دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 خرداد 1395 - 17:08
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش:

تحصیل یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز در رشته‌های نظری

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه این وزارتخانه براساس مصوبه شورای عالی، مکلف به توسعه متوازن رشته‌های تحصیلی است، عنوان کرد: برای گذر از چالش ایجاد اشتغال توجه به رشته‌های فنی و کاردانش ضروری است و ما نیز باید به همین سمت حرکت کنیم.
کد خبر : 89437

به گزارش گروه اجتماعی آنا، علی زرافشان با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۷۰۰ هزار دانش آموز مقطع متوسطه دوم در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش تحصیل می‌کردند، گفت: یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز نیز در رشته ‌های نظری مشغول به تحصیل بودند.


وی افزود: رقم کلی دانش آموزان امسال به حدود سه میلیون نفر می‌رسد که بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر آن ها در فنی و حرفه‌ای و کاردانش تحصیل خواهند کرد که بر این اساس توجه به استانداردسازی فضا و تجهیزات در این دوره بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.


معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، هدف اصلی ایجاد نظام هدایت تحصیلی را کشف استعدادهای دانش آموزان و هدایت آن‌ها به سمت نیازهای کشور و جامعه دانست و افزود: انتخاب رشته یک حق برای دانش آموز است که باید براساس علاقه و استعداد او انجام شود و آموزش و پرورش حق ندارد کسی را برخلاف علاقه و استعدادش به سمت تحصیل در رشته تحصیلی دیگر سوق دهد.


زرافشان بیان کرد: براساس مصوبه شورای عالی، آموزش و پرورش مکلف به توسعه متوازن رشته‌های تحصیلی هستیم و انتظار داریم طی اجرای یک یا دو برنامه اجرایی سهم حضور دانش آموزان کشور در رشته‌های کاردانش به حدود ۴۸ درصد برسد ضمن این که تحصیل ۵۲ درصد دانش آموزان در رشته‌های نظری هم باید بین رشته‌های این بخش به صورت متوازن انجام شود.


وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر در برخی کشورهای پیشرفته دنیا شاهد حضور بیش از ۷۵ درصد دانش آموزان در رشته های فنی و حرفه ای و کارودانش هستیم و امروز جهان به این نتیجه رسیده که برای گذر از چالش ایجاد اشتغال توجه به رشته‌های فنی و کاردانش ضروری است و ما نیز باید به همین سمت حرکت کنیم.


زرافشان یادآور شد: در دوره اول متوسطه هم از سال آینده باید توجه به‌ موضوع هدایت تحصیلی مورد نظر مدیران مدارس و معلمان این مقطع باشد تا در نهایت شاهد انتخاب رشته مطلوب از سوی دانش آموزان در هنگام ورود به مقطع متوسطه دوم باشیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته