل، ویروس هموفیلوس آنفلوانزا و ... از جمله عوامل اصلی سرفه‌های مزمن در بزرگسالان است.

عوامل محیطی

علاوه بر عوارض بیماری‌های مزمن، عوامل محیطی مانند تعریق شبانه، آلرژی‌ها، دود سیگار، آلودگی هوا، تغییرات شدید دما، رطوبت یا خشکی هوا، غبار، غبار نقره، تنباکو، مواد شیمیایی و.. نیز می‌تواند در ایجاد سرفه‌های مزمن نقض داشته باشند.

عوارض دارویی

مصرف طولانی برخی از دارو‌ها مانند استفاده از دارو‌ها مانند دارو‌های مهارکننده آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین یا ACE inhibitor‌ها که مورد مصرف بیماران مبتلا به فشار خون است، بتابلاکر‌ها در بیماران دارای فشار خون و ضربان قلب بالا، محصولات ضدالتهاب غیر استروئیدی (NSAIDs)، مسکن‌ها، آسپرین و... نیز ممکن است موجب سرفه شوند.

بیماری‌های قدیمی

عود بیماری‌های قدیمی مانند سل، آلرژی‌ها، آنفیزما و... نیز محرک سرفه‌های مزمن است.

عفونت‌ها

یبوست، تب‌های بالا، عفونت‌های تنفسی (باکتریایی یا ویروسی) و نیز باعث ایجاد سرفه مزمن در افراد است..

عوامل شغلی و روانی

عوامل شغلی تماس مکرر با مواد شیمیایی، غبار و دود‌ها اختلالات استرسی و روانی، استرس ناشی از شغل، رویداد‌های زندگی، اضطراب نیز ممکن است سرفه مزمن ایجاد کنند.

فشار خون بالا

گفتنی است فشار خون بالا به دلیل اینکه یک عامل استرسی بوده و همزمان موجب افزایش سرفه و تنفس سریع می‌شود، یک عامل ایجاد سرفه مزمن محسوب می‌شود.

علاوه بر این افزایش فشار خون می‌تواند باعث آسیب به عروق خونی شود که ممکن است ضربان نامنظم قلب و افزایش ضربان قلب را نیز ایجاد کند. این موارد باعث افزایش نیاز بدن به اکسیژن می‌شود که ممکن است منجر به سرفه شدت بیشتر شود.

همچنین افزایش فشار خون ممکن است باعث ایجاد آسیب به ریه شود که این موضوع منجر به تنفس سخت شده و برای پاک کردن ریه از مواد غیر ضروری به وسیله سرفه شود. فشار خون بالا همچنین می‌تواند موجب تهوع و استفراغ شود که در نتیجه ممکن است سرفه نیز افزایش یابد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب