دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 اسفند 1402 - 14:18

رهبری چگونه اطاله کلام رسانه‌های خارجی را خنثی کرد؟

رهبری چگونه اطاله کلام رسانه‌های خارجی را خنثی کرد؟
ساده بود و کوتاه، در حد یک ضرب‌المثل قدیمی که شانه‌های مردم را برای پذیرش بار اعتماد یک رهبر خم کرد؛ روز رأی‌گیری است، غریبه‌ها نامهربانند و خودی‌ها می‌دانند که «در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست».
کد خبر : 899329

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، رقابت دوازدهمین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دور مجلس خبرگان رهبری، کمابیش از زیر عینک بدبینی رسانه‌های غربی رصد می‌شود.

الجزیره انگلیسی که با پوشش لحظه‌به‌لحظه، نبض انتخابات ایران را از نزدیک دنبال می‌کند، گزارش خود را با تصویری از رأی دادن حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی آغاز و این تیتر را برای خود انتخاب کرده است: «رهبر ایران مردم را به رأی دادن فرا خواند.»

«تورم»، «ناآرامی» و «نارضایتی» کلیدواژه‌های رسانه‌های غربی است که پالس «ناامیدی» را در نبض جامعه ایرانی منتشر می‌کنند

الجزیره اندکی سوءظن را هم چاشنی گزارش خود کرده و روی مشکلات معیشتی و شایعه استقبال نه‌چندان پرشور مردم به دلیل ناآرامی‌های دو سال قبل مانور داده است.

بی‌بی‌سی هم با زاویه دیدی نسبتاً مشابه به انتخابات ۱۱ اسفند ایران نگاه کرده و می‌نویسد: «این نخستین انتخابات پس از اعتراضات گسترده در ایران است».

ادعای «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم که «آزادی» و «عدالت» در روند انتخاباتی ایران را زیر سؤال برده بود، به جمع‌بندی جانب‌دارانه بی‌بی‌سی اضافه شد.

یورونیوز هم در پوشش اخبار انتخابات ایران، لحنی مشابه سایر خبرگزاری‌های غربی اتخاذ کرد و از دریچه چشم بدبین خود، خلاصه‌ای از تحولات ایران در حدفاصل انتخابات قبلی و فعلی را ارائه داد. بااین‌حال، در این روایت غیردوستانه، اذعان به اینکه «حلقه تحریم‌ها علیه ایران تنگ‌تر و معیشت مردم دشوارتر شده است» خودنمایی می‌کند.

گاردین هم با سرنخ ناامیدی سراغ خط خبری انتخابات ایران رفت و به مسئله فوت مهسا امینی و ناآرامی‌های پس‌ازآن پرداخت.

خبرگزاری آناتولی ترکیه با لحنی خنثی به مسائلی مانند شمار نامزدها، نوع انتخابات و رد صلاحیت «حسن روحانی» رئیس‌جمهور سابق ایران برای نامزدی در مجلس خبرگان پرداخت و درنهایت، در دو پاراگراف کوتاه انتهای خبر، به مسائلی، چون ناآرامی‌ها و نرخ تورم در ایران اشاره کرد.

رویترز هم با زیرکی خاص خود تیتر زد که «حاکمان ایران در میانه تشدید نارضایتی‌ها، به دنبال مشارکت حداکثری هستند».

فرانس پرس نیز زاویه دید خود را روی خط پیش‌داوری زوم کرد و گفت «انتظار می‌رود اصول‌گرا‌ها افسار قدرت را محکم‌تر از پیش بکشند».

کاهش ارزش ریال در برابر دلار آمریکا، تشدید تحریم‌ها و ناآرامی‌های منطقه ازجمله درگیری رژیم صهیونیستی با نیرو‌های مقاومت از دیگر موضوعاتی بود که فرانس پرس از زیر عینک بدبینی خود، آنها را مرور کرد.

ضرب‌المثل ایرانی است، ملت اصیل است و حاکمان به «خِرَد جمعی» مردم‌ باور دارند و این روایتِ ناامیدکننده رسانه‌های خارجی را باطل می‌کند

«تورم»، «ناآرامی» و «نارضایتی» کلیدواژه‌های اصلی رسانه‌های غربی در پوشش اخبار مربوط به رقابت‌های مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی ایران است که پالس «ناامیدی» را در نبض جامعه ایرانی منتشر می‌کنند.

در این سوی خط خبر اما، رسانه‌های داخلی روی اظهارات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی مانور می‌دهند که بدون ذره‌ای اصرار، خطاب به آن بخش از جامعه ایرانی که میان «رفتن» یا «نرفتن» پای صندوق رأی مردد است، فرمود: «در کار خیر نیازی به استخاره نیست.»

 به همین سادگی، به همین کوتاهی و بی‌واسطه همه آن جملات ثقیلی که مثل یک مانع بازدارنده ذهن مخاطب را به لجاجت بی‌مورد وامی‌دارد.

ضرب‌المثل ایرانی است، ملت اصیل است و حاکمان به «خِرَد جمعی» مردم‌ باور دارند و این به‌خودی‌خود، اطاله کلام رسانه‌های خارجی را که سراسر روایت ناامیدی و یأس است، باطل می‌کند.

اگر میان آمدن و نیامدن پای صندوق رای فاصله‌ای نیست، پس چرا صدای شیپور رسانه‌های خارجی برای خالی کردن دل مردم از امید، تا این اندازه بلند است؟ 

به قول یک دوست صاحب‌نظر، «آنچه برایمان رقم می‌خورد به خوب و بد آرای خودمان بستگی دارد و درهرصورت جمهوریت نظام ایجاب می‌کند که از بین داوطلبان، نمایندگانی به مجلس راه پیدا کنند و قهر ما جلوی این امر را نخواهد گرفت و چه‌بسا که عدم مشارکت در انتخاب اصلح، به ورود افراد نالایق به خانه ملت منجر شود.»

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب