دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
فجر ۴۲ از نگاه آنا| در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

اهتمام ویژه برای فعال‌شدن تئاتر در تلویزیون/ تئاترهای خیابانی امسال گسترش یافتند

اهتمام ویژه برای فعال‌شدن تئاتر در تلویزیون  تئاترهای خیابانی امسال گسترش یافتند
مدیرکل هنرهای نمایشی گفت: تلاش داریم تئاتر تلویزیونی را با کمک رسانه ملی فعال کنیم و یک رسانه مردمی داشته باشیم که مردم نیز به تئاترها رأی بدهند.
کد خبر : 894579

کاظم نظری مدیرکل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: خوشحالم که جشنواره امسال با شرایط خوب از افتتاح تا انتها برگزار شد، در افتتاحیه برگزیدگان سه بخش را اعلام کردیم، رادیو، نمایش تلویزیونی و پژوهش که متأسفانه در گونه‌های ساختاری تلویزیون، تله تئاتر حذف شده است، بنابراین ما این بخش را به جشنواره اضافه کردیم.

با رسانه ملی رایزنی کردیم

وی با اشاره به اینکه صدا سیما برنامه و شبکه‌ای به نام سیمرغ این روز‌ها برای تئاتر‌های تلویزیون فعال کرده که این تئاتر‌ها ضبط و آنجا پخش شوند، گفت: در جشنواره هم چند کار تولید شهرستان ضبط شده و پنج اثر از اثار برگزیده فجر هم قرار است در رسانه ملی ضبط و تولید هزینه تولید آن پرداخت می‌شود ما هم رایزنی‌هایی با رییس صدا و سیما، آقای جبلی، آثار برمهانی معاون سیما دراین زمینه انجام دادیم.

تئاتر تلویزیونی به گسترش تئاتر کمک می‌کند

نظری با اشاره به اینکه تئاتر تلویزیونی خیلی می‌تواند به توسعه تئاتر کمک کند، افزود: در نهایت ما امسال این بخش را در جشنواره پررنگ کردیم  و از ۳۶ اثر ارسالی، یازده اثر داوری شد که منتخبینش در بخش رادیو، تلویزیون و مقالات علمی خوب بودند. در بخش پژوهش کار‌هایی که رسید به استاندارد‌های یک رویداد هنری و موفقیت آن نیز پرداخت، من چکیده کار‌ها را مطالعه کردم و همینطور برخی ارائه کنندگان که در سالن مشاهیر تئاتر شهر مقاله‌شان را ارائه دادند، مشاهده کردم؛ بنابراین ما در این جشنواره شاهد مقالات علمی با رتبه خیلی خوب بودیم.

وی با ابراز امیدواری از پای کار آمدن رسانه ملی در این عرصه گفت: می‌توانیم تله تئاتر را به صورت مردمی یعنی ازیک رسانه مشخص پخش کنیم، مردم به کار‌ها رای بدهند و آنها را ببینند و از بینشان انتخاب کنند و اساسا انتخاب را با رای مردم بگذاریم این برنامه سال آینده ماست که اگر ماندگار باشیم، پیاده کنیم.

موفقیت اجراهای خیابانی

وی درباره موفقیت اجرا‌های خیابانی در جشنواره فجر امسال گفت: ما خیلی از نقاط تهران را امسال تحت پوشش خیابانی داریم از فضا‌های مترو شهری، چون ایوان انتظار، سکوی تئاتر شهر تا فرهنگسرای رازی، پهنه رودکی و برج آزادی که همه برنامه ریزی شده بود.

کمک هزینه‌ها تسویه شده است

نظری درباره کمک هزینه‌ها گفت: کمک هزینه گروه‌ها همان ابتدای جشنواره پرداخت شد تا همه گروه‌های نمایشی با خیال راحت به کارهایشان بپردازند، امسال شخص خود آقای وزیر و آقای سالاری درباره مسائل مالی خیال ما را راحت کردند، هر چند ما هم تلاش کردیم تا امسال با صرفه جویی کار‌ها را جلو ببریم، هزینه‌ها برای نخستین بار در شورای جشنواره برآورد هزینه می‌شد، هر شخصی در هر بخشی از جشنواره هزینه‌های خود را می‌داد و شورا پس از چکش کاری، آن را تصویب می‌کرد و سپس اینکه به اجرا می‌رسید.

مدیرکل هنر‌های نمایشی گفت: کمک هزینه‌ها هم از ده تا سی میلیون و برای گروه‌های صحنه حتی تا هشتاد میلیون کمک هزینه پرداخت شد که این مبلغ هم براساس بعد مسافت و تعداد گروه‌ها و فعالیت‌های دیگر تعیین شد.

وی درباره بخش بین‌الملل جشنواره هم گفت: ما هفت گروه شرکت کننده داشتیم که اینها نسبت به سال گذشته هم همین میزان بود، اما بهرحال مشکلاتی پیش آمد و برخی گروه‌ها نرسیدند، سایر گروه‌ها از کشور‌های اروپایی هم به دلیل مشکلات فرهنگی و رعایت نکردن شئونات فرهنگی ما دعوت نشدند.

نظری درباره بودجه جشنواره نیز گفت: بودجه همان 18 میلیاردی بود که قبلا هم اعلام شده بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته