دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
وزیر علوم در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا:

وزارت علوم در بیکاری فارغ التحصیلان مقصر نیست/ منافع مادی صنایع را تامین می کنیم تا دانشجویان ما را استخدام کنند!

وزارت علوم در بیکاری فارغ التحصیلان مقصر نیست  منافع مادی صنایع را تامین می کنیم تا دانشجویان ما را استخدام کنند!
زلفی گل با بیان اینکه وزارت علوم در زمینه بیکاری فارغ التحصیلان مقصر نیست؛ تاکید کرد: چرا که بستر کار دست وزارت علوم همانند وزارت بهداشت و دانشگاه فرهنگیان نیست، باید دید که چگونه می توان با صنایع و نهادهای کشور ارتباط عمیق در زمینه جذب دانشجویان ایجاد کرد.
کد خبر : 898141

محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره تضمین اشتغال برای فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری اظهار کرد: وزارت علوم در تلاش است تا مهارت محوری آموزش را وارد دانشگاه ها کند و رئیس جمهور در دانشگاه امام حسین (ع) پیرامون این موضوع نکاتی را فرموده اند.


وی افزود: هم اکنون، آموزش های وزارت آموزش و پرورش مهارت محور است؛ چرا که دانشجو معلمان دانشگاه های فرهنگیان در دوره های مهارت ورزی مدارس، آموزشگاه ها و دبیرستان شرکت می کنند. وزارت بهداشت هم در زمینه مهارت محوری موفق عمل کرده است؛ چرا که صاحب بیمارستان است و استاد و دانشجو با هم برای کسب مهارت و آموزش لازم بالا سر تخت بیمار حاضر می شوند. اما، وزارت نفت، وزارت صنعت، وزارت جهاد و کشاورزی، وزارت اقتصاد و ... دست وزارت علوم نیستند، در نتیجه دانشجویان دانشگاه های زیر مجموعه وزارت علوم به راحتی جهت کارورزی جذب ارگان های دولت نمی شوند.

زلفی گل تصریح کرد: انتظار جذب دانشجویان دانشگاه های زیر مجموعه وزارت علوم در دستگاه های اجرایی کشور را با حمایت ها و تسهیلات لازم داریم، این موضوع بحث فرابخشی است، اگر می خواهیم دانشجویان پس از یادگیری دروس تئوری به فراگیری مهارت در میدان عمل اقدام کنند و از نزدیک نقش مفاهیم نظری را شاهد باشند، باید در محیط متخصص خود حضور پیدا کنند؛ در صورتی که این شرایط برای وزارت علوم فراهم نیست.

وزیر علوم ادامه داد: حکمی را وارد برنامه توسعه هفتم کرده ایم تا وزارت علوم و وزارت بهداشت دستورالعملی بنویسند و بر آن دستور العمل منافع سازمان های دولتی و خصوصی را با وزارتخانه ها گره بزنند تا دانشجویان جذب صنایع شوند.

زلفی گل با بیان اینکه وزارت علوم در زمینه بیکاری فارغ التحصیلان مقصر نیست؛ تاکید کرد: چرا که بستر کار دست وزارت علوم همانند وزارت بهداشت و دانشگاه فرهنگیان نیست، باید دید که چگونه می توان با صنایع و نهادهای کشور ارتباط عمیق در زمینه جذب دانشجویان ایجاد کرد.

وزیر علوم درباره راه اندازی رصد نظام پایش اشتغال فارغ التحصیلان و پایین بودن رتبه ایران در زمینه اشتغال فارغ التحصیلان در نظام های رتبه بندی گفت: استادان در خارج از کشور با صنایع ارتباط برقرار می کنند و با دریافت بودجه به جذب دانشجو اقدام خواهند کرد و دانشجویانی که تربیت می کند متناسب با نیاز صنایع هستند، در پایان جذب صنایع مرتبط با فعالیت های علمی خود خواهند شد، در حال حاضر، وزارت علوم گام هایی برداشته است، مثلا بورسیه صنعت را تعریف کرده است، اما صنایع اینگونه فکر می کنند که وقتی می توانند فارغ التحصیلان را بدون بورسیه جذب و استخدام کنند، پس چرا آن ها را بورس کنند و نمی گویند که اگر دانشجو از طریق بورس جذب صنعت بنده شود به عنوان نیروی ارزش افزوده شناخته خواهد شد؛ در واقع فکر منافع مادی خود هستند که در این زمینه با مشکلات ساختاری مواجهه هستیم و نیازمند تفکر جدید خواهیم بود.

امکان انتخاب استاد راهنما از دفترچه کنکور

وزیر علوم بیان کرد: طرحی با عنوان استاد دانشجویی وجود دارد؛ که در آن استادان دانشگاه مطابق نیازهای خصوصی و دولتی و وزارت خانه ها و دستگاه های اجرایی که در سامانه نان به ثبت رسیده است، می توانند هر کدام به انتخاب ۲ دانشجوی کارشناسی ارشد و یک دانشجوی دکتری اقدام کنند، این دانشجویان استعداد درخشان هستند و با تصمیم گیری خود استاد بدون نظر دانشکده و سازمان سنجش مستقیم وارد دانشگاه خواهند شد.

وی افزود: مشخصات دانشجویی که به عنوان استاد شاگردی جذب می شود همانند سایر دانشجویانی که از طریق کنکور وارد دانشگاه ها می شوند در سامانه سازمان سنجش و سایر نهادهای ذی ربط ثبت خواهد شد و در آن ملاک مورد نظر استاد است‌.

زلفی گل با بیان اینکه وزارت علوم در حال طراحی ایده ای است تا بر آن اساس دانشجویان خودشان استاد مشاور را انتخاب کنند: تاکید کرد: در شیوه فعلی دانشجو ابتدا دانشگاه را و سپس دانشجو را انتخاب می کند، بر همین اساس ممکن است دانشجو در دانشگاه تاپ کشور نه به موضوع تحقیقاتی و پژوهشی خود علاقه داشته باشد و نه استاد مورد نظر مرتبط با موضوع تحقیقات او باشد و در اینصورت محبور است با آن استاد فعالیت علمی مشترک انجام دهد؛ چرا که ممکن است ظرفیت مابقی استادان پر باشد.

در مقابل وزارت علوم در تلاش است بدون اجبار استادانی را که دارای طرح های متفاوت هستند نیازهایشان را در سامانه سنجش برای پذیرش دانشجو اعلام می کنند و بر همین اساس تمام دانشجویان نه فقط استعداد درخشانی ها از طریق سازمان سنجش و دفترچه کنکور استاد خود را بر اساس طرح اعلام شده انتخاب می کنند، که احتمال دارد استادان در دانشگاه های استان هایی مانند سیستان و بلوچستان، شیراز و ... فعالیت علمی انجام دهند.

وزیر علوم گفت: هم اکنون، این ایراد وجود دارد که دانشجویان کشور به علت برند دانشگاه مجبور به انتخاب موضوع تحقیقاتی خود می شوند، اما وزارت علوم با افزایش انگیزه در میان دانشجویان برای انتخاب موضوع بر اساس علاقه و استعداد از مهاجرت نخبگان هم جلوگیری خواهد کرد، مثلا با این کار دانشجوی رتبه دو استاد خود را از دانشگاه زنجان انتخاب می کند و می تواند با استاد مربوطه کار علمی مشترک انجام دهد، اگر رئیس سازمان سنجش در این مسیر همراه وزارت علوم باشد، افراد بر اساس علاقه خود کار تحقیقاتی و پژوهشی انجام خواهد داد، این ایده امسال شاید برای تعداد اندکی از دانشجویان انجام خواهد شد.

زلفی گل در پایان تاکید کرد: سال گذشته طرح استاد شاگردی را با تاخیر آغاز کردیم، اما ۱۰۰۰ دانشجوی استعداد درخشان به شیوه مستقیم جذب دانشگاه ها شدند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته