«باغ پادشاه»؛ روایتی عاشقانه و حماسی با برگهای سوزنی کاج/ روی جذب مخاطب برای انیمیشن کار کنیم
ایرج محمدی رزینی، کارگردان انیمیشن کوتاه «باغ پادشاه» در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره اکران انیمیشن کوتاه گفت: هرگونه توجهی به انیمیشن و اکران آن در جامعه ما سبب ایجاد انگیزه بیشتر برای هنرمندان میشود، در خیلی از کشورهای دنیا پویانمایی مخاطبان خاص خود را دارد و مردم بابت آن هزینه میکنند، خوب است در ایران هم ما روی مخاطب و جذب مخاطب بیشتر برای این مهم کارکنیم.
محمدی رزینی درباره حضورش در عرصه انیمیشن گفت: فارغالتحصیل رشته گرافیک هستم و سالها در زمینه ساخت فیلم کوتاه بهعنوان نویسنده، کارگردان و تهیهکننده فعالیت مستمر داشتهام. سالها پیش، پس از ساخت ۱۰ فیلم کوتاه داستانی، تصمیم گرفتم که اولین فیلم سینمایی خود را بسازم. در این مسیر، متوجه شدم که چالشها و موانعی جدی وجود دارند، موانع به حدی جدی که من را دو سال مجبور به خانهنشینی کردند. در طی این دو سال، در خلوتم با مقدار کمی برگ کاج و شن و با استفاده از یک دوربین ساده دیجیتال، اولین انیمیشن تجربی خود را ساختم. ازقضا، این انیمیشن تجربی مستقل به نام «و اینک انسان» در جشنواره فیلم کوتاه تهران بهعنوان بهترین پویانمایی جایزه گرفت. این آغاز جدی ورود من به دنیای انیمیشن بود و نام آن انیمیشن، یعنی «و اینک انسان» بود که برای من جوایز زیادی را به ارمغان آورد.
وی درباره تکنیک ساخت این انیمیشن توضیح داد: «باغ پادشاه» با تکنیک استاپ موشن با برگهای خرد شده درخت کاج ساخته شد و حدود دو سال کار مستمر برد. «باغ پادشاه» موضوعی حماسی عاشقانه دارد و فرم انتخابشده را به خاطر خطوط و موتیفهای بصری و زیبایی که برگهای سوزنی ایجاد میکردند، انتخاب کردم. ایده اولیه از خاطرهای از پدربزرگم در کودکی و همینطور شعر «باغچه پاشا» از شاعر فقید کُرد «عبدالله گوران» گرفتم عاشقی برای رضایت معشوق جانش را فدا میکند.
کارگردان «باغ پادشاه» ادامه داد: این انیمیشن آخرین کار من است و آن را بیشتر از کارهای گذشتهام دوست دارم، ۵ اثر قبلی من همگی استاپ موشن و تقریباً تکنفره کارشدهاند. ایثار یک انسان برای هدفی والا دغدغه اصلی و درونی کار است.
محمدی رزینی درباره اکران شدن انیمیشنهای کوتاه در گروه سینمایی هنروتجربه گفت: هرگونه توجهی به انیمیشن و اکران آن در جامعه ما سبب ایجاد انگیزه بیشتر میشود، در خیلی از کشورهای دنیا انیمیشن مخاطبان خاص خود را دارد و مردم بابت آن هزینه میکنند، خوب است در ایران هم ما روی مخاطب و جذب مخاطب بیشتر برای این مهم کارکنیم.
وی تاکید کرد: بهتر است اکران انیمیشن کوتاه به جشنوارههای معدود و محافل خاص خلاصه نشود، با توجه به اینکه آثار انیمیشن و فیلم کوتاه اینجانب در بیش از ۶۰ جشنواره معتبر ملی و بینالمللی روی پرده رفته است، اما اکران برای علاقهمندان به انیمیشن در کشور خودم ایران حائز اهمیتی خاص است. بهترین محل جایی است که علاقهمندان بیشتری بتوانند بهراحتی آثار مستقل و تجربی را ببینند و لذت ببرند.
مجموعه انیمیشنهای کوتاه هنری «رویاهای بیداری» از روز چهارشنبه ۲۷ دی 1402 هرروز در سینماهای منتخب گروه سینمایی «هنروتجربه» در تهران و روزهای چهارشنبه هر هفته در سینماهای شهرستانها به نمایش در آمده است.
مجموعه انیمیشنهای کوتاه هنری «رویاهای بیداری» شامل ۱۰ انیمیشن به نامهای «آدم خانگی» به کارگردانی مرضیه ابرار پایدار، «جمشید؛ مرثیهای بر یک اسطوره» به کارگردانی معین صمدی، «داش آکل» به کارگردانی هاجر مهرانی، «دشت گلهای زرد» به کارگردانی حسین آقامحمدی، «قطعه تنهایی» به کارگردانی الهه قمیشی، «کلنل» به کارگردانی پرستو کاردگر، «گنجشکک» به کارگردانی الهه فلاحیان، «نقطه» به کارگردانی محمد زارع، «همیشه گمشدهای هست» به کارگردانی مسعود صفری، «باغ پادشاه» به کارگردانی ایرج محمدی رزینی است.
آثاری که در این مجموعه به نمایش درمیآیند در جشنوارههای مختلف داخلی و خارجی شرکت کرده و جوایز معتبری را کسب کردهاند. این بسته انیمیشن مناسب مخاطبان بالای ۱۲ سال است.
انتهای پیام/