دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حجت الاسلام خسروپناه در گفت و گو با آنا:

الگوی پیشرفت اسلامی از عقلانیت و اسلامیت بهره می‌برد

الگوی پیشرفت اسلامی از عقلانیت و اسلامیت بهره می‌برد
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر با تفکر اسلامی پیش رویم می‌توانیم رشد علمی داشته باشیم و تفکرمان را حفظ کنیم، آنوقت دستاوردهای مثبت علم را خواهیم داشت.
کد خبر : 895649

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در گفت‌وگو با خبرنگار مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ایام الله دهه فجر اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران با رهبری حضرت امام(ره) و حضور مردم شکل گرفت که چند عامل در موفقیت آن اثر ویژه داشت و باعث شده تا امروز ادامه پیدا کند، یکی از آن عناصر، مردمی بودن است، جمهوری اسلامی یک انقلاب مردمی بود، هست و خواهد بود. یعنی این انقلاب با کودتا یا اقدامات نظامی به پیروزی نرسید بلکه با دست مردم و رهبری یک عالم دینی موفق شد.

وی ادامه داد: عنصر دوم ولایت‌مداری است، ولایت‌پذیری از یک عالم دینی که فقیه، عارف، فیلسوف، سیاستمدار و شجاع بود. این انقلاب در ادامه در اختیار امام خامنه‌ای قرار گرفت، مورخ فیلسوف عالم فقیه حکیم و فرزانه و شجاع است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ویژگی دیگر انقلاب اسلامیت نظام بود، در انقلاب اسلامی احکام و قوانین الهی جریان دارد و مبتنی بر توحید و شریعت الهی است. در واقع در جمهوری اسلامی نقش مردم و دین مجموعا دنبال می‌شود.  

حجت الاسلام خسروپناه گفت: ویژگی دیگر انقلاب اسلامی عدالت‌خواهی، عدالتگرایی و استکبارستیزی است، حرکت حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن، حشد الشعبی و سایر آزادی خواهان که از انقلاب اسلامی الگو گرفتند از این عنصر عدالت‌گرایی است.

وی درباره صدور انقلاب اسلامی ادامه داد: صدور انقلاب به معنایی که در کشورهای غیر اسلامی است به هیچ وجه مدنظر نداریم، کشورهای غربی و استکبار چون هویت حمله و زورگویی دارند خیال می کنند وقتی جمهوری اسلامی موضوع صدور را مطرح می‌کند به دنبال کشور‌گشایی است در حالی که انقلاب اسلامی به دنبال گفتمان سازی ارزش‌های انسانی، اسلامی و مقابله با زور و ظلم و ستمی است و آثارش را در منطقه و جهان می بینم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در جنگ 33 غزه روزه مردم فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی ایستادند، در طوفان الاقصی نیز مقاومت مردم را دیدم و هیچکدام از اهدافی که رژیم صهیونیستی دنبالش بود محقق نشد و این دستاورد مهمی است. جریان داعش جریان آمریکایی بود که هدف تجزیه سوریه و عراق و در نهایت تجزیه ایران داشت اما جریان مقاومت نگذاشت این هدف به نتیحه برسد و ناکام ماند و نقشه شیطان بزرگ به خودش برگشت، این اتفاقات سبب شد که مردم در آمریکا و کشورهای اروپایی به خیابانها بیایند و از مردم مظلوم فلسطین دفاع کنند، این دستاورد گسترش جریان مقاومت در اروپا و آمریکاست. بنابراین اگر فکر و گفتمان مقاومت تا قبل طوفان الاقصی گفتمان منطقه ای بود هم اکنون گفتمان مقاومت به گفتمان بین المللی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی مظهر یا مقلب قلوب والابصار بود، ادامه داد: این انقلاب سبب شد که برخی در غرب نام فرزندانشان را روح الله خمینی بگذارند وقتی اینگونه می شود انقلاب اسلامی، انقلاب نرم است، جنگ نرمی که دشمن علیه ما دنبال می کند به خاطر آن جهاد نرمی است که از ابتدای انقلاب آغاز شده است.

استاد خسروپناه بیان کرد: قبل از انقلاب سکولاریسم به عنوان جدایی دین از سیاست مطرح بود و تفکر غالب این بود که دین نباید در امور اجتماعی دخالت کند، در آن زمان اگر جامعه شناسی درباره دین و سیاست صحبت می کرد نادیده گرفته می‌شد اما اکنون موسیقی و دین، علم و دین، سینمای دین پدید آمده و اینها دستاوردهای جمهوری اسلامی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: شعارهای انقلاب اسلامی شعارهای فطری است و چون فطرت انسان تغییر نمی کند و سرشت انسانها می نشیند و تاثیرگذار خواهد بود.

استاد خسروپناه گفت: اسلام به عقل و تجربه در کنار وحی بها می دهد. چون عقل و وحی را دو بال پیشرفت انسان و جوامع می‌داند، در تفکر اسلامی با جدیدترین فناوری‌های روز مانند هوش مصنوعی و کوانتوم پیش می رویم در جمهوری اسلامی سعی کرده ایم از علم عقب نمانیم، 13 سال پیش نقشه جامع علمی کشور را نوشتیم در حوزه امینت غذایی به جدیدترین دستاوردها می پردازیم. در این میان کشورهای که مرعوب غرب می‌شوند، مصرف گرایی را برگزیدند، در تولید علم نقش ندارند یا اینکه محققانی را استخدام می‌کنند تا مقاله بنویسند که رتبه به دست بیاورند، رشد ظاهری دارند.

وی ادامه داد: اگر با تفکر اسلامی پیش رویم هم می توانیم رشد علمی داشته باشیم و هم تفکرمان را حفظ کنیم. آنوقت دستاوردهای مثبت علم را خواهیم داشت، با بحران‌های غربی مواجه نمی‌شویم، الگوی پیشرفت اسلامی هم از عقلانیت بهره می‌برد و هم از اسلامیت. عقلانیتی که مبتنی بر عقل نظری، عملی، معاش، معاد است اگر این چها عقل جمع شوند اولی‌الاباب است و اینگونه خداوند به انسان حکمت می‌دهد و این همان خیر کثیری است که قرآن از آن یاد کرده است.  

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب