هزینههای جاری شهرداری کم شد، عمرانی زیاد/ کدام مناطق پایتخت بودجه بیشتری گرفتند؟
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری مهندس چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران و دکتر آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با موضوع تبیین بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران برگزار شد.
بر اساس این گزارش، چمران عنوان کرد در هفته گذشته بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران در شورای شهر مصوب شد و در موعد خود اعلام شد و انشالله با برنامه ریزی شده شهرداری در زمان مناسب بتواند قرارداد منعقد کند تا در سال مالی جدید امور را آغاز کند.برنامه امسال شهرداری از خصوصیت خاص برخوردار است که توجه جدی به مساله مهم شهر تهران بود، در جلسات با دوستان شورا به این موضوع که در برنامه چهارم شهر هم تاکید شده بود موارد اساسی را جدا کردیم و برنامه زیزی و بودجه مپرد نیاز تامین شد تا به اجرا برسد.
وی افزود: سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شد تا برای حمل و نقل شهرکه از معضلات است تخصیص یابد و هزینه شود بر طبق برنامه ریزی اما فراتر نیاز شد و دراصلاح و متمم بودجه دیده شد و قراردادها به جای خوبی انجامید؛ البته نتوانستیم شاهد حضور و تغییر حمل و نقل و ترافیک باشیم اما طبق برنامه ریزی سال آتی باید شاهد تحولات چشمگیر باشیم. امسال ۱۳۵ هزار میلیارد تومان بودجه بود که مورد تایید شورا قرار گرفت و برای حمل و نقل ۱۵ هزار میلیارد به بودجه با منابع و مصارف دیده شد و بودجه به بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسید تا انشالله پس از طی مراحل ابلاغ خواهد شد.
چمران گفت: نسبت به سال قبل با این افزایش بازهم در ارتباط با مصارف سعی کردیم از هزینه های جاری بکاهیم و بر اعتبارات عمرانی بیفزاییم. ده درصد بودجه شهرداری فرهنگی است، نزدیک به نیمی از بودجه حدود ۴۸ درصد اختصاص به حمل و نقل دارد، خدمات شهری و محیط زیست ۱۵ درصد، ایمنی و مدیریت بحران پنج درصد و معناری و شهرسازی از سه به دو درصد کاهش یافته است. به طور کلی سال گذشته چهل درصد بودجه مربوط به اعتبارات هزینه است اما امسال ۳۶ درصد خواهد بود.
توجه به حوزه حمل و نقل و ترافیک در بودجه سال بعد
آخوندی در ادامه جلسه گفت: در تدوین بودجه ۱۴۰۳ احکام برنامه چهارم مدنظر بود، بازدیدها و جلسات دوستان در کمیسیون شورا باعث شد نتایج خوبی حاصل شود، بودجه سال آتی چند ویژگی دارد؛ حوزه حمل و نقل و ترافیک مورد توجه قرار گرفته است.
وی افزود: توسعه زیرساختهای حمل و نقل در این بخش مدنظر است، از نوسازی ناوگان اتوبوس و تاکسی تا مترو، البته برقی سازی حوزه حمل و نقل هم مدنظر است.بخش دیگر درحوزه تملک است، بزرگراههای اصلی در تملک مشکل دارنداما به نام برای هریک بودجه عدد تملک دارند، در حوزه ساخت و همرانی هم توجه شده که همه در کنار هم در بخش حمل و نقل مدنظر است.
آخوندی عنوان کرد: از دیگر ویژگیهای بودجه بحث درامدی است، اصل کار درامد حوزه ارزش افزوده و پایدار است که ده درصد افزایش داشته است و درامد حوزه شهرسازی کاهشی بوده است که اتفاق مهم است.یکی دیگر از ویژگیها بحث هزینه و سرمایه است، نکته دیگر افزایش بودجه مناطق است که ۵۸ درصد افزایش نسبت به سال گذشته یافته است، چون کار میدانی در مناطق انجام می شود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا عنوان کرد: پلیس راهور با مردم ارتباط مستقیم دارد. ما با تصویب شورا هزار میلیارد تومان برای ماموریت پلیس دیدیم.
در ادامه پرسش و پاسخ خبرنگاران آغاز شد.
چمران درباره منابع درآمدی شهرداری با توجه به افزایش صدردرصدی بودجه آن برای سال آتی گفت: بودجه ما ۱۰۰ هزار میلیارد بوده به ۱۵۰ هزار میلیارد افزایش یافته و میزان افزایش مشخص است، درآمدها حاصل می شود . بودجه زیاد نشده، بلکه قیمتها افزایشی بوده است، هزینه ها گران شده و همه چیز به گرانی رفته قاعدتا هزینه ها افزایش خواهد داشت پیش بینی شهرداری بیش از این بوده اما ما کاهش دادیم.
وی افزود: ما ظرفیت بازسازی و نوسازی زیاد داریم، اصلا عوارض را به همین دلیل از میزان حقوق کارمندان کمتر افزایش دادیم، متاسفانه در شهر عوارض پایدار افزایشی نداشته از ابتدا هم اینگونه بوده، حتی بعضی سالها عوارض چاپ و توزیع نمردند چون هزینه از درامد کمتر میشد، سال ۸۲ مجلس افزایش چشمگیر داد، اما گفتیم یکباره این کار را نکنید و پلکانی پنج ساله افزایش دهید اما این افزایش با تورم همسان نیست این عوارض پایدار است.
مشکلات پایتخت را به مسائل سیاسی گره نزنیم
اخوندی درباره بودجه دفتر شهردار گفت: مسایل مردمی شهر تهران را به مسایل سیاسی گره نزنیم، عنوان دفتر شهردار جدید اضافه نشده،یکی از بخشها دفتر شهردار است انهم مجموعه های زیر مجموعه دفتر عستند ، بودجه شورا هم زیر مجموعه دفتر شهردار است، حراست، سازمان بحران، بسیج و فناوری نوین و...ذیل دفتر شهردار تعریف میشود
وی در پاسخ به پرسش آنا گفت: سه پروژه خیلی مهم داریم؛ امتداد بزرگراه یادگار امام ، تکمیل بزرگراه شهید بروجردی، اگر معارضین املاک خریداری شود سال بعد تمام میشود و فاز اول ازادراه شهید شوشتری سال آتی انجام می شود. در بوجه مناطق ۵۸ درصد رشد داشتیم و در مناطق کم برخوردار شاهد رشد بودجه هستیم. به عنوان مثال منطقه ۱۵، ۶.۲ درصد منطقه ۱۶، ۶ درصد، منطقه ۲۰، ۵.۵ درصد، منطقه ۲۱، ۴ درصد و منطقه ۱۴، ۴ درصد سهم بودجه مناطق را دارند.
چمران همچنین اعلام کرد: برای تخلفها کیسه ندوخته ایم. تلاش داریم جلوی تخلفات را بگیریم، شورای شهر و شهرداری کیسه برای تخلف ندوخته ایم ما از تخلف درامد کسب نمیکنیم شهرداری به میزانی درامد دارد که کیسه ندوزد تلاش داریم طرح جامع و تفصیلی به خوبی اجرا شود.
وی با بیان اینکه عوارض اضافه بر طرح جامع شهر و تراکم و یا جرائمی که بر اساس تخلف اخذ می شود، درآمد ناپایدار است، اظهار کرد: البته دقت داشته باشید که تمام درآمدهای حوزه شهرسازی ناپایدار نیست. برخی از نقاط شهر نیاز به بازسازی و نوسازی دارند و ما ظرفیت نوسازی و بازسازی زیادی داریم. این موارد درآمدهایی است که باید ایجاد شود؛ اما دقت داشته باشید که ما در شورای شهر، افزایش عوارض را به قدری حداقلی در نظر گرفتیم که حتی از میزان حقوق کارمندان کمتر بود؛ تلاش بر این بود که کسی که بیشتر ساخت و ساز انجام داده و بیشتر از شهر استفاده کرده، عوارض بیشتری بپردازد.
اخوندی با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۳ نسبت به امسال ۱۰ درصد به میزان درآمد پایدار اضافه شده و قابل وصول است، گفت: ۶۷ هزار میلیار تومان بودجه شهرسازی تقریبا به اندازه عملکرد و درآمد امسال است. در بحث احداث آرامستان هم مبلغ ۳۰۰میلیارد تومان برای سازمان بهشت زهرا(س) اختصاص پیدا کرده که البته احداث آرامستان باید با تایید شورا باشد.
اختصاص۳هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان برای بهسازی تجهیزات مترو
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه در بخش تاکسیرانی ۵۰۰میلیارد تومان برای بهسازی ناوگان اختصاص دادیم، اظهار کرد: هزار میلیارد تومان برای خرید ون اخصیص یافته به طوری که هزار میلیارد تومان از بودجه اتوبوسرانی به تاکسیرانی برای بحث فنی و اعتباری اختصاص یافته است.
آخوندی ادامه داد: در بحث مترو ۳هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان برای تعمیرات اساسی و بهسازی تجهیزات مترو در نظر گرفته شده است. همچنین حدود ۱۱هزار و دویست میلیارد تومان نیز برای خرید اتوبوس اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: برای خط ۶ مترو ۲هزار و نهصد میلیارد تومان، خط ۷ ؛ هزار و پانصد میلیارد تومان و خط ۱۰؛ ۲هزار میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است. همچنین برای تکمیل خطوط ۱،۲،۳و ۴ هم هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است.
آخوندی به اهمیت سرویس دهی به جانبازان و معلولان هم پرداخت و تاکید کرد: برای خرید خودروی معلولان ۱۸۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه یکی از شرکت های داخلی تنها ۵۰ دستگاه اتوبوس تحویل داده است، اظهار کرد: تعدادی از اتوبوس ها نیز در حال تست است و سال آینده وارد ناوگان خواهد شد. شهرداری قراردادها را منعقد کرده و مبالغ را پرداخت کرده است.
وی با تأکید بر اینکه می توان این وعده را داد که سال آینده وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی بهتر خواهد بود، گفت: در حوزه مسکن نیز برنامه های زیادی در نظر گرفته شده است. بنیاد و شهرداری برنامه های مشترک را اجرا خواهند کرد که در کاهش اجاره بها مؤثر خواهد بود، اما چون عملیاتی نشده جزئیات بیشتری را نمی توان ارائه کرد.
چمران با بیان اینکه حضور چینی ها برای ساخت مسکن هنوز در حد تفاهم نامه است، تصریح کرد: به محض اینکه این تفاهم نامه ها به قرارداد تبدیل شود، جزئیات آن اعلام خواهد شد.
تلاش برای اداره کمهزینه شهر تهران
چمران با بیان اینکه ما هم از خدا می خواهیم شهر ارزان اداره شود، تأکید کرد: تلاش ما بر این است که شهر در بخش های مختلف ارزان اداره شود. تلاش این بوده که برای مثال در بخش خدمات شهری با پیمانکارانی قرارداد منعقد شود که قیمت ها ارزان تر تمام شود و امیدواریم تمام دستگاه ها پای کار بیایند تا شهر را برای مردم ارزان تر کنیم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه برخی اموال باید فروخته شود، تصریح کرد: برخی از این اموال ضرورت نگهداری برای شهرداری ندارد. وقتی ملکی خوب باشد حفظ خواهد شد تا از آن درآمد حاصل شود. اینگونه نیست که دارایی های شهر را به فروش بگذاریم و قطعاً مواردی که برای شهر ارزشمند و درآمدزاست، به فروش نخواهد رسید. مواردی به صورت پایاپای به فروش می رسد و درآمد حاصل از آن صرف توسعه شهر خواهد شد.
وی با بیان اینکه ۱۲ هزار میلیارد یورو برای توسعه حمل و نقل عمومی و دیگر بخش هاست، اظهار کرد: دولت برای مترو حداقل نیمی از هزینه ها را پرداخت خواهد کرد و بخشی از آن را شهرداری پرداخت می کند. رقم قراردادهای چین توسط دولت، بخش خصوصی خارجی و بخش خصوصی داخلی پرداخت خواهد شد و فراتر از بودجه شهرداری است.
چمران با بیان اینکه پروژه امتداد بزرگراه یادگار امام در سال آینده بودجه خوبی را به خود اختصاص داده است، یادآور شد: اگر معارضین پروژه بزرگراه شهید بروجردی برطرف شود، سال آینده به طور کامل به بهره برداری خواهد رسید. برای بزرگراه شهید شوشتری نیز اعتبار ویژه ای پیش بینی شده و فاز اول آن سال آینده اجرایی خواهد شد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه بنده وعده ای نمی دهم، گفت: بنده در مورد کارهایی که انجام شده، صحبت کردم. شهرداری حتی برای اتوبوس برقی نیز قرارداد بست و عملیاتی شده اما خودروساز اعلام کرده که تا پایان سال آینده اتوبوس تحویل می دهد. ما حتی اگر قیمت اتوبوس داخلی گران تر باشد ترجیح می دهیم که از تولید داخلی حمایت کنیم.
وی افزود: قراردادهایی که در داخل کشور منعقد شد گران تر است و باز هم تأکید می کنیم که از شرکت های داخلی خریداری شود. شرکت های خارجی نیز پس از جبران ضرورت های فعلی باید انتقال تکنولوژی را در پیش بگیرند.
چمران با بیان اینکه زمانی خرید خارجی انجام می شود که ببینیم اتوبوس تأمین نمی شود، گفت: بیشترین اتوبوس داخلی تحویلی ۵۰ دستگاه است و از همان خودروساز نیز تشکر می کنیم؛ چراکه می دانیم تمام توان خود را به کار گرفتند تا همین میزان اتوبوس را نیز تحویل دهند. برخی خودروسازان نیز ۳۵ دستگاه می توانند تحویل دهند. تعدادی از اتوبوس ها وارد خطوط شده و پس از این نیز به تدریج اتوبوس ها وارد خواهد شد.
وی تأکید کرد: تلاش بر این است که با کمک مپنا و جهاد دانشگاهی اتوبوس های برقی در داخل کشور تولید شود. در بخش داخلی به برخی خودروسازان برای ایرادات اتوبوس ها هشدار داده شد و خودشان نیز می دانند و برای رفع آن تلاش می کنند. ما نیز به آنها کمک می کنیم تا ایرادات را رفع کنند. ما اتوبوس خارجی معیوب نداریم و تنها چند دستگاه وارد شده که به صورت آزمایشی در حال فعالیت هستند. شرکت خارجی این تضمین را داده که در صورت وجود مشکل، اتوبوس های جایگزین را تأمین کند.
رئیس شورای شهر تهران گفت: شرکتی که ما در چین با آن قرارداد بسته ایم روزانه ۴۵۰ دستگاه اتوبوس می سازد و نه تنها برای ما بلکه برای اروپا و آمریکا نیز اتوبوس تولید می کند؛ البته قیمت آن اتوبوس ها بالاتر است.
وی ابراز امیدواری کرد که اتوبوس ها به موقع تحویل داده شود و تا پایان سال آینده دو هزار دستگاه اتوبوس تولید داخلی به ناوگان وارد شود.
وی با بیان اینکه شورا بر موضوع فروش املاک شهرداری حساسیت دارد، افزود: همه املاکی که شهرداری واگذار کرده با تایید شورا و با ارزش افزوده بود و برای تسویه بدهی بانکی استفاده شده است؛ بانک شهر و تجارت.
آخوندی ادامه داد: در بحث فروش اموال غیر منقول حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان دیده شده و وام ها و اوراق نیز ۱۴ همت دیده شده است.در بحث آسفالت ۵هزار ۹۰۰میلیارد تومان بودجه برای سال آینده در نظر گرفته شد. در موضوع احداث تقاطع غیر همسطح در سطح شهر ۲۵۸۰میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است. در بوجه مناطق ۵۸ درصد رشد داشتیم. منطقه ۱۵، ۶.۲ بوجه را به خود اختصاص داده است. منطقه ۱۶، ۹۹درصد بوجه آن افزایش پیدا کرد.
وی تصریح کرد: سازمان ورزش ۱۶۰۰ میلیارد تومان بودجه دارد، سال آینده بیش از ۳هزار میلیارد تومان به ورزش و زیرساخت های ورزشی اختصاص یافت که از میزان وزارت ورزش بیشتر است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه یک همت ردیف اعتباری برای زیرساختهای های برقی سازی در نظر گرفته شده است، اظهارکرد: به عنوان کمک به موارد فنی، اعتباری، بازسازی و نوسازی ناوگان حملونقل عمومی هزار و هفتصد و نود و پنج میلیارد تومان در نظر گرفته شده که بخشی به برقی سازی حمل و نقل میرسد.
ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز با بیان اینکه بر اساس برنامه چهارم، شهرداری موظف شده ۵۰ درصد از نیروهای خروجی از مجموعه را وارد کند، گفت: این اقدام گامی به سوی کوچک سازی است. بنابر گزارشات شهرداری تهران این موضوع را رعایت کرده اما در حوزه استخدامی، شهرداری تابع مقررات کشوری است.
وی ادامه داد: استخدام ایثارگران و تبدیل وضعیت آنها بر اساس قانون باید انجام می شد و شهرداری موظف بود نسبت به تبدیل وضعیت این نیروها اقدام کند و بر این اساس باید هفت تا هشت هزار نفر تبدیل وضعیت شوند.
رئیس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران با بیان اینکه حرکت به سمت کوچک سازی از سیاست های شوراست و تلاش شد که این مهم حاصل شود، تأکید کرد: در بودجه سال آینده اعتبارات حوزه نیروی انسانی افزایش یافت و در تبصره ها نیز پیش بینی شده که اگر در شورای عالی کار بیش از ۲۰ درصد افزایش پیش بینی شود، شهرداری می تواند اصلاحیه ارائه دهد.
وی افزود: شهرداری موظف شده ۲۰ درصد افزایش حقوق که در سال ۱۴۰۰ کارمندان شهرداری های سراسر کشور به جز تهران از آن استفاده کردند، برای نیروهای شهرداری تهران اجرایی کند.
امانی با بیان اینکه دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت حقوق و مزایا و رفاهیات بازنشستگان پیش بینی شده است، گفت: شهرداری موظف شده نسبت به جبران کمبودهای سازمان بازنشستگی اقدام کند. در تبصره ای نیز هزینه های درمانی همچون حقوق کارکنان ماهانه تسویه خواهد شد تا مراکز درمانی با این ادعا که مطالبات پرداخت نشده، از ارائه خدمات امتناع نکنند.
وی با تأکید بر اینکه در متمم بودجه امسال ۶۰۰ میلیارد تومان و همچنین در سال آینده بودجه مشخصی برای ترمیم حقوق کارکنان پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد: در صورت حل مشکل در مجلس شورای اسلامی، پیش بینی های لازم در بودجه سال آینده شهرداری تهران صورت گرفته است.
تخصیص رقم ۳۰۰ میلیارد تومانی برای تملک زمین آرامستان جدید در پایتخت
آخوندی؛ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اظهار کرد: شورا در تدوین بودجه سال آینده شهرداری تهران احکام برنامه چهارساله شهرداری را مورد توجه قرار داده است. همچنین در بازدیدهایی که اعضای شورای شهر تهران از مناطق مختلف شهر تهران داشتم نکاتی اخذ شده که در بودجه سال 1403 به آن پرداخته شده است.
وی با اشاره به اینکه در بودجه سال اینده شهرداری تهران توجه ویژه ای به حوزه حمل و نقل شده است، گفت: توسعه حمل و نقل و زیرساختهای آن از جمله تامین و خرید قطعات مورد نیاز در بحث مترو، خرید و نوسازی اتوبوس، خرید تاکسی های برقی و نوسازی تاکسی ها به آن توجه شده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: در بودجه سال بعد اعتباراتی نیز برای تملک در بزرگراه یادگار امام، بزرگراه شهید شوشتری و بزرگراه شهید بروجردی پیش بینی شده است.
آخوندی با اشاره به اینکه نیمی از بودجه 1403 شهرداری تهران به حوزه حمل و نقل و عمران اختصاص پیدا کرده است، گفت: یکی از ویژگی های سال آینده بودجه شهرداری تهران این است که سهم هزینه های جاری از 40 درصد امسال به 36 درصد کاهش پیدا کرده و در واقع 64 درصد از بودجه شهرداری تهران در حوزه تملک دارایی سرمایه ای و مالی است.
وی ادامه داد: علیرغم اینکه اعضای شورای شهر تهران مبلغ پیشنهادی شهرداری تهران در لایحه بودجه 1403 را از 170 هزار میلیارد تومان به 135 هزار میلیارد تومان کاهش دادند اما بودجه مناطق به هیچ عنوان کاهش پیدا نکرد و شاهد افزایش میانگین 58 درصدی بودجه مناطق درسال اینده نسبت به امسال خواهیم بود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: در ارتباط با پلیس راهور تهران بزرگ و ماموریتهای آن نیز در سال آینده هزار میلیارد تومان برای این بخش درنظر گرفته شده است.
آخوندی با اشاره به بودجه امسال شهرداری تهران گفت: میزان بودجه شهرداری با اصلاح و متمم بودجه به 104 هزار میلیارد تومان رسیده که تاکنون 90 هزار میلیارد تومان از بودجه سال 1402 شهرداری محقق شده است ضمن اینکه ما براساس قانون تا 15 اردیبهشت سال بعد می توانیم درامدهای شهرداری مربوط به سال 1402 را ثبت کنیم و قطعا بودجه شهرداری تهران در سال 1402 به 104 هزار میلیارد تومان خواهد رسید
وی با انتقاد از برخی از اظهارات و صحبتهای عنوان شده در برخی از روزنامه ها با نگاه سیاسی به شورا گفت: هفته گذشته خبری در برخی از رسانه ها منتشر شد مبنی براینکه شورای شهر تهران دو هزار میلیارد تومان برای دفتر شهردار تهران تصویب کرده است که این موضوع نیاز به شفاف سازی و روشنگری دارد
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: نخست اینکه در سالهای گذشته نیز عنوان دفتر شهردار تهران در بودجه شهرداری لحاظ شده و موضوع جدیدی نیست و بودجه دفتر شهردار همانند بودجه حوزه خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک و ... به تصویب می رسد دوم اینکه این بودجه برای یک میز و سه چهار نفر نیست به طوری که زیرمجموعه دفتر شهردار تهران سازمان ها و مجموعه های متعددی حضور دارند که می توان به سازمان فاوا شهرداری اشاره کرد که هزار میلیارد تومان از بودجه اشاره شده برای این سزمان پیش بینی شده که سازمان فاوا زیر نظر دفتر شهردار است و همچنین مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، مرکز حقوقی هیئت ریسدگی به تخلفات و سازمان بحران و... زیر مجموعه دفتر شهردار تهران است در بودجه اشاره شده برای ماموریت تمامی این سازمان ها است.
آخوندی در ادامه در ارتباط با بودجه در نظر گرفته از سوی شورا برای تملک زمین آرامستان یا آرامستان های جدید در پایتخت، گفت: شورا 300 میلیارد تومان بودجه را در قالب بودجه سازمان بهشت زهرا برای خرید آرامستان یا آرامستانهای جدید پیش بینی کرده است البته تبصره ای هم لحاظ شده که شهرداری تهران مطالعات لازم در خصوص آرامستان های جدید انجام و پس از اخذ مجوز از شورا اقدام به ساخت آرامستان جدید درسال 1403 کنند
وی در پایان گفت: در بودجه سال آینده شهرداری تهران اعتبارات ویژه ای در حوزه های مختلف از جمله تاکسیرانی به میزان 500 میلیارد تومان جهت بهسازی، هزار میلیارد تومان جهت خرید تاکسیهای برقی، سه هزار و 100 میلیارد تومان جهت تعمیرات اساسی در مترو 11 هزار و 200 میلیارد تومان جهت خرید اتوبوس، دو هزار و 900 میلیارد تومان در خصوص خط 6 مترو، 1500 میلیارد تومان برای خط 7 مترو دو هزار میلیارد تومان برای خط ده و 1800 میلیارد تومان جهت تکمیل خطوط 1 ، 2، 3 و 4 برای سال آینده پیش بینی کرده است همچنین 180 میلیارد تومان نیز جهت توسعه حمل و نقل معلولان و جانبازان در نظر گرفته شده است.
آخوندی در پایان با اشاره به سایر موارد بودجه، گفت: برای احداث شبکه های اصلی آب های سطحی، ۵۴۴ میلیارد تومان، احداث و بهسازی پایگاه ۲۹۴ میلیارد تومان، تأمین و تجهیزات امدادی مدیریت بحران ۱۴۵ میلیارد تومان، ۳۸۸۰ میلیارد برای تملک اعتبار دادیم، برای تملک هایی با کاربری های ورزشی، بوستان و … هزار میلیارد تومان، برای شهر آفتاب ۳۶۰ میلیارد تومان، برای نوسازی ایستگاه ها و تجهیزات آتش نشانی هزار و ۵۶۷ میلیارد تومان، احیا و ایجاد باغ های جدید ۷۰۰ میلیارد تومان توسعه کمربند سبز ۱۰۰ میلیارد تومان، ابرسانی هوشمند و شبکهای فضای سبز تهران ۴۰۰ میلیارد تومان، انتقال پساب تصفیه خانه ها ۵۰۵ میلیارد تومان، ساماندهی روددره ها ۱۰۰ میلیارد تومان، بوستان های جدید ۳۶۹ میلیارد تومان، رفت و روب و پاکسازی معابر ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان، تکمیل پایانه شرق ۲۰۵ میلیارد تومان، احداث پارکینگ ۵۴۰ میلیارد تومان، کمک فنی اعتباری برای نوسازب ناوگان حمل و نقل ۱۷۹۵ میلیارد تومان، احداث و بهسازی زیرساخت های گردشگری ۴۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شد.
انتهای پیام/