دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 اسفند 1402 - 00:02
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

کارگزاران اسلام در جامعه مهدوی چه ویژگی‌هایی دارند؟

کارگزاران اسلام در جامعه مهدوی چه ویژگی‌هایی دارند؟
مسئول دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با تشریح ویژگی‌هایی اخلاقی کارگزاران اسلام در جامعه مهدوی عنوان کرد: کارگزاران نباید افرادی دنیاطلب باشند، کسی که برای دنیا دست و پا می‌زند، همّ و غمّ او دنیاطلبی است.
کد خبر : 897784

حجت‌الاسلام غلامرضا تقی‌زاده رهقی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت به مناسبت نیمه شعبان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با موضوع «مهدویت، تمدن اسلامی و ویژگی‌های کارگزاران نظام» اظهار کرد: اهمیت تمدن اسلامی بر ساختن جامعه‌ای مهدوی و سالم استوار است و این امر امکان‌پذیر نیست؛ مگر با استحکام زیر ساخت‌های درونی آن نظام، مؤلفه‌های جامعه مهدوی و در نتیجه تمدن اسلامی مبتنی بر زیرساخت‌های اساسی و ارزشمند‌ی است تا پایه‌های آن مستحکم شود.

وی افزود: داشتن اخلاق انسانی در نظام و جامعه مهدوی مبتنی بر دستورات الهی بسیار مهم است؛ البته اخلاقی که مذهب و اعتقادات مذهبی پشتوانه آن باشد و یکی از مهم‌ترین فواید اخلاق مذهبی تعدیل خواسته‌ها و نیاز‌های طبیعی و اقتصادی بشر از طریق اعتدال و رعایت حد وسط است.

نظام اسلامی و جامعه مهدوی نیازمند کارگزاران عالم، آگاه، متعهد و متخلق به اخلاق اسلامی است.

مسئول دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان عنوان کرد: در نظام‌های دنیا، افراد نمایندگان و کارگزاران خود را برای اداره امور جامعه برمی‌گزینند که آنان در واقع مظهر اراده مردم هستند و آنچه که نظام اسلامی را از سایر نظام‌ها جدا می‌سازد، نحوه انتخاب کارگزاران براساس اصول و معیار‌های اخلاقی بوده که اسلام برای ایشان ترسیم کرده است.

کارگزاران جامعه معرّف نظام اسلامی هستند

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت بیان کرد: کارگزاران جامعه اسلامی به دلیل اینکه مسئولیت پیاده کردن اهداف مقدس و متعالی اسلام را در تبیین جامعه و مناسبات بین افراد به دوش دارند از جهت حس سلوک و رفتار با مردم، معرف نظام اسلامی به شمار می‌روند و بر این اساس نقش و وظیفه مهم و عظیمی را در قبال اجتماع و تقویت روحیه ملت برعهده دارند.

مسئول دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان افزود: نظام اسلامی و جامعه مهدوی نیازمند کارگزاران عالم، آگاه، متعهد و متخلق به اخلاق اسلامی است.

تقی‌زاده رهقی یادآور شد: چنانچه کارگزاران نظام از لحاظ روحی و اخلاقی دچار ضعف باشند، موجب مشکلاتی در پیاده کردن قوانین در جامعه خواهند شد.

وی تشریح کرد: از سوی دیگر، قوانین اجتماعی جدای از اخلاق مظهر حاکمیت ملی بوده و تخلف از آن نیز مستوجب عقوبت‌های خاص است که در آن پیش‌بینی و تعیین شده، اما این قوانین هر اندازه متقن و کامل وضع شده باشند به ضمانت اجرایی محکم نیاز دارند و در نظام اسلامی و جامعه مهدوی ضمانت اجرایی قانون و پایبندی به آن در عمل، دارای شاخصه‌های ارزشمند ایمان به خدا، اعتقاد، قیامت و مقید بودن به اخلاق و صفات حسنه است.

مسئول دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان تأکید کرد که میزان توجه و تقویت این شاخص‌های مهم در کارگزار موجب می‌شود احترام بیشتری به قوانین الهی گذاشته و از اختیارات خود در راستای رسیدگی به امور مردم و اجتماع استفاده کند.

چنانچه کارگزاران نظام از لحاظ روحی و اخلاقی دچار ضعف باشند، موجب مشکلاتی در پیاده کردن قوانین در جامعه خواهند شد

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با تشریح ویژگی‌های یک کارگزار، خاطرنشان کرد: در اسلام از مسئولیت و کارگزار به‌عنوان (امانت و امانتدار) نام برده شده و مسئولیت در حکومت اسلامی امانت الهی بوده و حاکم در حکومت اسلامی، نظام اسلامی و جامعه مهدوی امانت‌دار مردم است.

مسئول دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان مطرح کرد: بدیهی است که امانت الهی را نمی‌توان دست هر کسی سپرد، کارگزاران در جامعه مهدوی باید دارای ویژگی‌های خاص باشند تا جامعه در مسیر سلامت و آرامش قرار گیرد.‌

تقی‌زاده رهقی یادآور شد: کارگزاران نباید افرادی دنیاطلب باشند، کسی که برای دنیا دست و پا می‌زند و همّ و غمّ او دنیاطلبی است؛ هرچند در امری مباح باشد، امین‌الله نخواهد بود و نمی‌توان به چنین شخصی اطمینان داشت.

ویژگی‌های اخلاقی کارگزاران چیست؟

وی متذکر شد: بنابراین یکی از ویژگی‌های اخلاقی کارگزاران در جامعه اسلامی و مهدوی، امانتداری است که حضرت علی علیه‌السلام در نهج‌البلاغه خطاب به کارگزار خود در آذربایجان می‌نویسد: «مبادا بپنداری حکومتی که بر تو داده شده لقمه‌ای جلویت انداخته شده و رشوه‌ای به تو داده شده و شکاری در اختیارت قرار داده شده است؛ بلکه امانتی به تو سپرده شده و از جانب مافوقت امیرالمؤمنین رعایت و نگهبانی آن از تو خواسته شده مبادا که به استبداد و دلخواه در میان مردم رفتار کنی حفظ این امانت الهی از گزند خیانت و آسیب و تجاوز از دستورات لازم الاجرای الهی است» (نهج‌البلاغه، سید رضی).

مسئول دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، توجه به اصل خدمت در جامعه را مهم دانست و تبیین کرد: همه باید این مسئله را باور داشته باشند که در جامعه مهدوی و سالم کسانی که در رأس امورند با سایر مردم تفاوتی ندارند و این مسئله بیانگر بینش اسلام در امر حکومت‌داری است و همین امر آن را از سایر مکاتب منفک می‌سازد.

جامعه مهدوی محیط خدمت است و به مجریان و کارگزاران توصیه می‌کند موافق امیال صحیح ملت عمل کنند و خود را همیشه خادم مردم بدانند نه سرور و آقای مردم

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت توضیح داد: اسلام، حکومت در جامعه را حکومت دیکتاتوری نمی‌داند، رابطه‌ای میان مسئولان و مردم را رابطه حاکم و محکوم نمی‌خواند، بلکه اسلام حکومت‌ها را موظف به خدمت کرده حکومت‌ها باید در خدمت مردم باشند.

مسئول دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان اضافه کرد: چنانچه اگر چنین برنامه‌ای تحقق پیدا کند، محیط رعب از بین می‌رود، محیط دوستی و برادری حاکم خواهد شد و ایجاد چنین محیطی جامعه‌ای پشتیبان دولت را ایجاد خواهد کرد.

تقی‌زاده رهقی مطرح کرد: جامعه مهدوی محیط خدمت است و به مجریان و کارگزاران توصیه می‌کند موافق امیال صحیح ملت عمل کنند و خود را همیشه خادم مردم بدانند نه سرور و آقای مردم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت بیان کرد: بنابراین به طور کلی در جامعه مهدوی کارگزاران باید دارای شاخصه‌های مهم و ارزشمندی مانند توجه به اصل خدمت در جامعه، زهد و ساده‌زیستی و عدم وابستگی به دنیا، ابراز محبت واقعی به مردم، شجاعت، خضوع و فروتنی در برابر قانون و توجه به اصل مشورت و دوری از استبداد رأی و داشتن روحیه انتقادپذیری باشد.

تقی‌زاده رهقی با توجه به درپیش بودن انتخابات، تأکید کرد: انتخابات یعنی مشارکت در خدمت به جامعه و مردم و این وظیفه‌ای است که از سوی خداوند متعال برعهده همه ما گذاشته شده و نباید نسبت به اصل آن کوتاهی شود؛ بنابراین شرکت در سرنوشتی مهم و سالم برای جامعه اسلامی بر همه ما واجب شرعی، عقلی، قانونی و عرفی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب