دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 خرداد 1395 - 10:59
وزیر نیرو پیشنهاد داد:

تشکیل بازار منطقه‌ای پیوند آب، انرژی و محیط‌زیست/کاهش 8 درصدی گازهای گلخانه‌ای

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه راهکارهای تک‌بعدی مانند امنیت آب و انرژی نمی‌توانند به تنهایی برای رفع مشکلات این بخش موثر واقع شوند، ایجاد و تشکیل بازار منطقه‌ای پیوند آب، انرژی و محیط‌زیست را پیشنهاد کرد.
کد خبر : 89626

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، حمید چیت‌چیان در یازدهمین همایش بین‌المللی انرژی که صبح امروز در پژوهشگاه نیرو آغاز به کار کرد، افزود: این همایش در شرایطی کاملا متفاوت از سایر دوره‌ها برگزار می‌شود، چرا که ایران در آستانه تحولی عظیم در بحث انرژی قرار دارد.


وی تصریح کرد: دلایل این تفاوت دو عامل مهم است که اولا این همایش پس از برگزاری کپ 21 در پاریس و تصویب دستور کار 2030 توسعه پایدار در چهل و هفتمین نشست سازمان ملل برگزار می‌شود که طی آن کشورهای جهان از جمله ایران تعهدات جدی را در قبال کاهش گازهای گلخانه‌ای پذیرفته‌اند.


وی تصریح کرد: ثانیا با تصویب و اجرای برجام، ایران به عنوان کشوری اثرگذار در بحث جهانی انرژی حضوری تاثیرگذار خواهد داشت.


رئیس یازدهمین همایش بین‌المللی انرژی با تاکید بر اینکه توجه به منابع محدود کره‌زمین و اجزای آن از جمله انرژی، آب، خاک و زیست‌بوم‌ها یکی از علل برگزاری این همایش است، ادامه داد: متاسفانه این منابع به علت مصرف بی‌رویه با خطر جدی مواجه شده‌اند و جلوگیری از روند فعلی اقدام خطیر جامعه جهانی انرژی را می‌طلبد.


چیت‌چیان اضافه کرد: از طریق مشارکت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و بهینه‌سازی الگوهای انرژی و مواد می‌توان از رسیدن به نقطه بدون بازگشت اجتناب و زمینه توسعه پایدار را فراهم کرد.


وی عنوان کرد: تغییر اقلیم ارتباط تنگاتنگی با منابع انرژی متداول جامعه بشری دارد و در نشست پاریس دستورالعمل موردنیاز برای کاهش گرمایش جهانی مورد توافق قرار گرفته است.


وزیر نیرو گفت: در این نشست ابزارهای مورد نیاز برای تامین مالی، توسعه و انتقال فناوری، ظرفیت‌سازی، کاهش انتشار، شفافیت اقدامات و ارائه حمایت‌های موردنیاز پیشنهاد شده است.


به گفته وی، این تدابیر و دستورالعمل‌ها نباید تنها به هوا و انرژی محدود شوند، بلکه منابعی همچون آب، خاک و زیست‌بوم‌های آسیب‌پذیر نیز باید مورد‌ملاحظه قرار گیرند.


وزیر نیرو تاکید کرد: وزارت نیرو با اعتماد بر اصل سازگاری محیط‌زیستی فعالیت‌ها و توسعه انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر و با نگرش پیوند میان آب، انرژی و محیط‌زیست و همچنین پایبندی به اصول توسعه پایدار و اهداف توسعه هزاره برنامه‌ریزی‌های وسیعی را انجام داده است.


وی تصریح کرد: ما داوطلبانه تلاش خواهیم کرد تا میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای به میزان 4 درصد با استفاده از منابع داخلی و افزون بر آن به میزان 8 درصد با دریافت کمک‌های علمی، فناوری و مالی از جهان تا سال 2020 کاهش دهیم.


چیت‌چیان با تشریح اقدامات در دستور کار وزارت نیرو ادامه داد: ظرفیت‌ تولید برق کشور اکنون از مرز 74هزار مگاوات فراتر رفته که این میزان طی 10 سال آینده 47 تا 50 هزار مگاوات افزایش خواهد یافت.


وی گفت: از این میزان ظرفیت تولید برق طی 10 سال آینده 7هزار و 500 مگاوات به تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص دارند. همچنین 7هزار مگاوات دیگر نیز به تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی مربوط می‌شود.


وزیر نیرو عنوان کرد: اکنون بیش از 50 درصد نیروگاه‌های در حال بهره‌برداری توسط پیمانکاران داخلی ساخته شده و در سال‌جاری ساخت 10 هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی با فناوری جدید در دستور کار قرار دارد.


وی ادامه داد: تا 3 سال گذشته 40 درصد مصرف سوخت به نیروگاه‌های حرارتی به مازوت و گازوئیل اختصاص داشت، اما سال گذشته سهم گاز طبیعی به بیش از 81 درصد رسید. این روند را ادامه خواهیم داد تا مصرف سوخت مایع به حداقل میزان ممکن محدود شود.


وی درباره میزان تلفات شبکه برق نیز گفت: میزان تلفات شبکه طی 2 سال گذشته از 15 درصد به 11 درصد رسید و سعی داریم این رقم را به حدود 8 درصد برسانیم.


چیت‌چیان عنوان کرد: همچنین هوشمندسازی شبکه برای ایجاد امکان مدیریت مصرف انرژی و مدیریت بار و بهره‌گیری بیشتر از تولید پراکنده در دستور کار قرار دارد.


وزیر نیرو عنوان کرد: شرایط جدید سیاسی و بین‌المللی تاثیر بسزایی در وضعیت انرژی کشور ما و بازار بین‌المللی انرژی خواهد داشت.


وی با تاکید بر اینکه ایران بزرگترین منابع گاز طبیعی را در خود دارد،‌ گفت: با احتساب منابع نفت و گاز طبیعی ایران دارای بزرگترین ذخایر منابع انرژی خورشیدی است.


چیت‌چیان تاکید کرد: طی چند ماه گذشته و پس از برداشته شدن تحریم‌ها، ظرفیت صادرات نفت خام به دو برابر افزایش یافت.


وزیر نیرو با بیان اینکه می‌توان در زمینه انرژی الکتریکی و خورشیدی با توجه به دارا بودن ظرفیت‌های متنوع نقش قابل‌توجهی را در منطقه ایفا کرد، افزود: ایران از حیث نیروهای متخصص تربیت شده در زمینه فنی و مهندسی چهارمین کشور دنیا محسوب می‌شود، بنابراین علاوه بر ارتقای فناوری انرژی در کشور، می‌توانیم نقش قابل‌توجهی از حیث تامین انرژی داشته باشیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته