دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کتاب فرصت‌های مطالعاتی برگزیده در جامعه و صنعت منتشر شد

کتاب فرصت‌های مطالعاتی برگزیده در جامعه و صنعت منتشر شد
معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: در سال ۱۴۰۲، تعداد ۱۰۲۱ نفر از اعضای هئیت علمی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در دوره‌های فرصت مطالعاتی داخل و ارتباط با جامعه و صنعت شرکت کرده اند که نسبت به سال ۱۴۰۱، ۴۰ درصد رشد دارد.
کد خبر : 899956

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، در خصوص فرصت مطالعاتی اعضای هیئت‌علمی در جامعه و صنعت گفت: ضرورت و هدف این طرح ایجاد زمینه و روش مناسب برای همکاری جدی دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت از طریق آشنایی واقعی و دقیق اعضای هیئت‌علمی با شرایط و مسائل اجرایی حوزه تخصصی خود است.

وی افزود: بر پایه این طرح اعضای هیئت‌علمی می‌توانند بین سه ماه تا یک‌ساله به‌صورت پاره‌وقت یا تمام‌وقت به سازمان یا شرکتی که مرتبط با حوزه تخصصی آن‌ها است مأمور شده و علاوه بر آشنایی با مسائل و مشکلات آنها، تا حد امکان در بهبود شرایط و افزایش بهره‌وری آنها مشارکت نمایند.

صالحی گفت: این همکاری‌ها می‌تواند در درازمدت تبدیل به بسیاری از پروژه‌ها و همکاری‌های عمیق‌تر و استفاده بهینه از پتانسیل‌های علمی کشور شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم اظهار کرد: تنوع و گستردگی تخصص‌های موجود و همچنین زمینه‌های اجرایی و صنعتی متعدد در کشور ایجاب می‌کند که دانشگاه‌ها با مدیریت مناسب از این روش استفاده و بتوانند زنجیره‌ها و شبکه‌های تخصصی مفیدی بین اساتید و شرکت‌ها و مراکز اجرایی ایجاد نمایند.

صالحی اظهار افزود: همچنین بر اساس آمار در سال ۱۴۰۲، تعداد ۱۰۲۱ نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در دوره‌های فرصت مطالعاتی داخل و ارتباط با جامعه و صنعت شرکت کرده‌اند که نسبت به سال ۱۴۰۱، ۴۰ درصد رشد دارد.

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: خوشبختانه طی چند سال اخیر شاهد رشد این همکاری‌ها بوده‌ایم و به‌تدریج ظرفیت‌های این طرح شناخته شده و در حال بهره‌برداری است. طبیعتاً این طرح فرصت خوبی برای صنایع ایجاد کرده که بتوانند از اعضای هیئت‌علمی برای آسیب‌شناسی مشکلات و مسائل خود و همچنین تدوین راهکار‌ها و راه‌حل‌ها بهره ببرند. البته این طرح محدود به صنایع نیست و کلیه دستگاه‌های اجرایی فرهنگی و اقتصادی کشور می‌توانند از همکاری اعضای هیئت‌علمی مرتبط با حوزه خود بهره ببرند.

وی اظهار امیدواری کرد: این طرح در کنار فعالیت‌های دیگر بتواند اثربخشی دانشگاه‌ها و مراکز علمی در بهبود شرایط کشور را به دنبال داشته باشد.

این کتابچه از طریق ذیل قابل دسترسی است.

https://sajed.msrt.ir/report/index

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب